Artigo

A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental

The article addresses the importance of children's literature in the first year of elementary school. It arose from the restlessness of researching children's literature in teaching practice. Its general objective is to analyze the importance of children's literature in the first year of elementa...

ver descrição completa

Autor principal: ROCHA, Keise Barbosa
Grau: Artigo
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3211
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3211
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-32112021-08-19T19:52:37Z A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental ROCHA, Keise Barbosa CARDOSO, Maura Lúcia Martins http://lattes.cnpq.br/3094224817605412 https://orcid.org/0000-0001-5462-0668 Literatura Infantil Criança Ensino Fundamental Children's literature Children Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO The article addresses the importance of children's literature in the first year of elementary school. It arose from the restlessness of researching children's literature in teaching practice. Its general objective is to analyze the importance of children's literature in the first year of elementary school and how specific historically contextualize children's literature in the teaching-learning process; Recognize the importance of children's literature in the early years of elementary school; Identify the factors that contribute to the appropriation of reading in the children of the early years, through children's literature. As theoretical reference Gregorin (2010), Lajolo (1985), Abramovich (2008), Zilberman (1994), Cunha (1983), among others. This study is a bibliographical research of quantitative nature (GIL, 1999; DEMO, 2007). The results of this study consider the presence of children's literature of great importance in the first year of elementary school, as it is a pathway of several languages enabling the linguistic development of children. O artigo aborda a importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental. Surgiu da inquietação de pesquisar a literatura infantil na prática docente. Tem por objetivo geral analisar a importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental e como específicos contextualizar historicamente a literatura infantil no processo ensino aprendizagem; Reconhecer a importância da literatura infantil nos anos iniciais do ensino fundamental; Identificar os fatores que contribuem para a apropriação da leitura nas crianças dos anos iniciais, por meio da literatura infantil. Como referencial teórico Gregorin (2010), Lajolo (1985), Abramovich (2008), Zilberman (1994), Cunha (1983), entre outros. Este estudo se constitui em uma pesquisa bibliográfica, de cunho quantitativo (GIL,1999; DEMO, 2007). Os resultados deste estudo consideram de grande importância a presença da literatura infantil, no primeiro ano do ensino fundamental, já que constitui caminho de várias linguagens possibilitando o desenvolvimento linguístico das crianças. 2020-11-03T19:21:49Z 2020-11-03T19:21:49Z 2019-09-03 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ROCHA, Keise Barbosa. A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental. Orientadora: Maura Lúcia Martins Cardoso. 2020. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3211. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3211 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Literatura Infantil
Criança
Ensino Fundamental
Children's literature
Children
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
spellingShingle Literatura Infantil
Criança
Ensino Fundamental
Children's literature
Children
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
ROCHA, Keise Barbosa
A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
topic_facet Literatura Infantil
Criança
Ensino Fundamental
Children's literature
Children
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The article addresses the importance of children's literature in the first year of elementary school. It arose from the restlessness of researching children's literature in teaching practice. Its general objective is to analyze the importance of children's literature in the first year of elementary school and how specific historically contextualize children's literature in the teaching-learning process; Recognize the importance of children's literature in the early years of elementary school; Identify the factors that contribute to the appropriation of reading in the children of the early years, through children's literature. As theoretical reference Gregorin (2010), Lajolo (1985), Abramovich (2008), Zilberman (1994), Cunha (1983), among others. This study is a bibliographical research of quantitative nature (GIL, 1999; DEMO, 2007). The results of this study consider the presence of children's literature of great importance in the first year of elementary school, as it is a pathway of several languages enabling the linguistic development of children.
author_additional CARDOSO, Maura Lúcia Martins
author_additionalStr CARDOSO, Maura Lúcia Martins
format Artigo
author ROCHA, Keise Barbosa
title A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
title_short A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
title_full A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
title_fullStr A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed A importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
title_sort importância da literatura infantil no primeiro ano do ensino fundamental
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3211
_version_ 1787155008036274176
score 11.753735