Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade

The present work was carried out in the Popular Education Center Lighting the Lights (ECLAC), in the municipality of Abaetetuba; consisted of an ethnographic research that is characterized by the daily observation in the institution, through which I try to identify if the language of Toy Miriti is u...

ver descrição completa

Autor principal: GONÇALVES, Isane da Conceição de Lima
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1491
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1491
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-14912021-06-29T20:40:18Z O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade GONÇALVES, Isane da Conceição de Lima RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas http://lattes.cnpq.br/0569883383932063 Brinquedo de miriti Prática pedagógico - Cultural Representação Identidade Toy of mirit Pedagogical - Cultural practice Representation Identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work was carried out in the Popular Education Center Lighting the Lights (ECLAC), in the municipality of Abaetetuba; consisted of an ethnographic research that is characterized by the daily observation in the institution, through which I try to identify if the language of Toy Miriti is used as pedagogical-cultural practice to highlight the local culture. For the production of data I made use of observation and conversations, described in the field diary, in order to explain the situations related to Miriti Toy, besides observations, I captured images; I conversed informally with the research subjects. From this, I tried to answer the following questions: How is the miriti toy used in the classroom as a pedagogical-cultural practice? How does the representation of the toy of miriti constitute the identity of the students? The research objectives are: Describe how miriti toy is used in the classroom as pedagogical-cultural practice; Reflect the representations of the toy of miriti and how these constitute the identities of the students. Silva (2004), which deals with the influence of the curriculum on the constitution of identities, also brings Silva (2000), who addresses the question of identities as a cultural and social construction. In order to address the importance of culture as a pedagogical force in the curriculum, I used Ribeiro, Lobato and Alexandre (2017) and, finally, Jones Gomes (2013), who talks about the toy of miriti approaching tradition and explaining how it is present in the municipality of Abaetetuba. As results I realized that the elements of the local culture are still little inserted in the curriculum, that privileges the knowledge of the erudite culture; however, the insertion of this knowledge in the classroom is extremely important for the appropriation of traditional knowledge, for the knowledge of the elements and artifacts of our culture, and for the constitution of identities. O presente trabalho foi realizado no Centro Educacional Popular Acendendo as Luzes (CEPAL), no município de Abaetetuba; consistiu em uma pesquisa etnográfica que é caracterizada pela observação cotidiana na instituição, por meio da qual busco identificar se a linguagem do Brinquedo de Miriti é utilizada como prática pedagógico-cultural para evidenciar a cultura local. Para a produção de dados fiz uso da observação e de conversações, descritas no diário de campo, objetivando explicar as situações relacionadas com o Brinquedo de Miriti, além de observações, capturei imagens; conversei informalmente com os sujeitos da pesquisa. A partir disso, busquei responder as seguintes questões: De que maneira o brinquedo de miriti é utilizado em sala de aula como prática pedagógico-cultural? Como a representação do brinquedo de miriti constitui a identidade dos alunos? Os objetivos de pesquisa são: Descrever de que maneira o brinquedo de miriti é utilizado em sala de aula como prática pedagógico-cultural; Refletir as representações do brinquedo de miriti e como estas constituem a identidades dos alunos. Utilizei como aporte teórico Silva (2004) que trata sobre a influência do currículo na constituição de identidades, também trago Silva (2000), que aborda a questão das identidades como construção cultural e social. Para tratar da importância da cultura como força pedagógica no currículo, utilizei Ribeiro, Lobato e Alexandre (2017) e, por fim, Jones Gomes (2013) que fala sobre o brinquedo de miriti abordando a tradição e explicitando como este se faz presente no município de Abaetetuba. Como resultados percebi que os elementos da cultura local ainda são pouco inseridos no currículo, que privilegia os conhecimentos da cultura erudita; porém, a inserção desses conhecimentos na sala de aula é de suma importância para a apropriação de saberes tradicionais, para o conhecimento dos elementos e artefatos de nossa cultura, e para a constituição de identidades. 2019-06-11T20:47:01Z 2019-06-11T20:47:01Z 2019-03-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GONÇALVES, Isane da Conceição de Lima. O brinquedo de miriti como prática pedagógico - cultural: representação e identidade. Orientadora: Joyce Otânia Seixas Ribeiro. 2019. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1491. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1491 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Brinquedo de miriti
Prática pedagógico - Cultural
Representação
Identidade
Toy of mirit
Pedagogical - Cultural practice
Representation
Identity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Brinquedo de miriti
Prática pedagógico - Cultural
Representação
Identidade
Toy of mirit
Pedagogical - Cultural practice
Representation
Identity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
GONÇALVES, Isane da Conceição de Lima
O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
topic_facet Brinquedo de miriti
Prática pedagógico - Cultural
Representação
Identidade
Toy of mirit
Pedagogical - Cultural practice
Representation
Identity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work was carried out in the Popular Education Center Lighting the Lights (ECLAC), in the municipality of Abaetetuba; consisted of an ethnographic research that is characterized by the daily observation in the institution, through which I try to identify if the language of Toy Miriti is used as pedagogical-cultural practice to highlight the local culture. For the production of data I made use of observation and conversations, described in the field diary, in order to explain the situations related to Miriti Toy, besides observations, I captured images; I conversed informally with the research subjects. From this, I tried to answer the following questions: How is the miriti toy used in the classroom as a pedagogical-cultural practice? How does the representation of the toy of miriti constitute the identity of the students? The research objectives are: Describe how miriti toy is used in the classroom as pedagogical-cultural practice; Reflect the representations of the toy of miriti and how these constitute the identities of the students. Silva (2004), which deals with the influence of the curriculum on the constitution of identities, also brings Silva (2000), who addresses the question of identities as a cultural and social construction. In order to address the importance of culture as a pedagogical force in the curriculum, I used Ribeiro, Lobato and Alexandre (2017) and, finally, Jones Gomes (2013), who talks about the toy of miriti approaching tradition and explaining how it is present in the municipality of Abaetetuba. As results I realized that the elements of the local culture are still little inserted in the curriculum, that privileges the knowledge of the erudite culture; however, the insertion of this knowledge in the classroom is extremely important for the appropriation of traditional knowledge, for the knowledge of the elements and artifacts of our culture, and for the constitution of identities.
author_additional RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
author_additionalStr RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author GONÇALVES, Isane da Conceição de Lima
title O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
title_short O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
title_full O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
title_fullStr O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
title_full_unstemmed O brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
title_sort o brinquedo de miriti como prática pedagógico-cultural: representação e identidade
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1491
_version_ 1787154759073923072
score 11.753735