Artigo

Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena

The present work is linked to the research of management of educational systems and units and organization of the educational process in elementary schools, their practices and new possibilities of collective work, with a research proposal, whose main scope is to analyze the models of educational ma...

ver descrição completa

Autor principal: VILHENA, Paloma Gomes
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4377
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4377
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-43772022-09-06T03:05:57Z Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena VILHENA, Paloma Gomes COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos http://lattes.cnpq.br/3413323530425831 https://orcid.org/0000-0003-3700-5334 Gestão educacional Sistema municipal de educação Gestão democrática Educational management Municipal education system Democratic management CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work is linked to the research of management of educational systems and units and organization of the educational process in elementary schools, their practices and new possibilities of collective work, with a research proposal, whose main scope is to analyze the models of educational management adopted by three municipalities in the State of Pará, namely, Abaetetuba, Acará and Barcarena, in the light of legally established models and scientifically and technically constructed conceptual bodies, verifying their ability to effect a better quality teaching process with optimization of resources, in the light of references such as: managerial conception of management and democratic management. It adopts as methodological orientation the policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe (1992) and used in different contexts as a theoretical-analytical framework for the study of educational policies. The theory differs from the reality experienced in the municipalities, despite the autonomy attributed to municipal systems, in practice, there is a centralization of power, which directly affects the education of the student, this is expressed in the data obtained through the learning performance indices when transformed into management actions, requiring a construction based on the participatory educational management model. O presente trabalho está articulado à pesquisa de gestão de sistemas e unidades educativas e organização do processo educacional na escola básica, suas práticas exercidas e novas possibilidades de trabalho coletivo, com uma proposta de investigação, cujo escopo principal é a analisar os modelos de gestão educacional adotados por três municípios do Estado do Pará, sendo eles, Abaetetuba, Acará e Barcarena, à luz dos modelos juridicamente consagrados e dos corpos conceituais cientifica e tecnicamente construídos, verificando sua capacidade de efetivar um processo de ensino de melhor qualidade com otimização de recursos, à luz de referências como: concepção gerencial de gestão e gestão democrática. Adota como orientação metodológica a abordagem do ciclo de políticas (policy cycle approach), formulada por Stephen Ball e Richard Bowe (1992) e empregada em diferentes contextos como referencial teórico-analítico para o estudo de políticas educacionais. A teoria se distingue da realidade vivida nos municípios, apesar da autonomia atribuída aos sistemas municipais, na prática, tem-se centralização de poder, que afetam diretamente a formação do educando, isso está expresso nos dados obtidos através dos índices de desempenho da aprendizagem quando transformados em ações da gestão, necessitando de uma construção baseado no modelo de gestão educacional participativa. 2022-09-05T20:00:28Z 2022-09-05T20:00:28Z 2022-06-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo VILHENA, Paloma Gomes. Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena. Orientadora: Crisolita Gonçalves dos Santos. 2022. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4377. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4377 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Gestão educacional
Sistema municipal de educação
Gestão democrática
Educational management
Municipal education system
Democratic management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Gestão educacional
Sistema municipal de educação
Gestão democrática
Educational management
Municipal education system
Democratic management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
VILHENA, Paloma Gomes
Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
topic_facet Gestão educacional
Sistema municipal de educação
Gestão democrática
Educational management
Municipal education system
Democratic management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work is linked to the research of management of educational systems and units and organization of the educational process in elementary schools, their practices and new possibilities of collective work, with a research proposal, whose main scope is to analyze the models of educational management adopted by three municipalities in the State of Pará, namely, Abaetetuba, Acará and Barcarena, in the light of legally established models and scientifically and technically constructed conceptual bodies, verifying their ability to effect a better quality teaching process with optimization of resources, in the light of references such as: managerial conception of management and democratic management. It adopts as methodological orientation the policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe (1992) and used in different contexts as a theoretical-analytical framework for the study of educational policies. The theory differs from the reality experienced in the municipalities, despite the autonomy attributed to municipal systems, in practice, there is a centralization of power, which directly affects the education of the student, this is expressed in the data obtained through the learning performance indices when transformed into management actions, requiring a construction based on the participatory educational management model.
author_additional COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos
author_additionalStr COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos
format Artigo
author VILHENA, Paloma Gomes
title Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
title_short Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
title_full Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
title_fullStr Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
title_full_unstemmed Práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de Abaetetuba, Acará e Barcarena
title_sort práticas de gestão em sistemas educacionais nos municípios de abaetetuba, acará e barcarena
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4377
_version_ 1787155259302346752
score 11.753896