Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE

Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge about this content on graduation and consequently application in schools become not attractive in classes, therefore gymn...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Wanessa Fonseca dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4138
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41382022-07-06T11:52:20Z A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE SANTOS, Wanessa Fonseca dos PINHEIRO, Welington da Costa http://lattes.cnpq.br/3643230594440900 Ginástica Educação física Escola Gymnastic Physical education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge about this content on graduation and consequently application in schools become not attractive in classes, therefore gymnastics looks like a secondary or not applicable content on school. Thus, the present work has the following problem: How is the Gymnastic content being approached in the works published in the CONBRACE proceedings? It was set as a general objective; to analyze an academic production about the Gymnastics content published in the CONBRACE 2013 - 2015 essays. As specific objectives: 1) Identify the themes related to the gymnastic exercises presented in the works published in the CONBRACE; 2) Characterize the works on Gymnastics Published in the following annals, regarding the objectives and methodological procedures; and 3) discuss the results pointed out in the school intervention proposals about the gymnastic content present in the works. Methodologically, the work consisted of a systematic review from papers of 2013, 2015 and 2017. It was used as a filter in the “GTT - School”. Overall, a total of 13 content related posts were found. The works were organized in a frame and analyzed. Finally, it is concluded that, despite the small quantity, as important productions as approaches to the field of gymnastics and schools, with the majority of works with analysis of interventions and with transversal and active techniques in the scientific thinking of the students. A Ginástica, enquanto conteúdo da Educação Física escolar apresenta um cenário que por vias de produção acadêmica, da própria aplicabilidade nas escolas e na formação de professores carece de um aporte para ser tratada como assunto mais frequente e atrativa nas aulas, bem como, um assunto tão rico que parece estar secundarizado ou mal aplicado nas escolas. Assim, o presente trabalho tem como questão problema: Como o conteúdo Ginástica está sendo abordado nos trabalhos publicados nos anais do CONBRACE? Estabeleceu-se como objetivo geral; analisar a produção acadêmica sobre o conteúdo Ginástica publicada nos anais do CONBRACE 2013 - 2017. Enquanto objetivos específicos, têm-se: 1) Identificar que temas relacionados à Ginástica estão presentes nos trabalhos publicados no CONBRACE; 2) Caracterizar os trabalhos sobre Ginástica publicados nos referidos anais, quanto aos objetivos e procedimentos metodológicos; e 3) discutir os resultados apontados nas propostas de intervenção escolar sobre o conteúdo Ginástica presentes nos trabalhos. Metodologicamente, o trabalho consistiu em uma revisão sistemática a partir dos anais de 2013, 2015 e 2017. Foi utilizado o filtro no “GTT - Escola”. No geral, um total de 13 publicações relacionadas ao conteúdo foram encontradas. Os trabalhos foram organizados em um quadro e analisados. Por fim, conclui-se que apesar do pequeno quantitativo, as produções trouxeram abordagens importantes para campo da ginástica e escolas, com a maioria dos trabalhos com propostas de intervenção e com temáticas transversalizadas e atuantes no pensamento crítico dos alunos. 2022-07-04T12:22:52Z 2022-07-04T12:22:52Z 2019-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Wanessa Fonseca dos. A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE. Orientador: Welington da Costa Pinheiro. 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ginástica
Educação física
Escola
Gymnastic
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Ginástica
Educação física
Escola
Gymnastic
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
SANTOS, Wanessa Fonseca dos
A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
topic_facet Ginástica
Educação física
Escola
Gymnastic
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description Gymnastics, is a good content of Physical Education, however its academic production and applicability on school is too poor. Besides that teachers don’t have enough knowledge about this content on graduation and consequently application in schools become not attractive in classes, therefore gymnastics looks like a secondary or not applicable content on school. Thus, the present work has the following problem: How is the Gymnastic content being approached in the works published in the CONBRACE proceedings? It was set as a general objective; to analyze an academic production about the Gymnastics content published in the CONBRACE 2013 - 2015 essays. As specific objectives: 1) Identify the themes related to the gymnastic exercises presented in the works published in the CONBRACE; 2) Characterize the works on Gymnastics Published in the following annals, regarding the objectives and methodological procedures; and 3) discuss the results pointed out in the school intervention proposals about the gymnastic content present in the works. Methodologically, the work consisted of a systematic review from papers of 2013, 2015 and 2017. It was used as a filter in the “GTT - School”. Overall, a total of 13 content related posts were found. The works were organized in a frame and analyzed. Finally, it is concluded that, despite the small quantity, as important productions as approaches to the field of gymnastics and schools, with the majority of works with analysis of interventions and with transversal and active techniques in the scientific thinking of the students.
author_additional PINHEIRO, Welington da Costa
author_additionalStr PINHEIRO, Welington da Costa
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SANTOS, Wanessa Fonseca dos
title A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
title_short A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
title_full A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
title_fullStr A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
title_full_unstemmed A produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no GTT escola do CONBRACE
title_sort produção acadêmica sobre ginástica: uma análise nos trabalhos publicados no gtt escola do conbrace
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4138
_version_ 1787155193884835840
score 11.675088