/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil
The present work has os its theme the use of the didactic book as a pedagogical resource in early childhood education, emphasizing the history of early childhood education, the use of the book as a pedagogical resource and the autonomy of the teacher, as well as to report the experiences experien...
Autor principal: | RODRIGUES, Glenda Glycia Paz |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3186 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3186 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-31862021-08-19T19:40:40Z O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil RODRIGUES, Glenda Glycia Paz FERNANDES, Zenilda Botti http://lattes.cnpq.br/6894366712147383 https://orcid.org/0000-0003-0835-8069 Educação infantil Livro didático Autonomia docente Early childhood education Textbook Teaching autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The present work has os its theme the use of the didactic book as a pedagogical resource in early childhood education, emphasizing the history of early childhood education, the use of the book as a pedagogical resource and the autonomy of the teacher, as well as to report the experiences experienced by the teachers in Early Childhood Education in a private network school unit. It is a qualitative research in the bibliographic and field modalities, based on authors such as Piaget (1971), Ariés (1986), Vygotsky (1989), Kramer (1994), Freire (1996), Crayde and Kaercher, Alcântara (2008), Soares (2009), Oliveira (2010) and Del Priore (2013). Through the interviews these teachers expressed their opinion on the criteria used for the use of textbooks in early childhood education, the ways in which textbooks were used in early childhood education, and also answered the implications of their autonomy. It is noticed that the use of the textbook has great relevance in the classroom, especially if the teachers use it as a support for their didactic-pedagogical practices, complemented by other didactic resources in the process of teaching and learning of the students, to enable the access to other sources of knowledge without centralization in the textbook. O presente trabalho tem como tema o uso do livro didático como recurso pedagógico na educação infantil, ressaltando a história da educação infantil, o uso do livro como recurso pedagógico e a autonomia do docente, bem como relatar as experiências vivenciadas pelas professoras na Educação Infantil em uma unidade escolar de rede privada. Trata-se de uma pesquisa qualitativa nas modalidades bibliográfica e de campo, fundamentada em autores como: Piaget (1971), Ariés (1986), Vygotsky (1989), Kramer (1994), Freire (1996), Crayde e Kaercher (2002), Alcântara (2008), Soares (2009), Oliveira (2010) e Del Priore (2013). Por meio das entrevistas estas professoras opinaram sobre os critérios utilizados para a utilização do livro didático na educação infantil, as formas de utilização do livro didático na educação infantil e responderam também acerca das implicações que ocorrem no que diz respeito a sua autonomia. Percebe-se que a utilização do livro didático possui grande relevância em sala de aula, principalmente se os professores o utilizarem como um apoio para suas práticas didático-pedagógicas, complementado por outros recursos didáticos no processo de ensino e aprendizagem dos alunos, para possibilitar o acesso a outras fontes de conhecimento sem a centralização no livro didático. 2020-10-08T20:15:10Z 2020-10-08T20:15:10Z 2018-08-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RODRIGUES, Glenda Glycia Paz. O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil. Orientadora: Zenilda Botti Fernandes. 2020. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3186. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3186 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação infantil Livro didático Autonomia docente Early childhood education Textbook Teaching autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR |
spellingShingle |
Educação infantil Livro didático Autonomia docente Early childhood education Textbook Teaching autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR RODRIGUES, Glenda Glycia Paz O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
topic_facet |
Educação infantil Livro didático Autonomia docente Early childhood education Textbook Teaching autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR |
description |
The present work has os its theme the use of the didactic book as a pedagogical
resource in early childhood education, emphasizing the history of early childhood
education, the use of the book as a pedagogical resource and the autonomy of the
teacher, as well as to report the experiences experienced by the teachers in Early
Childhood Education in a private network school unit. It is a qualitative research in the
bibliographic and field modalities, based on authors such as Piaget (1971), Ariés
(1986), Vygotsky (1989), Kramer (1994), Freire (1996), Crayde and Kaercher,
Alcântara (2008), Soares (2009), Oliveira (2010) and Del Priore (2013). Through the
interviews these teachers expressed their opinion on the criteria used for the use of
textbooks in early childhood education, the ways in which textbooks were used in early
childhood education, and also answered the implications of their autonomy. It is
noticed that the use of the textbook has great relevance in the classroom, especially if
the teachers use it as a support for their didactic-pedagogical practices, complemented
by other didactic resources in the process of teaching and learning of the students, to
enable the access to other sources of knowledge without centralization in the textbook. |
author_additional |
FERNANDES, Zenilda Botti |
author_additionalStr |
FERNANDES, Zenilda Botti |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
RODRIGUES, Glenda Glycia Paz |
title |
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
title_short |
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
title_full |
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
title_fullStr |
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
title_sort |
o livro didático como recurso pedagógico na educação infantil |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3186 |
_version_ |
1787155003366965248 |
score |
11.753896 |