Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva

The cinema appreciated in different ways and has very specific goals, be it an artistic and/or aesthetic manifestation or even a projection of a possible fantasy, a hobby that escapes reality. Opposing all the views cited, it's possible to relate cinema to education, both in the possibility of dialo...

ver descrição completa

Autor principal: MONTEIRO, Paulo Gabriel Nascimento
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3847
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3847
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-38472022-02-19T03:05:31Z Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva MONTEIRO, Paulo Gabriel Nascimento SOUZA, César Augusto Martins de http://lattes.cnpq.br/3353195442153329 Cinema Educação Interdisciplinaridade Cine Educación Interdisciplinariedad Education Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The cinema appreciated in different ways and has very specific goals, be it an artistic and/or aesthetic manifestation or even a projection of a possible fantasy, a hobby that escapes reality. Opposing all the views cited, it's possible to relate cinema to education, both in the possibility of dialoguing with experiences and views of the world in a more simplified way, as well as with more complex social problems or susceptible to a slightly more critical debate, making subjects difficult to understand accessible. The Cinema is able to deliver a certain efficiency in this proposal, in addition to promoting interdisciplinarity in a space that is increasingly common to “separate” certain subjects. For farmers, peasants and others who live in rural spaces, cinema can be a good alternative for inserting these subjects in the dialogue, since through it (cinema) it's possible to direct a lot of information that is easy to understand. Therefore, it's important to understand these subjects, the politics of the modality in which they are inserted, their processes of struggle to guarantee rights, their specificities and promote discussions about cinema as an educational proposal, a facilitating tool in this teaching-learning process, in addition to to enable the formation of critical positions and possible social transformations, from the awareness of groups that were once denied due informations and how they contribute to the environment around them or to the society that they are part. O cinema é apreciado de diferentes formas e possui objetivos bem específicos, seja uma manifestação artística e/ou estética ou até mesmo uma projeção de uma possível fantasia, um passatempo que foge à realidade. Contrapondo-se a todas as visões citadas, é possível relacionar o cinema com a educação, tanto na possibilidade de dialogar com as vivências e visões de mundo de forma mais simplificada quanto de problemas sociais mais complexos ou passiveis de um debate um pouco mais crítico, tornando acessível assuntos de difícil compreensão. O cinema é capaz de entregar uma certa eficácia nessa proposta, além de promover interdisciplinaridade em um espaço que é cada vez mais comum a “separação” de determinados assuntos. Para agricultores, camponeses e outros que residem em espaços rurais, o cinema pode ser uma boa alternativa para a inserção desses sujeitos no diálogo, uma vez que através dele (cinema) é possível direcionar informações, levar o diálogo para diferentes grupos sociais. Portanto, é importante compreender estes sujeitos, suas especificidades, a política da modalidade que eles estão inseridos, seus processos de luta por garantia de direitos e promover discussões acerca do cinema como uma proposta educativa, uma ferramenta facilitadora nesse processo de ensino-aprendizagem, além de viabilizar a formação de posicionamentos críticos e de possíveis transformações sociais, a partir da conscientização de grupos que outrora lhes foi negado o direito à informação/educação e de que forma contribuem para o ambiente em sua volta e sociedade que fazem parte. El cine se aprecia de diferentes formas y tiene unos objetivos muy concretos, ya sea una manifestación artística y / o estética o incluso una proyección de una posible fantasía, una afición que escapa a la realidad. Frente a todas las miradas citadas, es posible relacionar el cine con la educación, tanto en la posibilidad de dialogar con experiencias y visiones del mundo de una manera más simplificada, como con problemas sociales más complejos o susceptibles de un debate un poco más crítico. haciendo accesibles los temas difíciles de entender. El Cine es capaz de entregar cierta eficacia en esta propuesta, además de promover la interdisciplinariedad en un espacio cada vez más común para “separar” determinadas temáticas. Para los campesinos, campesinos y otras personas que viven en espacios rurales, el cine puede ser una buena alternativa para insertar estos temas en el diálogo, ya que a través de él (el cine) es posible dirigir mucha información fácil de entender. Por tanto, es importante comprender estos temas, la política de la modalidad en la que se insertan, sus procesos de lucha por garantizar derechos, sus especificidades y promover discusiones sobre el cine como propuesta educativa, herramienta facilitadora en este proceso de enseñanza-aprendizaje, además de posibilitar la formación de posiciones críticas y posibles transformaciones sociales, desde la conciencia de grupos a los que alguna vez se les negó la debida información y cómo contribuyen al entorno que los rodea oa la sociedad de la que forman parte. 2022-02-18T19:59:37Z 2022-02-18T19:59:37Z 2021-10-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MONTEIRO, Paulo Gabriel Nascimento. Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva. Orientador: César Augusto Martins de Souza. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3847. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3847 por Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Cinema
Educação
Interdisciplinaridade
Cine
Educación
Interdisciplinariedad
Education
Interdisciplinarity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Cinema
Educação
Interdisciplinaridade
Cine
Educación
Interdisciplinariedad
Education
Interdisciplinarity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
MONTEIRO, Paulo Gabriel Nascimento
Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
topic_facet Cinema
Educação
Interdisciplinaridade
Cine
Educación
Interdisciplinariedad
Education
Interdisciplinarity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The cinema appreciated in different ways and has very specific goals, be it an artistic and/or aesthetic manifestation or even a projection of a possible fantasy, a hobby that escapes reality. Opposing all the views cited, it's possible to relate cinema to education, both in the possibility of dialoguing with experiences and views of the world in a more simplified way, as well as with more complex social problems or susceptible to a slightly more critical debate, making subjects difficult to understand accessible. The Cinema is able to deliver a certain efficiency in this proposal, in addition to promoting interdisciplinarity in a space that is increasingly common to “separate” certain subjects. For farmers, peasants and others who live in rural spaces, cinema can be a good alternative for inserting these subjects in the dialogue, since through it (cinema) it's possible to direct a lot of information that is easy to understand. Therefore, it's important to understand these subjects, the politics of the modality in which they are inserted, their processes of struggle to guarantee rights, their specificities and promote discussions about cinema as an educational proposal, a facilitating tool in this teaching-learning process, in addition to to enable the formation of critical positions and possible social transformations, from the awareness of groups that were once denied due informations and how they contribute to the environment around them or to the society that they are part.
author_additional SOUZA, César Augusto Martins de
author_additionalStr SOUZA, César Augusto Martins de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author MONTEIRO, Paulo Gabriel Nascimento
title Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
title_short Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
title_full Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
title_fullStr Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
title_full_unstemmed Diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
title_sort diálogo sobre o cinema na educação do campo: uma proposta inclusiva
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3847
_version_ 1787155115044503552
score 11.755432