/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Resolução de problema para o estudo de geometria plana
This work develops a descriptive qualitative research around a practice performed in a public school, located in the city of Castanhal-PA. The research subjects are students of the eighth grade of elementary school. Its general objective is to analyze possible contributions to learning about the...
Autor principal: | MARQUES, Paulo Wesley Ferreira |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4185 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4185 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41852022-07-12T03:05:53Z Resolução de problema para o estudo de geometria plana MARQUES, Paulo Wesley Ferreira SILVA, Aline Costa da http://lattes.cnpq.br/4042913704698890 Geometria plana Aprendizagem Flat geometry Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This work develops a descriptive qualitative research around a practice performed in a public school, located in the city of Castanhal-PA. The research subjects are students of the eighth grade of elementary school. Its general objective is to analyze possible contributions to learning about the study of plane geometry from problem solving. For this purpose it appropriates the following specific objectives: discuss the concepts of perimeter, area measures of length; identify evidence of understanding of concepts presented from the developed practice; Conduct feedback to identify learning evidence from students' statements. It was possible to realize the relevance of the study of geometry from problem solving to the development of the student's deductive reasoning, since it develops the investigative capacity, allows the student to feel able to do and speak using concepts of mathematics. Studies also point out that it is essential that teachers make reflections and adopt an exploratory posture during their classes, redirecting some activities, diversifying their teaching methodologies, detaching themselves from conventional classes. Equally, the teacher must propose new teaching strategies in order to bring the scientific content closer to the student's daily life, and allow him to associate what he has learned with routine situations in his life outside school. O trabalho foi desenvolvido numa abordagem qualitativa em torno de uma prática realizada com alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental, objetivou analisar possíveis contribuições para aprendizagem sobre o estudo de geometria plana a partir de resolução de problema (resumo e introdução) e especificamente: “discutir os conceitos de perímetro, área medidas de comprimento; identificar indícios de compreensão de conceitos apresentados a partir da prática desenvolvida; realizar um feedback para identificar indícios de aprendizagem a partir das falas dos alunos”. Foi possível perceber a relevância do estudo da Geometria a partir da resolução de problemas para o desenvolvimento do raciocínio dedutivo do aluno, uma vez que ela desenvolve a capacidade investigativa, permite que o aluno sinta-se capaz de fazer e falar utilizando conceitos da matemática. Os estudos apontam também que, é fundamental que o professor faça reflexões e adote uma postura exploratória durante suas aulas, redirecionando algumas atividades, diversificando suas metodologias de ensino, desvinculando-se das aulas convencionais. Igualmente é preciso que o professor proponha novas estratégias de ensino com intuito de aproximar o conteúdo científico do cotidiano do aluno, e permita que ele associe o que aprendeu com situações rotineiras de sua vida fora da escola. 2022-07-11T16:33:04Z 2022-07-11T16:33:04Z 2019-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MARQUES, Paulo Wesley Ferreira. Resolução de problema para o estudo de geometria plana. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4185. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4185 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Geometria plana Aprendizagem Flat geometry Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Geometria plana Aprendizagem Flat geometry Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA MARQUES, Paulo Wesley Ferreira Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
topic_facet |
Geometria plana Aprendizagem Flat geometry Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This work develops a descriptive qualitative research around a practice
performed in a public school, located in the city of Castanhal-PA. The research
subjects are students of the eighth grade of elementary school. Its general objective
is to analyze possible contributions to learning about the study of plane geometry
from problem solving. For this purpose it appropriates the following specific
objectives: discuss the concepts of perimeter, area measures of length; identify
evidence of understanding of concepts presented from the developed practice;
Conduct feedback to identify learning evidence from students' statements. It was
possible to realize the relevance of the study of geometry from problem solving to the
development of the student's deductive reasoning, since it develops the investigative
capacity, allows the student to feel able to do and speak using concepts of
mathematics. Studies also point out that it is essential that teachers make reflections
and adopt an exploratory posture during their classes, redirecting some activities,
diversifying their teaching methodologies, detaching themselves from conventional
classes. Equally, the teacher must propose new teaching strategies in order to bring
the scientific content closer to the student's daily life, and allow him to associate what
he has learned with routine situations in his life outside school. |
author_additional |
SILVA, Aline Costa da |
author_additionalStr |
SILVA, Aline Costa da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
MARQUES, Paulo Wesley Ferreira |
title |
Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
title_short |
Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
title_full |
Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
title_fullStr |
Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
title_full_unstemmed |
Resolução de problema para o estudo de geometria plana |
title_sort |
resolução de problema para o estudo de geometria plana |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4185 |
_version_ |
1787155212681609216 |
score |
11.753896 |