Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA

The present work was carried out through a bibliographical and field research and had the subject to discuss the "Inclusion for students of the field with deficiency in the school Cristo Redentor in the municipality of Abaetetuba -Pa". With the general aim of knowing and analyzing how teachers work...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Keila de Jesus Ferreira da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2404
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2404
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-24042021-09-22T19:25:16Z Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA SILVA, Keila de Jesus Ferreira da OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de http://lattes.cnpq.br/8038322403743384 Ensino - Aprendizagem Educação do campo Inclusão Inclusion Special education Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL The present work was carried out through a bibliographical and field research and had the subject to discuss the "Inclusion for students of the field with deficiency in the school Cristo Redentor in the municipality of Abaetetuba -Pa". With the general aim of knowing and analyzing how teachers work in the classroom the teaching and learning process with the disabled students, in the 6th grade class, Elementary School, the Cristo Redentor school and as specific objectives to analyze how the process is carried out education and learning with students with disabilities, to reflect the problems related to the inclusion of students with disabilities at the Cristo Redentor School, and to discuss the challenges faced by the students in the countryside to access education in a regular and urban school. In order to reach the proposed objective, a qualitative approach was chosen, as it provided the widening of the debate around the natural conjuncture of the research and the enrichment of the description of the obtained data. A field research was also carried out, in order to know the teacher‟s conception about the inclusive policy of the researched municipality. On the theoretical contribution, we present some concepts necessary to the understanding of what is special education, inclusion and education in the field and on how are the practices of teaching learning with the subjects attended by special education. As results achieved, we noticed that although the school points out advances in conceptions aimed at inclusion for students with SEN, there are still several conflicts that teachers face in the concretization of the ideas of the education of these subjects for a better effectiveness of teaching learning. O presente trabalho teve como OBJETIVO discutir a “Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba –PA”. Tendo como objetivo geral conhecer e analisar como os professores trabalham em sala de aula o processo de ensino e aprendizagem com os alunos deficientes, na turma de 6º ano, do Ensino Fundamental, da escola Cristo Redentor e como objetivos específicos analisar como se realiza o processo de ensino e aprendizagem com os alunos com deficiência, refletir as problemáticas referentes à inclusão de alunos com deficiência na Escola Cristo Redentor, além de discutir os desafios enfrentados pelo aluno do campo para ter acesso à educação em uma escola regular e urbana. Para atingir o objetivo proposto optou-se PELO ESTUDO DE CASO E POR uma abordagem qualitativa, Para que isso proporcionasse a ampliação do debate em torno da pesquisa e o enriquecimento da descrição dos dados obtidos. Foi realizado também uma pesquisa de campo, no propósito de conhecer a concepção do professor quanto a política inclusiva do município pesquisado. Apresentamos alguns conceitos necessários à compreensão da educação especial, inclusão e educação no campo e sobre como são trabalhadas as práticas do ensino aprendizagem com os sujeitos atendidos pela educação especial. Percebemos que embora a escola aponte avanços nas concepções acerca da inclusão para os alunos com NEE, ainda são vários os conflitos e dificuldades que os professores enfrentam na concretização dos ideias da educação desses sujeitos para uma melhor efetivação do ensino aprendizagem. 2019-11-06T18:44:11Z 2019-11-06T18:44:11Z 2018-06-15 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Keila de Jesus Ferreira da. Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba – PA. Orientadora: Mara Rita Duarte. 2018. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação em Ciências Naturais) – Faculdade de Formação e Desenvolvimento do Campo, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2404. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2404 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Ensino - Aprendizagem
Educação do campo
Inclusão
Inclusion
Special education
Teaching Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
spellingShingle Ensino - Aprendizagem
Educação do campo
Inclusão
Inclusion
Special education
Teaching Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
SILVA, Keila de Jesus Ferreira da
Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
topic_facet Ensino - Aprendizagem
Educação do campo
Inclusão
Inclusion
Special education
Teaching Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
description The present work was carried out through a bibliographical and field research and had the subject to discuss the "Inclusion for students of the field with deficiency in the school Cristo Redentor in the municipality of Abaetetuba -Pa". With the general aim of knowing and analyzing how teachers work in the classroom the teaching and learning process with the disabled students, in the 6th grade class, Elementary School, the Cristo Redentor school and as specific objectives to analyze how the process is carried out education and learning with students with disabilities, to reflect the problems related to the inclusion of students with disabilities at the Cristo Redentor School, and to discuss the challenges faced by the students in the countryside to access education in a regular and urban school. In order to reach the proposed objective, a qualitative approach was chosen, as it provided the widening of the debate around the natural conjuncture of the research and the enrichment of the description of the obtained data. A field research was also carried out, in order to know the teacher‟s conception about the inclusive policy of the researched municipality. On the theoretical contribution, we present some concepts necessary to the understanding of what is special education, inclusion and education in the field and on how are the practices of teaching learning with the subjects attended by special education. As results achieved, we noticed that although the school points out advances in conceptions aimed at inclusion for students with SEN, there are still several conflicts that teachers face in the concretization of the ideas of the education of these subjects for a better effectiveness of teaching learning.
author_additional OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de
author_additionalStr OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Keila de Jesus Ferreira da
title Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
title_short Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
title_full Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
title_fullStr Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
title_full_unstemmed Inclusão para alunos do campo com deficiência na escola Cristo Redentor no município de Abaetetuba-PA
title_sort inclusão para alunos do campo com deficiência na escola cristo redentor no município de abaetetuba-pa
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2404
_version_ 1787154832134504448
score 11.753735