Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios

This monograph is the result of a work that aims to develop a study on science literacy in Science teaching, showing its paths and challenges. It is intended to expose science teaching under the optics of scientific literacy in parallel to the teaching of science taught by elementary school teach...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA FILHA, Roselene Hianes
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2826
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2826
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-28262020-01-30T03:04:36Z Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios OLIVEIRA FILHA, Roselene Hianes OLIVEIRA, Sônia Maria Maia http://lattes.cnpq.br/0360323192870657 Alfabetização Científica Ensino de Ciências scientific literacy science education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This monograph is the result of a work that aims to develop a study on science literacy in Science teaching, showing its paths and challenges. It is intended to expose science teaching under the optics of scientific literacy in parallel to the teaching of science taught by elementary school teachers in the classroom. The methodology of the work took place of bibliographic survey, which was made use of authors such as Chassot (2003), Krasilchik (1987) Lorenzetti and Delizoicov (2001), Carvalho (2004), Bizzo (2009) among others, in addition to the thorough readings, in search of more Information. It was used, field research, where teachers were interviewed in the lower elementary school at a school of the state Public education network in Belém-PA. This research allows us to reflect on how the teaching of science in public schools is being worked. It is necessary that teachers, educators seek more efficient and attractive methodologies for the work to reach its main focus that are people literate scientifically, because, it is through the scientific literacy that children are Made possible to read the world, to understand the space where they are inserted and will intervene in the environment, so the teaching of science can collaborate for the citizen formation promoting the broad development of the child. Esta monografia é resultado de um trabalho que objetivou desenvolver um estudo sobre Alfabetização Científica no ensino de ciências, mostrando seus caminhos e desafios. Pretende-se expor o ensino de ciências sob a ótica da Alfabetização Científica em paralelo ao ensino de ciências ministrado por professores do ensino fundamental em sala de aula. A metodologia do trabalho decorreu de levantamento bibliográfico, apoiado nos autores Chassot (2003), Krasilchik (1987) Lorenzetti e Delizoicov (2001), Carvalho (2004), Bizzo (2009), além das minuciosas leituras, em busca de mais informações. Utilizou-se, pesquisa de campo, onde foram entrevistados professores do ensino fundamental menor em uma escola da rede pública estadual de ensino, em Belém/PA. Esta pesquisa permite refletir sobre como está sendo trabalhado o ensino das ciências nas escolas públicas. É necessário que professores, educadores busquem metodologias mais eficientes e atrativas para que o trabalho alcance o seu principal foco que são pessoas alfabetizados cientificamente, pois, é através da alfabetização científica que as crianças são possibilitadas de ler o mundo, de compreender o espaço onde estão inseridas e intervir na sociedade, assim, o ensino de ciências pode promover o desenvolvimento amplo da criança e colaborar para a formação de um cidadão crítico e possivelmente solucionador de problemas sociais 2020-01-29T20:06:17Z 2020-01-29T20:06:17Z 2018-08-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA FILHA, Roselene Hianes. Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios. Orientadora: Sônia Maria Maia Oliveira. 2020. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2826. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2826 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Alfabetização Científica
Ensino de Ciências
scientific literacy
science education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Alfabetização Científica
Ensino de Ciências
scientific literacy
science education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
OLIVEIRA FILHA, Roselene Hianes
Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
topic_facet Alfabetização Científica
Ensino de Ciências
scientific literacy
science education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description This monograph is the result of a work that aims to develop a study on science literacy in Science teaching, showing its paths and challenges. It is intended to expose science teaching under the optics of scientific literacy in parallel to the teaching of science taught by elementary school teachers in the classroom. The methodology of the work took place of bibliographic survey, which was made use of authors such as Chassot (2003), Krasilchik (1987) Lorenzetti and Delizoicov (2001), Carvalho (2004), Bizzo (2009) among others, in addition to the thorough readings, in search of more Information. It was used, field research, where teachers were interviewed in the lower elementary school at a school of the state Public education network in Belém-PA. This research allows us to reflect on how the teaching of science in public schools is being worked. It is necessary that teachers, educators seek more efficient and attractive methodologies for the work to reach its main focus that are people literate scientifically, because, it is through the scientific literacy that children are Made possible to read the world, to understand the space where they are inserted and will intervene in the environment, so the teaching of science can collaborate for the citizen formation promoting the broad development of the child.
author_additional OLIVEIRA, Sônia Maria Maia
author_additionalStr OLIVEIRA, Sônia Maria Maia
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author OLIVEIRA FILHA, Roselene Hianes
title Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
title_short Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
title_full Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
title_fullStr Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
title_full_unstemmed Alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
title_sort alfabetização científica no ensino de ciências: caminhos e desafios
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2826
_version_ 1787154928134782976
score 11.653393