/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música
Musicality is an enriching element for teaching Mathematics, as it includes the tripod of art, emotion and reason. The present work on the study of the theme “Methodological proposal for teaching Mathematics in the 6th year, based on music, takes as its motivation the questions: What is the relat...
Autor principal: | RAFAEL, Diego do Nascimento |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4076 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4076 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-40762022-06-02T03:00:29Z Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música RAFAEL, Diego do Nascimento SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 https://orcid.org/0000-0001-8269-6184 Música na educação Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Music in Education Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Musicality is an enriching element for teaching Mathematics, as it includes the tripod of art, emotion and reason. The present work on the study of the theme “Methodological proposal for teaching Mathematics in the 6th year, based on music, takes as its motivation the questions: What is the relationship between music and the teaching of Mathematics? What musical elements can be related to the contents of Mathematics? What influence musicality with the teaching of Mathematics can have on the development of mathematical skills and competences? The general objective is to analyze the relationship between music and mathematical content and knowledge in teaching and learning in the final years of elementary school. The research developed has a qualitative approach, in which the investigation procedures were based on bibliographic research, in which the instruments used in the bibliographic review were official documents, books, periodicals, articles and blog. The results showed that the study was not restricted to data related to school teaching processes, above all, it sought to promote a contribution to the training of teachers, so that Mathematics teachers can have understanding and motivation to include interdisciplinary teaching activities, and music can be an excellent methodology for teaching Mathematics. A musicalidade é um elemento enriquecedor para ensinar a Matemática, por contemplar o tripé arte, emoção e razão. O presente trabalho sobre o estudo da temática “Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música, toma como motivação os questionamentos: Qual a relação da música com o ensino de Matemática? Que elementos musicais podem ser relacionados com os conteúdos de Matemática? Que influência a musicalidade com o ensino de Matemática pode ter com o desenvolvimento de habilidades e competências matemáticas? O objetivo geral é analisar a relação da música com os conteúdos e conhecimentos matemáticos no ensino e aprendizagem dos anos finais do Ensino Fundamental. A pesquisa desenvolvida é de abordagem qualitativa, na qual os procedimentos de investigação pautaram-se na pesquisa bibliográfica, em que os instrumentos utilizados na revisão bibliográfica foram documentos oficiais, livros, periódicos, artigos e blog. Os resultados evidenciaram que, o estudo realizado não se restringiu apenas a dados relacionados a processos de ensino escolar, sobretudo, buscou promover uma contribuição para a formação de docentes, de modo que professores de Matemática possam ter compreensão e motivação para inclusão de atividades didáticas interdisciplinares, e a música pode ser uma excelente metodologia de ensino de Matemática. 2022-06-01T17:23:32Z 2022-06-01T17:23:32Z 2021-10-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RAFAEL, Diego do Nascimento. Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4076. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4076 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Música na educação Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Music in Education Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Música na educação Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Music in Education Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA RAFAEL, Diego do Nascimento Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
topic_facet |
Música na educação Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Music in Education Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
Musicality is an enriching element for teaching Mathematics, as it includes the
tripod of art, emotion and reason. The present work on the study of the theme
“Methodological proposal for teaching Mathematics in the 6th year, based on
music, takes as its motivation the questions: What is the relationship between
music and the teaching of Mathematics? What musical elements can be related to
the contents of Mathematics? What influence musicality with the teaching of
Mathematics can have on the development of mathematical skills and
competences? The general objective is to analyze the relationship between music
and mathematical content and knowledge in teaching and learning in the final
years of elementary school. The research developed has a qualitative approach, in
which the investigation procedures were based on bibliographic research, in which
the instruments used in the bibliographic review were official documents, books,
periodicals, articles and blog. The results showed that the study was not restricted
to data related to school teaching processes, above all, it sought to promote a
contribution to the training of teachers, so that Mathematics teachers can have
understanding and motivation to include interdisciplinary teaching activities, and
music can be an excellent methodology for teaching Mathematics. |
author_additional |
SOARES, Maria Eliana |
author_additionalStr |
SOARES, Maria Eliana |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
RAFAEL, Diego do Nascimento |
title |
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
title_short |
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
title_full |
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
title_fullStr |
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
title_full_unstemmed |
Proposta metodológica de ensino da Matemática no 6º ano, a partir da música |
title_sort |
proposta metodológica de ensino da matemática no 6º ano, a partir da música |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4076 |
_version_ |
1787155168170606592 |
score |
11.753735 |