Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança

In this bibliographical research of qualitative approach, we deal with the overload of studies and extracurricular activities in childhood. Induced and driven by the capitalist logic of education, families and schools, end up imposing an intense routine of activities on children's lives, which aims...

ver descrição completa

Autor principal: FERREIRA, Ana Paula Maia
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2655
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2655
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-26552019-12-21T03:53:42Z Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança Overworked childhood: too many studies and extracurricular activities in the child's life FERREIRA, Ana Paula Maia NASCIMENTO, Eula Regina Lima http://lattes.cnpq.br/0460051621828656 Educação de crianças Crianças - Desenvolvimento Aprendizagem Early childhood education Child development Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS In this bibliographical research of qualitative approach, we deal with the overload of studies and extracurricular activities in childhood. Induced and driven by the capitalist logic of education, families and schools, end up imposing an intense routine of activities on children's lives, which aims to anticipate their learning, prepares them early for the demands of the market and of life in society, in order to achieve excellence in performance throughout the training, and consequently reach a promising future. In this sense, we present the problem of this work in the form of a question: What consequences does the overload of studies and extracurricular activities have on children? The theoretical framework of this research consisted of Ariès (2017); Postman (2012); Kramer (2000); Rousseau (2004); Menezes (2016), authors who make dialogues about childhood. Sampaio, Santos e Mesquida (2002); Cardozo et al. (2017), which address education in the neoliberal logic. Elkind (2004); Santana (2017) which discuss the social pressures to which children are exposed in contemporary times. As a general objective, the intention of this study was to investigate the consequences of the overload of activities for the life of the child. The results indicate that the excessive burden of school and out-of-school tasks can provide a denial of the child's right to live his childhood fully, compromising free time and playing, leading to psychoemotional manifestations which can interfere in the development and learning of the child. Nesta investigação bibliográfica de abordagem qualitativa, tratamos sobre a sobrecarga de estudos e atividades extracurriculares na infância. Induzidas e conduzidas pela lógica capitalista de educação, famílias e escolas, acabam impondo uma rotina intensa de atividades na vida das crianças, a qual visa antecipar os aprendizados das mesmas, prepara-las desde cedo para as exigências do mercado e da vida em sociedade, a fim de que obtenham desempenho de excelência ao longo da formação, e consequentemente alcancem um futuro promissor. Neste sentido, apresentamos a problemática deste trabalho em forma de pergunta: que consequências a carga excessiva de estudos e atividades extracurriculares tem gerado para as crianças? O referencial teórico desta pesquisa foi constituído por Ariès (2017); Postman (2012); Kramer (2000); Rousseau (2004); Menezes (2016), autores estes que fazem diálogos acerca da infância. Sampaio, Santos e Mesquida (2002); Cardozo et al. (2017), os quais abordam a educação na lógica neoliberal. Elkind (2004) e Santana (2017) que discutem as pressões sociais as quais crianças estão expostas na contemporaneidade. Como objetivo geral, a intenção deste estudo foi a de investigar as consequências da sobrecarga de atividades para a vida da criança. Os resultados apontam que a carga excessiva de tarefas escolares e extraescolares pode proporcionar a negação do direito da criança de viver plenamente a sua infância, comprometendo o tempo livre e o brincar, acarretando manifestações psicoemocionais as quais podem interferir no desenvolvimento e aprendizagem da criança. 2019-12-20T18:51:06Z 2019-12-20T18:51:06Z 2019-06-24 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FERREIRA, Ana Paula Maia. Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2655. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2655 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Educação de crianças
Crianças - Desenvolvimento
Aprendizagem
Early childhood education
Child development
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Educação de crianças
Crianças - Desenvolvimento
Aprendizagem
Early childhood education
Child development
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
FERREIRA, Ana Paula Maia
Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
topic_facet Educação de crianças
Crianças - Desenvolvimento
Aprendizagem
Early childhood education
Child development
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description In this bibliographical research of qualitative approach, we deal with the overload of studies and extracurricular activities in childhood. Induced and driven by the capitalist logic of education, families and schools, end up imposing an intense routine of activities on children's lives, which aims to anticipate their learning, prepares them early for the demands of the market and of life in society, in order to achieve excellence in performance throughout the training, and consequently reach a promising future. In this sense, we present the problem of this work in the form of a question: What consequences does the overload of studies and extracurricular activities have on children? The theoretical framework of this research consisted of Ariès (2017); Postman (2012); Kramer (2000); Rousseau (2004); Menezes (2016), authors who make dialogues about childhood. Sampaio, Santos e Mesquida (2002); Cardozo et al. (2017), which address education in the neoliberal logic. Elkind (2004); Santana (2017) which discuss the social pressures to which children are exposed in contemporary times. As a general objective, the intention of this study was to investigate the consequences of the overload of activities for the life of the child. The results indicate that the excessive burden of school and out-of-school tasks can provide a denial of the child's right to live his childhood fully, compromising free time and playing, leading to psychoemotional manifestations which can interfere in the development and learning of the child.
author_additional NASCIMENTO, Eula Regina Lima
author_additionalStr NASCIMENTO, Eula Regina Lima
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FERREIRA, Ana Paula Maia
title Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
title_short Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
title_full Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
title_fullStr Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
title_full_unstemmed Infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
title_sort infância sobrecarregada: excesso de estudos e atividades extracurriculares na vida da criança
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2655
_version_ 1787154919434747904
score 11.753735