/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A etnomatemática e os jogos africanos
This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this researc...
Autor principal: | SOUSA, Simone Maria Leal |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3779 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-37792022-01-17T19:25:20Z A etnomatemática e os jogos africanos SOUSA, Simone Maria Leal ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de http://lattes.cnpq.br/8447434150719179 Etnomatemática Jogos africanos Metodologias ativas Ethnomathematics African games Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this research is its creator Ubiratan D'Ambrósio. The methodology used was based on an integrative bibliographic review in which the authors show the effectiveness of the application of African mathematical games in the classroom as a great tool to help learning. The conclusion is the importance of applying the games as a pedagogical resource that structures thinking and reasoning, in order to solve problems and calculations, with a greater participation of students and teachers, respecting their cultural relations and identity. Este trabalho teve como objetivo realizar uma pesquisa sobre o uso de jogos matemáticos africanos sobre a perspectiva da etnomatemática. Esta pesquisa buscou relacionar a cultura africana, por meio dos jogos, através de uma análise de trabalhos já publicados. O principal aporte teórico e fundamentalista desta pesquisa é o seu criador Ubiratan D’Ambrósio. A metodologia usada baseou-se na revisão bibliográfica integrativa na qual seus autores mostram a eficácia da aplicação dos jogos matemáticos africanos na sala de aula se tornando um grande instrumento para auxiliar no aprendizado. Tendo como conclusão a importância de aplicar os jogos como recurso pedagógico que estrutura o pensamento e o raciocínio, para assim resolver problemas e cálculos, tendo uma maior participação dos alunos e professores, respeitando as suas relações culturais e de identidade. 2022-01-14T14:05:35Z 2022-01-14T14:05:35Z 2021-10-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUSA, Simone Maria Leal. A etnomatemática e os jogos africanos. Orientador: Raimundo das Graças Carvalho de Almeida. 2021. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779. Acesso em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779 por Acesso Aberto 1 CD-Rom |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Etnomatemática Jogos africanos Metodologias ativas Ethnomathematics African games Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Etnomatemática Jogos africanos Metodologias ativas Ethnomathematics African games Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA SOUSA, Simone Maria Leal A etnomatemática e os jogos africanos |
topic_facet |
Etnomatemática Jogos africanos Metodologias ativas Ethnomathematics African games Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this research is its creator Ubiratan D'Ambrósio. The methodology used was based on an integrative bibliographic review in which the authors show the effectiveness of the application of African mathematical games in the classroom as a great tool to help learning. The conclusion is the importance of applying the games as a pedagogical resource that structures thinking and reasoning, in order to solve problems and calculations, with a greater participation of students and teachers, respecting their cultural relations and identity. |
author_additional |
ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de |
author_additionalStr |
ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUSA, Simone Maria Leal |
title |
A etnomatemática e os jogos africanos |
title_short |
A etnomatemática e os jogos africanos |
title_full |
A etnomatemática e os jogos africanos |
title_fullStr |
A etnomatemática e os jogos africanos |
title_full_unstemmed |
A etnomatemática e os jogos africanos |
title_sort |
etnomatemática e os jogos africanos |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779 |
_version_ |
1787155095646896128 |
score |
11.753735 |