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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Qualidade vocal de professores do magistério superior de uma universidade pública em Belém do Pará
Introduction: The estimated prevalence of voice disorders among the general population ranges from 6% to 15%. However, when it comes to teachers, these values range from 20% to 50%, up to 80%. This has a negative impact on the quality of life of voice professionals, consequently, it generates dir...
Autor principal: | ASSUNÇÃO, José Antonio Mendes de |
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Outros Autores: | COSTA, Murilo Silva da |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2019
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-12442019-05-14T17:03:56Z Qualidade vocal de professores do magistério superior de uma universidade pública em Belém do Pará ASSUNÇÃO, José Antonio Mendes de COSTA, Murilo Silva da PALHETA NETO, Francisco Xavier http://lattes.cnpq.br/5875006792210017 Otorrinolaringologia Disfonia Saúde do trabalhador Docentes CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA Introduction: The estimated prevalence of voice disorders among the general population ranges from 6% to 15%. However, when it comes to teachers, these values range from 20% to 50%, up to 80%. This has a negative impact on the quality of life of voice professionals, consequently, it generates direct or indirect damages on social and professional life. Objective: This study aimed to evaluate the voice quality of teachers at a public university in Belém do Pará, analyzing their prevalence, risk factors, vocal self - knowledge, preventive measures and verifying the presence of institutional promotions of voice care. Theoretical reference: The Occupational Dysphonic Syndrome (ODS) describes functional dysphonia in voice professionals, among them, the group most affected is the teachers. The main complaints reported by these professionals are "dry throat", hoarseness and vocal fatigue. The main risk factors for ODS are organizational work process and individual. Method: A cross - sectional and descriptive epidemiological survey was carried out. A total of 103 teachers from the Federal University of Pará participated through a research protocol. The Chi-square test was used to correlate the data. Results: We observed the prevalence of males and mean age of 48 years. In the study, more than 50% of the teachers were overweight or obese, 28.16% had more than five clinical symptoms related to voice, the most prevalent being laryngopharyngeal pain or irritation (54.9%). When we correlated some data with the symptoms, only the water intake presented statistical relevance, the other analyzed variables did not have significant difference. Conclusion: The results presented by this study show that most teachers of the research have good voice quality, with less than five clinical symptoms, even those with poor life habits and little voice care. Introdução: A prevalência estimada de distúrbios da voz entre a população em geral varia de 6% a 15%. No entanto, quando se refere aos professores, estes valores variam de 20% a 50%, chegando até a 80%. Isso provoca impacto negativo na qualidade de vida nos profissionais da voz, consequentemente, gera danos diretos ou indiretos sobre a vida social e profissional. Objetivo: Esse trabalho teve como objetivo avaliar a qualidade de voz de professores de uma universidade pública de Belém do Pará, analisando sua prevalência, fatores de risco, autoconhecimento vocal, medidas preventivas, e verificar a presença de promoções institucionais do cuidado com a voz. Referencial teórico: A Síndrome Disfônica Ocupacional (SDO) descreve a disfonia funcional em profissionais da voz, entre eles, o grupo mais afetado é dos professores. As principais queixas relatadas por esses profissionais são “garganta seca”, rouquidão e fadiga vocal. Os principais fatores de risco para SDO são os organizacionais do processo de trabalho e individuais. Método: Foi realizado um estudo transversal e descritivo de inquérito epidemiológico. Participaram deste estudo 103 docentes da Universidade Federal do Pará por meio de um protocolo de pesquisa. Foi utilizado o Teste Qui-Quadrado para correlacionar os dados. Resultados: Observamos a prevalência do gênero masculino e idade média de 48 anos. No estudo, mais de 50% dos docentes estavam com sobrepeso ou obesidade, 28,16% apresentavam mais de cinco sintomas clínicos relacionados à voz, sendo o mais prevalente a dor ou irritação de laringofaringe (54,9%). Quando correlacionamos alguns dados com os sintomas, apenas a ingestão de água apresentou relevância estatística, as demais variáveis analisadas não teve diferença significativa. Conclusão: Os resultados apresentados por esse trabalho mostram que a maior parte dos docentes da pesquisa possuem boa qualidade de voz, com menos de cinco sintomas clínicos, mesmo aqueles que possuem maus hábitos de vida e pouco cuidado com a voz. 2019-04-01T19:30:09Z 2019-04-01T19:30:09Z 2017 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação ASSUNÇÃO; José Antonio Mendes de; COSTA, Murilo Silva. Qualidade vocal de professores do magistério superior de uma universidade pública de Belém do Pará. Orientador: Francisco Xavier Palheta Neto. 2017. XX f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Medicina) - Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1244. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1244 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibsaude@ufpa.br |
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life. Objective: This study aimed to evaluate the voice quality of teachers at a public
university in Belém do Pará, analyzing their prevalence, risk factors, vocal self - knowledge,
preventive measures and verifying the presence of institutional promotions of voice care.
Theoretical reference: The Occupational Dysphonic Syndrome (ODS) describes functional
dysphonia in voice professionals, among them, the group most affected is the teachers. The
main complaints reported by these professionals are "dry throat", hoarseness and vocal
fatigue. The main risk factors for ODS are organizational work process and individual.
Method: A cross - sectional and descriptive epidemiological survey was carried out. A total
of 103 teachers from the Federal University of Pará participated through a research protocol.
The Chi-square test was used to correlate the data. Results: We observed the prevalence of
males and mean age of 48 years. In the study, more than 50% of the teachers were overweight
or obese, 28.16% had more than five clinical symptoms related to voice, the most prevalent
being laryngopharyngeal pain or irritation (54.9%). When we correlated some data with the
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