Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens

The present article seeks to investigate the evidence of interdisciplinarity in the Pedagogical Project of the Course of the year 2012 (PPC) of the Undergraduate Integrated Education in Science, Mathematics, and Languages, the Institute of Education in Math and Science, the Federal University of Par...

ver descrição completa

Autor principal: LIMA, Dioenio Paixão de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3058
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3058
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-30582020-03-06T03:04:04Z Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens LIMA, Dioenio Paixão de OLIVEIRA, Emília Pimenta http://lattes.cnpq.br/3683186030112093 Interdisciplinaridade Projeto pedagógico Formação Inicial Interdisciplinarity Pedagogic Project Initial Training CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO The present article seeks to investigate the evidence of interdisciplinarity in the Pedagogical Project of the Course of the year 2012 (PPC) of the Undergraduate Integrated Education in Science, Mathematics, and Languages, the Institute of Education in Math and Science, the Federal University of Pará. Chose the bibliographic research and documental analysis as a methodology using techniques of discourse analysis as it is a possible way to elucidate the implementation of the integration of curricular content, envisioned in this proposal unique is training of teachers of the Initial Years of Elementary Education and the Education of the Young and Adults (EJA),the search began for the source of course, by the brief grounds of interdisciplinarity, and its purpose over time getting to the Political Pedagogical Project of the course (PPC), all analyzed in a comprehensive way so that if you could get to the goal, was to find traces of the relationship interdisciplinary in the PPC,which consists of the Degree course, Integrated Education in Sciences,Mathematics and Languages, in the face of several facts and this article brought in its analysis evidences explicit that it is the creation of the course and within the PCC met several traces in which we can say along with the authors used in this article which confirm the presence of interdisciplinary. O presente artigo visa a investigar os indícios da interdisciplinaridade no Projeto Pedagógico do Curso do ano de 2012 (PPC) da Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens, do Instituto de Educação Matemática e Científica, da Universidade Federal do Pará. Escolheu-se a pesquisa bibliográfica e a análise documental como metodologia usando técnicas da análise do discurso por tratar-se de um caminho possível para elucidar a concretização da integração dos conteúdos curriculares, vislumbrada nessa proposta inédita de formação de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e da Educação de Jovens e Adultos (EJA),a pesquisa passou pela origem do curso, pelos breves fundamentos da interdisciplinaridade e sua finalidade ao decorrer do tempo chegando ao Projeto Político Pedagógico do curso (PPC) tudo analisado de forma exaustiva para que se pudesse chegar ao objetivo, foi encontrar vestígios da relação interdisciplinar no PPC, que consiste o curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens, diante de vários fatos e este artigo trouxe em sua análise uma evidencia explicita que é a criação do curso e dentro do PCC encontrou-se vários vestígios no qual podemos afirmar juntamente com os autores utilizados neste artigo que confirmam a presença da interdisciplinaridade. 2020-02-25T17:59:29Z 2020-02-25T17:59:29Z 2019-01-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação LIMA, Dioenio Paixão de. Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens. Orientadora: Emília Pimenta Oliveira. 2019. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3058. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3058 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Interdisciplinaridade
Projeto pedagógico
Formação Inicial
Interdisciplinarity
Pedagogic Project
Initial Training
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
spellingShingle Interdisciplinaridade
Projeto pedagógico
Formação Inicial
Interdisciplinarity
Pedagogic Project
Initial Training
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
LIMA, Dioenio Paixão de
Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
topic_facet Interdisciplinaridade
Projeto pedagógico
Formação Inicial
Interdisciplinarity
Pedagogic Project
Initial Training
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
description The present article seeks to investigate the evidence of interdisciplinarity in the Pedagogical Project of the Course of the year 2012 (PPC) of the Undergraduate Integrated Education in Science, Mathematics, and Languages, the Institute of Education in Math and Science, the Federal University of Pará. Chose the bibliographic research and documental analysis as a methodology using techniques of discourse analysis as it is a possible way to elucidate the implementation of the integration of curricular content, envisioned in this proposal unique is training of teachers of the Initial Years of Elementary Education and the Education of the Young and Adults (EJA),the search began for the source of course, by the brief grounds of interdisciplinarity, and its purpose over time getting to the Political Pedagogical Project of the course (PPC), all analyzed in a comprehensive way so that if you could get to the goal, was to find traces of the relationship interdisciplinary in the PPC,which consists of the Degree course, Integrated Education in Sciences,Mathematics and Languages, in the face of several facts and this article brought in its analysis evidences explicit that it is the creation of the course and within the PCC met several traces in which we can say along with the authors used in this article which confirm the presence of interdisciplinary.
author_additional OLIVEIRA, Emília Pimenta
author_additionalStr OLIVEIRA, Emília Pimenta
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author LIMA, Dioenio Paixão de
title Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
title_short Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
title_full Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
title_fullStr Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
title_full_unstemmed Interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens
title_sort interdisciplinaridade no projeto pedagógico do curso de licenciatura integrada em educação em ciências, matemática e linguagens
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3058
_version_ 1787154979424829440
score 11.653393