/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos
Teaching Science with a focus on Environmental Education makes it possible to resize the roles of students and teachers in the classroom, as both begin to assume co-responsibilities in the teaching-learning process, involving a dialogic relationship in which both learn. For this, textbooks, the main...
Autor principal: | LIMA, Adriel Macedo |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4393 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4393 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-43932022-09-10T03:05:54Z Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos LIMA, Adriel Macedo SILVA, Fábio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 CORUMBÁ, Lorena Gomes http://lattes.cnpq.br/1073532371923082 https://orcid.org/0000-0002-9138-1712 Ensino Ciências Educação ambiental Teaching Science Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Teaching Science with a focus on Environmental Education makes it possible to resize the roles of students and teachers in the classroom, as both begin to assume co-responsibilities in the teaching-learning process, involving a dialogic relationship in which both learn. For this, textbooks, the main resource used in classes, need to propose activities focused on socio-environmental themes. In this sense, this work aims to analyze the approach given to Environmental Education in the activities proposed in Science textbooks for the final years of elementary school. The research developed is qualitative and bibliographical, as it analyzed a collection of textbooks used by Science teachers in the final years of elementary school in the Curuçá-PA school system. The selected activities were analyzed using the Content Analysis method and pointed out that the investigated works propose activities that bring up current socio-environmental themes and focus on the methodological trend of Science, Technology, Society and Environment. O ensino de Ciências com foco na Educação Ambiental possibilita redimensionar os papéis dos estudantes e dos professores na sala de aula, pois ambos passam a assumir corresponsabilidades no processo de ensino-aprendizagem, envolvendo uma relação dialógica em que ambos aprendem. Para isso, os livros didáticos, principal recurso utilizados nas aulas, precisam propor atividades voltadas centradas em temas socioambientais. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo analisar a abordagem dada à Educação Ambiental nas atividades propostas nos livros didáticos de Ciências dos anos finais do ensino fundamental. A pesquisa desenvolvida é de natureza qualitativa e do tipo bibliográfica, visto que analisou uma coleção de livros didáticos utilizados pelos professores de Ciências dos anos finais do ensino fundamental da rede de ensino de Curuçá-PA. As atividades selecionadas foram analisadas por meio do método de Análise de Conteúdo e apontou que as obras investigadas propõem atividades que trazem temas socioambientais atuais e com foco na tendência metodológica de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente. 2022-09-08T17:53:38Z 2022-09-08T17:53:38Z 2022-08-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação LIMA, Adriel Macedo. Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos. Orientador: Fábio Colins da Silva. 2022. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4393. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4393 por Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Ensino Ciências Educação ambiental Teaching Science Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
Ensino Ciências Educação ambiental Teaching Science Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM LIMA, Adriel Macedo Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
topic_facet |
Ensino Ciências Educação ambiental Teaching Science Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
Teaching Science with a focus on Environmental Education makes it possible to resize the roles of students and teachers in the classroom, as both begin to assume co-responsibilities in the teaching-learning process, involving a dialogic relationship in which both learn. For this, textbooks, the main resource used in classes, need to propose activities focused on socio-environmental themes. In this sense, this work aims to analyze the approach given to Environmental Education in the activities proposed in Science textbooks for the final years of elementary school. The research developed is qualitative and bibliographical, as it analyzed a collection of textbooks used by Science teachers in the final years of elementary school in the Curuçá-PA school system. The selected activities were analyzed using the Content Analysis method and pointed out that the investigated works propose activities that bring up current socio-environmental themes and focus on the methodological trend of Science, Technology, Society and Environment. |
author_additional |
SILVA, Fábio Colins da |
author_additionalStr |
SILVA, Fábio Colins da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
LIMA, Adriel Macedo |
title |
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
title_short |
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
title_full |
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
title_fullStr |
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental no ensino de Ciências: uma análise dos livros didáticos |
title_sort |
educação ambiental no ensino de ciências: uma análise dos livros didáticos |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4393 |
_version_ |
1787155293069639680 |
score |
11.753735 |