Artigo

Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil

The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devalu...

ver descrição completa

Autor principal: ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4463
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44632022-09-20T03:05:45Z Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira ALVES, João Paulo da Conceição http://lattes.cnpq.br/8550073679337988 Formação inicial Formação continuada Desvalorização docente Initial formation Continuing training Teacher devaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devaluation of this professional in Brazil. For the development of the work, a bibliographic research was carried out, in addition to conducting a field research, through interviews and questionnaires with teachers from the early years. The work addresses the process of teacher education, and the continuing education of this professional and also the perceptible devaluation of teachers in Brazilian society. With the research it is observed that teachers still lack practice in higher education courses and that some institutions still do not offer continuing education for their professionals. And it is also evident the need to value the teaching professional for the improvement of the Brazilian educational system. A presente pesquisa tem como tema a formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil, tem como objetivo analisar e refletir sobre a produção teórica lida, relacionando-a com a realidade dos dados coletados, sobre à formação de professores dos anos iniciais e a desvalorização desse profissional no Brasil. Para o desenvolvimento do trabalho realizou-se pesquisa de cunho bibliográfico, além da realização de uma pesquisa de campo, por meio de entrevistas e questionários com docentes dos anos iniciais. O trabalho aborda o processo da formação docente, e a formação continuada desse profissional e ainda a perceptível desvalorização dos professores na sociedade brasileira. Com a pesquisa observa-se que os docentes ainda sentem falta de prática nos cursos superiores de pedagogia e que ainda algumas instituições não oferecem formação continuada para seus profissionais. E fica evidente ainda, a necessidade da valorização do profissional docente para a melhora do sistema educacional brasileiro. 2022-09-19T14:02:02Z 2022-09-19T14:02:02Z 2022-07-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ARNOLD, Amanda Bastos Cerqueira. Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil. Orientador: João Paulo da Conceição Alves. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Formação inicial
Formação continuada
Desvalorização docente
Initial formation
Continuing training
Teacher devaluation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Formação inicial
Formação continuada
Desvalorização docente
Initial formation
Continuing training
Teacher devaluation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
topic_facet Formação inicial
Formação continuada
Desvalorização docente
Initial formation
Continuing training
Teacher devaluation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devaluation of this professional in Brazil. For the development of the work, a bibliographic research was carried out, in addition to conducting a field research, through interviews and questionnaires with teachers from the early years. The work addresses the process of teacher education, and the continuing education of this professional and also the perceptible devaluation of teachers in Brazilian society. With the research it is observed that teachers still lack practice in higher education courses and that some institutions still do not offer continuing education for their professionals. And it is also evident the need to value the teaching professional for the improvement of the Brazilian educational system.
author_additional ALVES, João Paulo da Conceição
author_additionalStr ALVES, João Paulo da Conceição
format Artigo
author ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira
title Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
title_short Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
title_full Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
title_fullStr Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
title_full_unstemmed Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
title_sort formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no brasil
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463
_version_ 1787155268827611136
score 11.755432