Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática

The ludic is a tool for the teaching process in the classroom, and this work aims to make an approach on the ludic activities, geared to the axis of mathematics. The methodology of this work is structured in bibliographical research, aiming to describe about the lack of interest and the difficulty o...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Maria José Taveira dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3806
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3806
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-38062022-09-02T16:28:02Z Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática SANTOS, Maria José Taveira dos BUSSIOLI, Thereza de Fátima http://lattes.cnpq.br/8796070009873864 Criança Jogos Lúdico Ensino aprendizagem Child Games Ludic Teaching learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The ludic is a tool for the teaching process in the classroom, and this work aims to make an approach on the ludic activities, geared to the axis of mathematics. The methodology of this work is structured in bibliographical research, aiming to describe about the lack of interest and the difficulty of learning of the students by the discipline of Mathematics is a constant complaint among the teachers, and for them, the mathematics classes are nothing more than mere transmissions of formulas, definitions, concepts and results that do not have the least meaning, because the focus of the learning process is the student and for this learning to happen you need to arouse your interest. Thus, in this research, the game will be the starting point to prepare the student to deal with abstract questions that require reflection beyond the elaboration of strategies and solutions to the problems situations from kindergarten to high school, for the above, I reaffirm the relevance of the work done, seeking a better understanding of the use of the game in the classroom, so that in the future, I can make use of this activity in the right way, making the most of its use. The Pedagogical Political Project is support support in the educational process, the introduction of playful pedagogical practices enables an excellent development of student learning. O lúdico é uma ferramenta para o processo de ensino em sala de aula, e este trabalho tem como objetivo fazer uma abordagem sobre as atividades lúdicas, voltadas para o eixo da matemática. A metodologia deste trabalho é estruturada em pesquisa bibliográfica, tendo como objetivo descrever sobre a falta de interesse e a dificuldade de aprendizagem dos alunos pela disciplina de Matemática é uma reclamação constante entre os professores, e para eles, as aulas de Matemática não passam de meras transmissões de fórmulas, definições, conceitos e resultados que não têm o menor significado, pois o foco do processo de aprendizagem é o aluno e para que esta aprendizagem aconteça é preciso despertar o seu interesse. Assim sendo, nessa pesquisa, o jogo será o ponto de partida para preparar o aluno para lidar com questões abstratas que exijam reflexão além da elaboração de estratégias e de soluções para as situações problemas desde a educação infantil ao ensino médio, pelo exposto, reafirmo a relevância do trabalho realizado, buscando uma melhor compreensão do uso do jogo em sala de aula, para que futuramente, eu possa fazer uso dessa atividade de maneira correta, aproveitando o máximo sua utilização. O Projeto Político Pedagógico é suporte de apoio no processo educativo, à introdução do lúdico nas práticas pedagógicas possibilita um excelente desenvolvimento da aprendizagem dos alunos. 2022-02-07T16:44:43Z 2022-02-07T16:44:43Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Maria José Taveira dos. Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática. Orientadora: Thereza de Fátima Bussioli. 2018. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3806. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3806 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Criança
Jogos
Lúdico
Ensino aprendizagem
Child
Games
Ludic
Teaching learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Criança
Jogos
Lúdico
Ensino aprendizagem
Child
Games
Ludic
Teaching learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SANTOS, Maria José Taveira dos
Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
topic_facet Criança
Jogos
Lúdico
Ensino aprendizagem
Child
Games
Ludic
Teaching learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The ludic is a tool for the teaching process in the classroom, and this work aims to make an approach on the ludic activities, geared to the axis of mathematics. The methodology of this work is structured in bibliographical research, aiming to describe about the lack of interest and the difficulty of learning of the students by the discipline of Mathematics is a constant complaint among the teachers, and for them, the mathematics classes are nothing more than mere transmissions of formulas, definitions, concepts and results that do not have the least meaning, because the focus of the learning process is the student and for this learning to happen you need to arouse your interest. Thus, in this research, the game will be the starting point to prepare the student to deal with abstract questions that require reflection beyond the elaboration of strategies and solutions to the problems situations from kindergarten to high school, for the above, I reaffirm the relevance of the work done, seeking a better understanding of the use of the game in the classroom, so that in the future, I can make use of this activity in the right way, making the most of its use. The Pedagogical Political Project is support support in the educational process, the introduction of playful pedagogical practices enables an excellent development of student learning.
author_additional BUSSIOLI, Thereza de Fátima
author_additionalStr BUSSIOLI, Thereza de Fátima
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SANTOS, Maria José Taveira dos
title Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
title_short Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
title_full Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
title_fullStr Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
title_full_unstemmed Educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
title_sort educação infantil: ludicidade no eixo da matemática
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3806
_version_ 1787155101219028992
score 11.753896