Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica

The present work entitled Teaching and Learning Mathematics in a Psychopedagogical approach presents the difficulties with the discipline of Mathematics expressed by 6th grade students and teachers interviewed. For this, an exploratory qualitative research was carried out, in which the information w...

ver descrição completa

Autor principal: BARBOSA, Edilene Machado
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4205
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4205
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42052022-07-15T03:04:55Z Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica BARBOSA, Edilene Machado SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 https://orcid.org/0000-0001-8269-6184 Matemática - Estudo e ensino Psicopedagogia Professores - Formação Mathematics - Study and teaching Psychopedagogy Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The present work entitled Teaching and Learning Mathematics in a Psychopedagogical approach presents the difficulties with the discipline of Mathematics expressed by 6th grade students and teachers interviewed. For this, an exploratory qualitative research was carried out, in which the information was elaborated by means of questionnaires applied in the classroom with the class and an interview with the professors which carries out a descriptive and explanatory case study that comes to investigate a phenomenon within the context of reality itself. In addition, a survey of authors who commented on barriers in the Teaching of Mathematics, active methodologies and the association with Psychopedagogy for the enrichment of studies was carried out. Six teachers from the public school system and twenty-seven sixth-grade students participated in the research. Through the results, it was observed that even with the lack of Continuing Education for teachers, it is possible to verify that there is a dedication and a charm when it comes to teaching. Also relevant was the psychological disorders of students who regularly already have a baggage related to Learning, which leads to creating ideas about judgments regarding the subject of Mathematics. In view of this, we came to the conclusion that the ability to learn is individualized and built in the face of Psychopedagogical devices that open the way for more meaningful learning. O presente trabalho intitulado Ensino e Aprendizagem Matemática numa abordagem Psicopedagógica apresenta as dificuldades com a disciplina de Matemática expressadas pelos alunos do 6º ano do Ensino Fundamental e professores entrevistados. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualitativa do tipo exploratória, na qual as informações foram elaboradas por intermédio de questionários aplicados dentro de sala de aula com a turma e uma entrevista com os professores a qual realiza um estudo de caso descritivo e explicativo que vem investigar um fenômeno dentro do próprio contexto de realidade. Além disso, foi realizada uma pesquisa de autores que comentam sobre barreiras no Ensino de Matemática, metodologias ativas e a associação com a Psicopedagogia para o enriquecimento dos estudos. Participaram da pesquisa, seis professores da rede pública de ensino e vinte e sete alunos do sexto ano. Mediante os resultados, foi observado que mesmo com a carência na Formação Continuada de professores, é possível constatar que há uma dedicação e um encanto quando o assunto é ensinar. Também teve relevância os transtornos psicológicos dos alunos que regularmente já possuem uma bagagem referente a Aprendizagem o que acarreta em criar ideias sobre julgadas quanto a disciplina de Matemática. Em vista disso, chegamos à conclusão que a capacidade de aprender é individualizada e construída diante de artifícios Psicopedagógicos que abrem caminho para uma aprendizagem mais significativa. 2022-07-14T19:10:33Z 2022-07-14T19:10:33Z 2020-02-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação BARBOSA, Edilene Machado. Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4205. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4205 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Matemática - Estudo e ensino
Psicopedagogia
Professores - Formação
Mathematics - Study and teaching
Psychopedagogy
Teachers, Training of
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Psicopedagogia
Professores - Formação
Mathematics - Study and teaching
Psychopedagogy
Teachers, Training of
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
BARBOSA, Edilene Machado
Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
topic_facet Matemática - Estudo e ensino
Psicopedagogia
Professores - Formação
Mathematics - Study and teaching
Psychopedagogy
Teachers, Training of
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description The present work entitled Teaching and Learning Mathematics in a Psychopedagogical approach presents the difficulties with the discipline of Mathematics expressed by 6th grade students and teachers interviewed. For this, an exploratory qualitative research was carried out, in which the information was elaborated by means of questionnaires applied in the classroom with the class and an interview with the professors which carries out a descriptive and explanatory case study that comes to investigate a phenomenon within the context of reality itself. In addition, a survey of authors who commented on barriers in the Teaching of Mathematics, active methodologies and the association with Psychopedagogy for the enrichment of studies was carried out. Six teachers from the public school system and twenty-seven sixth-grade students participated in the research. Through the results, it was observed that even with the lack of Continuing Education for teachers, it is possible to verify that there is a dedication and a charm when it comes to teaching. Also relevant was the psychological disorders of students who regularly already have a baggage related to Learning, which leads to creating ideas about judgments regarding the subject of Mathematics. In view of this, we came to the conclusion that the ability to learn is individualized and built in the face of Psychopedagogical devices that open the way for more meaningful learning.
author_additional SOARES, Maria Eliana
author_additionalStr SOARES, Maria Eliana
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author BARBOSA, Edilene Machado
title Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
title_short Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
title_full Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
title_fullStr Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
title_full_unstemmed Ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
title_sort ensino e aprendizagem matemática numa abordagem psicopedagógica
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4205
_version_ 1787155220244987904
score 11.753735