Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A etnomatemática e os jogos africanos

This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this researc...

ver descrição completa

Autor principal: SOUSA, Simone Maria Leal
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3779
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-37792022-01-17T19:25:20Z A etnomatemática e os jogos africanos SOUSA, Simone Maria Leal ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de http://lattes.cnpq.br/8447434150719179 Etnomatemática Jogos africanos Metodologias ativas Ethnomathematics African games Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this research is its creator Ubiratan D'Ambrósio. The methodology used was based on an integrative bibliographic review in which the authors show the effectiveness of the application of African mathematical games in the classroom as a great tool to help learning. The conclusion is the importance of applying the games as a pedagogical resource that structures thinking and reasoning, in order to solve problems and calculations, with a greater participation of students and teachers, respecting their cultural relations and identity. Este trabalho teve como objetivo realizar uma pesquisa sobre o uso de jogos matemáticos africanos sobre a perspectiva da etnomatemática. Esta pesquisa buscou relacionar a cultura africana, por meio dos jogos, através de uma análise de trabalhos já publicados. O principal aporte teórico e fundamentalista desta pesquisa é o seu criador Ubiratan D’Ambrósio. A metodologia usada baseou-se na revisão bibliográfica integrativa na qual seus autores mostram a eficácia da aplicação dos jogos matemáticos africanos na sala de aula se tornando um grande instrumento para auxiliar no aprendizado. Tendo como conclusão a importância de aplicar os jogos como recurso pedagógico que estrutura o pensamento e o raciocínio, para assim resolver problemas e cálculos, tendo uma maior participação dos alunos e professores, respeitando as suas relações culturais e de identidade. 2022-01-14T14:05:35Z 2022-01-14T14:05:35Z 2021-10-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUSA, Simone Maria Leal. A etnomatemática e os jogos africanos. Orientador: Raimundo das Graças Carvalho de Almeida. 2021. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779. Acesso em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779 por Acesso Aberto 1 CD-Rom
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Etnomatemática
Jogos africanos
Metodologias ativas
Ethnomathematics
African games
Active methodologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Etnomatemática
Jogos africanos
Metodologias ativas
Ethnomathematics
African games
Active methodologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
SOUSA, Simone Maria Leal
A etnomatemática e os jogos africanos
topic_facet Etnomatemática
Jogos africanos
Metodologias ativas
Ethnomathematics
African games
Active methodologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work aimed to conduct research on the use of African mathematical games from the perspective of ethnomathematics. This research sought to relate African culture through games by means of an analysis of previously published works. The main theoretical and fundamental contribution of this research is its creator Ubiratan D'Ambrósio. The methodology used was based on an integrative bibliographic review in which the authors show the effectiveness of the application of African mathematical games in the classroom as a great tool to help learning. The conclusion is the importance of applying the games as a pedagogical resource that structures thinking and reasoning, in order to solve problems and calculations, with a greater participation of students and teachers, respecting their cultural relations and identity.
author_additional ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de
author_additionalStr ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SOUSA, Simone Maria Leal
title A etnomatemática e os jogos africanos
title_short A etnomatemática e os jogos africanos
title_full A etnomatemática e os jogos africanos
title_fullStr A etnomatemática e os jogos africanos
title_full_unstemmed A etnomatemática e os jogos africanos
title_sort etnomatemática e os jogos africanos
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3779
_version_ 1787155095646896128
score 11.753735