/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil
The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devalu...
Autor principal: | ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4463 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44632022-09-20T03:05:45Z Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira ALVES, João Paulo da Conceição http://lattes.cnpq.br/8550073679337988 Formação inicial Formação continuada Desvalorização docente Initial formation Continuing training Teacher devaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devaluation of this professional in Brazil. For the development of the work, a bibliographic research was carried out, in addition to conducting a field research, through interviews and questionnaires with teachers from the early years. The work addresses the process of teacher education, and the continuing education of this professional and also the perceptible devaluation of teachers in Brazilian society. With the research it is observed that teachers still lack practice in higher education courses and that some institutions still do not offer continuing education for their professionals. And it is also evident the need to value the teaching professional for the improvement of the Brazilian educational system. A presente pesquisa tem como tema a formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil, tem como objetivo analisar e refletir sobre a produção teórica lida, relacionando-a com a realidade dos dados coletados, sobre à formação de professores dos anos iniciais e a desvalorização desse profissional no Brasil. Para o desenvolvimento do trabalho realizou-se pesquisa de cunho bibliográfico, além da realização de uma pesquisa de campo, por meio de entrevistas e questionários com docentes dos anos iniciais. O trabalho aborda o processo da formação docente, e a formação continuada desse profissional e ainda a perceptível desvalorização dos professores na sociedade brasileira. Com a pesquisa observa-se que os docentes ainda sentem falta de prática nos cursos superiores de pedagogia e que ainda algumas instituições não oferecem formação continuada para seus profissionais. E fica evidente ainda, a necessidade da valorização do profissional docente para a melhora do sistema educacional brasileiro. 2022-09-19T14:02:02Z 2022-09-19T14:02:02Z 2022-07-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ARNOLD, Amanda Bastos Cerqueira. Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil. Orientador: João Paulo da Conceição Alves. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Formação inicial Formação continuada Desvalorização docente Initial formation Continuing training Teacher devaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Formação inicial Formação continuada Desvalorização docente Initial formation Continuing training Teacher devaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
topic_facet |
Formação inicial Formação continuada Desvalorização docente Initial formation Continuing training Teacher devaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present research has as its theme the initial and continuing education and the (de)valuation of teaching in Brazil, it aims to analyze and reflect on the theoretical production read, relating it to the reality of the data collected, on the training of teachers of the initial years and the devaluation of this professional in Brazil. For the development of the work, a bibliographic research was carried out, in addition to conducting a field research, through interviews and questionnaires with teachers from the early years. The work addresses the process of teacher education, and the continuing education of this professional and also the perceptible devaluation of teachers in Brazilian society. With the research it is observed that teachers still lack practice in higher education courses and that some institutions still do not offer continuing education for their professionals. And it is also evident the need to value the teaching professional for the improvement of the Brazilian educational system. |
author_additional |
ALVES, João Paulo da Conceição |
author_additionalStr |
ALVES, João Paulo da Conceição |
format |
Artigo |
author |
ARNOUD, Amanda Bastos Cerqueira |
title |
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
title_short |
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
title_full |
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
title_fullStr |
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
title_full_unstemmed |
Formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no Brasil |
title_sort |
formação inicial e continuada e a (des)valorização da docência no brasil |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4463 |
_version_ |
1787155268827611136 |
score |
11.755432 |