/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem
This research was part of the experiences lived in a thematic axis of undergraduate course in sciences, mathematics and languages, with emphasis on the theme of inclusion. The main objectives are: to reflect on the difficulties of the low vision alliances and to identify the pedagogical aspects in t...
Autor principal: | SILVA, Italo Rafael Tavares da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2960 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2960 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-29602020-02-14T19:11:59Z Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem SILVA, Italo Rafael Tavares da SILVA, Maria de Fátima Vilhena da http://lattes.cnpq.br/0996110060293347 https://orcid.org/0000-0002-0800-2444 Baixa visão Educação inclusiva Formação docente Low Vision Inclusive Education Teacher Training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL This research was part of the experiences lived in a thematic axis of undergraduate course in sciences, mathematics and languages, with emphasis on the theme of inclusion. The main objectives are: to reflect on the difficulties of the low vision alliances and to identify the pedagogical aspects in the classroom that are in agreement with the information about the visual literature. The research is a case study and the analysis is done through narrative. The data collection was done through systematic, conversation with a student and accompaniment in the classroom. The results indicate that teacher training occupies a prominent place on the subject, where it is necessary to have basic theoretical-practical knowledge of issues such as attention to diversity and inclusion, use of methodologies that favor the development of people with low vision and who, minimally, the special needs within a classroom. We therefore consider that teaching work must be fundamentally collaborative so that the peculiar barriers of its will are overcome. Finally, work may be important in relation to elementary education where it receives more than one education without differences to differences. Esta pesquisa fez parte de experiências vivenciadas em um eixo temático do curso de licenciatura integrada em educação em ciências, matemática e linguagens, com foco no tema inclusão. Os principais objetivos são: refletir sobre as dificuldades encontradas pela aluna de baixa visão e identificar aspectos pedagógicos na sala de aula que estejam em concordância com informações na literatura pertinentes sobre essa deficiência visual. A pesquisa é um estudo de caso e análise é feita por meio de narrativa. A coleta de dados ocorreu por observação sistemática, conversa com a aluna e acompanhamento na sala de aula. Os resultados indicam que a formação docente ocupa um lugar de destaque sobre o assunto, onde há necessidade de adquirir conhecimentos básicos teórico-práticos de questões como, atenção à diversidade e inclusão, utilizar metodologias que favoreçam o desenvolvimento das pessoas com baixa visão e que atendam, minimamente, as necessidades especiais dentro de uma sala de aula. Consideramos, pois que o trabalho docente deva ser fundamentalmente colaborativo a fim de que as barreiras peculiares da deficiência sejam superadas. Por fim, o trabalho permite refletir sobre o importante papel escolar em garantir condições apropriadas de uma educação baseada no respeito às diferenças. 2020-02-13T23:09:51Z 2020-02-13T23:09:51Z 2019-12-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Italo Rafael Tavares da. Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem. Orientadora: Maria de Fátima Vilhena da Silva. 2019. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2960. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2960 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Baixa visão Educação inclusiva Formação docente Low Vision Inclusive Education Teacher Training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
spellingShingle |
Baixa visão Educação inclusiva Formação docente Low Vision Inclusive Education Teacher Training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL SILVA, Italo Rafael Tavares da Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
topic_facet |
Baixa visão Educação inclusiva Formação docente Low Vision Inclusive Education Teacher Training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
description |
This research was part of the experiences lived in a thematic axis of undergraduate course in sciences, mathematics and languages, with emphasis on the theme of inclusion. The main objectives are: to reflect on the difficulties of the low vision alliances and to identify the pedagogical aspects in the classroom that are in agreement with the information about the visual literature. The research is a case study and the analysis is done through narrative. The data collection was done through systematic, conversation with a student and accompaniment in the classroom. The results indicate that teacher training occupies a prominent place on the subject, where it is necessary to have basic theoretical-practical knowledge of issues such as attention to diversity and inclusion, use of methodologies that favor the development of people with low vision and who, minimally, the special needs within a classroom. We therefore consider that teaching work must be fundamentally collaborative so that the peculiar barriers of its will are overcome. Finally, work may be important in relation to elementary education where it receives more than one education without differences to differences. |
author_additional |
SILVA, Maria de Fátima Vilhena da |
author_additionalStr |
SILVA, Maria de Fátima Vilhena da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Italo Rafael Tavares da |
title |
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
title_short |
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
title_full |
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
title_fullStr |
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
title_full_unstemmed |
Ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
title_sort |
ver no mundo dos cegos e ser cego no mundo dos que vêem |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2960 |
_version_ |
1787154960941580288 |
score |
11.753735 |