/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança
This work aims to contribute with the knowledge produced in dance that deals with the relationship between teaching and learning in the school context, evidencing a way of seeing / reading / expressing / being in the world, reflecting the interaction between students and teacher of dance through a h...
Autor principal: | CARVALHO, Claudio Leandro Barbosa |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3281 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3281 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-32812021-07-17T02:33:29Z Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança CARVALHO, Claudio Leandro Barbosa SOUZA, Luiza Monteiro e http://lattes.cnpq.br/1365524959135039 Dancimagem Dança - Estudo e ensino Dança (Educação infantil) Relação professores e alunos Relação Quinhoeira Dance - Study and teaching Dance (Children's education) Teacher - Student relationships CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA This work aims to contribute with the knowledge produced in dance that deals with the relationship between teaching and learning in the school context, evidencing a way of seeing / reading / expressing / being in the world, reflecting the interaction between students and teacher of dance through a humanized relationship, where the hierarchy is clarified to what concerns the classroom. It also aims to propose reflections for a healthy socialization between student and teacher through the use of dance and image as ways of triggering teaching and learning. In order to understand and unfold the present research object, some theorists have been adopted to contribute to the composition of the thought that is here, so that, as scribbles at the beginning of a painting, they could serve as references to all covered approaches, among the which I emphasize some dance concepts pointed out by Adrienne Kaeppler (2013) and Paul Valéry (2012); and the questions about image presented by the studies of Paul Valéry (2012). In the teaching and learning of dance, I write about Isabel Marques and Fabio Brazil (2014), which point out important issues for the teaching of the arts in schools, and dialogue with Adriana Friedmann (2013) in her studies on multicultural manifestations of the infant universe. Este trabalho tem por objetivo geral contribuir por meio do conhecimento produzido em dança para tratar a relação entre ensino e aprendizagem no contexto escolar, evidenciando um modo de estar/ver/ler/expressar/ser no mundo, refletindo a interação entre estudantes e professor de dança por meio de uma relação humanizada, onde a hierarquia é esclarecida ao que compete a sala de aula. Visa, ainda, propor reflexões para uma socialização sadia entre estudante e professor, por meio das vivencias de dança e imagem como caminhos de acionamento do ensino e aprendizagem. Para a compreensão e desdobramento do presente objeto de pesquisa, foram adotados alguns teóricos que contribuíram na composição do pensamento que há aqui, para que, como rabiscos no início de uma pintura, pudessem me servir como referências a todas as abordagens abarcadas, dentre as quais enfatizo alguns conceitos de dança apontados por Adrienne Kaeppler (2013) e Paul Valéry (2012); e as questões sobre imagem apresentadas pelos estudos de Paul Valéry (2012). No ensino e na aprendizagem da dança, rabisco sobre os traçados de Isabel Marques e Fábio Brazil (2014) que apontam questões importantes para o ensino das artes nas escolas, e dialogo com a Adriana Friedmann (2013), em seus estudos sobre as manifestações multiculturais do universo infantil. 2021-01-24T00:34:30Z 2021-01-24T00:34:30Z 2018-02-08 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CARVALHO, Claudio Leandro Barbosa. Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança. Orientadora: Luiza Monteiro e Souza. 2018. 88 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3281. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3281 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Dancimagem Dança - Estudo e ensino Dança (Educação infantil) Relação professores e alunos Relação Quinhoeira Dance - Study and teaching Dance (Children's education) Teacher - Student relationships CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
spellingShingle |
Dancimagem Dança - Estudo e ensino Dança (Educação infantil) Relação professores e alunos Relação Quinhoeira Dance - Study and teaching Dance (Children's education) Teacher - Student relationships CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA CARVALHO, Claudio Leandro Barbosa Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
topic_facet |
Dancimagem Dança - Estudo e ensino Dança (Educação infantil) Relação professores e alunos Relação Quinhoeira Dance - Study and teaching Dance (Children's education) Teacher - Student relationships CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
description |
This work aims to contribute with the knowledge produced in dance that deals with the relationship between teaching and learning in the school context, evidencing a way of seeing / reading / expressing / being in the world, reflecting the interaction between students and teacher of dance through a humanized relationship, where the hierarchy is clarified to what concerns the classroom. It also aims to propose reflections for a healthy socialization between student and teacher through the use of dance and image as ways of triggering teaching and learning. In order to understand and unfold the present research object, some theorists have been adopted to contribute to the composition of the thought that is here, so that, as scribbles at the beginning of a painting, they could serve as references to all covered approaches, among the which I emphasize some dance concepts pointed out by Adrienne Kaeppler (2013) and Paul Valéry (2012); and the questions about image presented by the studies of Paul Valéry (2012). In the teaching and learning of dance, I write about Isabel Marques and Fabio Brazil (2014), which point out important issues for the teaching of the arts in schools, and dialogue with Adriana Friedmann (2013) in her studies on multicultural manifestations of the infant universe. |
author_additional |
SOUZA, Luiza Monteiro e |
author_additionalStr |
SOUZA, Luiza Monteiro e |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
CARVALHO, Claudio Leandro Barbosa |
title |
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
title_short |
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
title_full |
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
title_fullStr |
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
title_full_unstemmed |
Dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
title_sort |
dancimagem: por uma relação quinhoeira no ensino e na dança |
publishDate |
2021 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3281 |
_version_ |
1787154844553838592 |
score |
11.753735 |