/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge about this content on graduation and consequently application in schools become not attractive in classes, therefore gymn...
Autor principal: | SANTOS, Wanessa Fonseca dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4138 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41382022-07-06T11:52:20Z A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE SANTOS, Wanessa Fonseca dos PINHEIRO, Welington da Costa http://lattes.cnpq.br/3643230594440900 Ginástica Educação física Escola Gymnastic Physical education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge about this content on graduation and consequently application in schools become not attractive in classes, therefore gymnastics looks like a secondary or not applicable content on school. Thus, the present work has the following problem: How is the Gymnastic content being approached in the works published in the CONBRACE proceedings? It was set as a general objective; to analyze an academic production about the Gymnastics content published in the CONBRACE 2013 - 2015 essays. As specific objectives: 1) Identify the themes related to the gymnastic exercises presented in the works published in the CONBRACE; 2) Characterize the works on Gymnastics Published in the following annals, regarding the objectives and methodological procedures; and 3) discuss the results pointed out in the school intervention proposals about the gymnastic content present in the works. Methodologically, the work consisted of a systematic review from papers of 2013, 2015 and 2017. It was used as a filter in the “GTT - School”. Overall, a total of 13 content related posts were found. The works were organized in a frame and analyzed. Finally, it is concluded that, despite the small quantity, as important productions as approaches to the field of gymnastics and schools, with the majority of works with analysis of interventions and with transversal and active techniques in the scientific thinking of the students. A Ginástica, enquanto conteúdo da Educação Física escolar apresenta um cenário que por vias de produção acadêmica, da própria aplicabilidade nas escolas e na formação de professores carece de um aporte para ser tratada como assunto mais frequente e atrativa nas aulas, bem como, um assunto tão rico que parece estar secundarizado ou mal aplicado nas escolas. Assim, o presente trabalho tem como questão problema: Como o conteúdo Ginástica está sendo abordado nos trabalhos publicados nos anais do CONBRACE? Estabeleceu-se como objetivo geral; analisar a produção acadêmica sobre o conteúdo Ginástica publicada nos anais do CONBRACE 2013 - 2017. Enquanto objetivos específicos, têm-se: 1) Identificar que temas relacionados à Ginástica estão presentes nos trabalhos publicados no CONBRACE; 2) Caracterizar os trabalhos sobre Ginástica publicados nos referidos anais, quanto aos objetivos e procedimentos metodológicos; e 3) discutir os resultados apontados nas propostas de intervenção escolar sobre o conteúdo Ginástica presentes nos trabalhos. Metodologicamente, o trabalho consistiu em uma revisão sistemática a partir dos anais de 2013, 2015 e 2017. Foi utilizado o filtro no “GTT - Escola”. No geral, um total de 13 publicações relacionadas ao conteúdo foram encontradas. Os trabalhos foram organizados em um quadro e analisados. Por fim, conclui-se que apesar do pequeno quantitativo, as produções trouxeram abordagens importantes para campo da ginástica e escolas, com a maioria dos trabalhos com propostas de intervenção e com temáticas transversalizadas e atuantes no pensamento crítico dos alunos. 2022-07-04T12:22:52Z 2022-07-04T12:22:52Z 2019-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Wanessa Fonseca dos. A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE. Orientador: Welington da Costa Pinheiro. 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Ginástica Educação física Escola Gymnastic Physical education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Ginástica Educação física Escola Gymnastic Physical education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA SANTOS, Wanessa Fonseca dos A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
topic_facet |
Ginástica Educação física Escola Gymnastic Physical education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and
applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge
about this content on graduation and consequently application in schools become not
attractive in classes, therefore gymnastics looks like a secondary or not applicable content
on school. Thus, the present work has the following problem: How is the Gymnastic
content being approached in the works published in the CONBRACE proceedings? It was
set as a general objective; to analyze an academic production about the Gymnastics content
published in the CONBRACE 2013 - 2015 essays. As specific objectives: 1) Identify the
themes related to the gymnastic exercises presented in the works published in the
CONBRACE; 2) Characterize the works on Gymnastics Published in the following annals,
regarding the objectives and methodological procedures; and 3) discuss the results pointed
out in the school intervention proposals about the gymnastic content present in the works.
Methodologically, the work consisted of a systematic review from papers of 2013, 2015
and 2017. It was used as a filter in the “GTT - School”. Overall, a total of 13 content related
posts were found. The works were organized in a frame and analyzed. Finally, it is
concluded that, despite the small quantity, as important productions as approaches to the
field of gymnastics and schools, with the majority of works with analysis of interventions
and with transversal and active techniques in the scientific thinking of the students. |
author_additional |
PINHEIRO, Welington da Costa |
author_additionalStr |
PINHEIRO, Welington da Costa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Wanessa Fonseca dos |
title |
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
title_short |
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
title_full |
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
title_fullStr |
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
title_full_unstemmed |
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE |
title_sort |
produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no gtt escola do conbrace |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138 |
_version_ |
1787155193884835840 |
score |
11.753735 |