Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar

This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout. It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the supervised internship at a school in the state of...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Fábio Monteiro
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4612
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-46122022-11-01T03:00:23Z O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar SOUZA, Fábio Monteiro SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 Matemática - Estudo e ensino Educação de jovens e adultos Evasão escolar Lúdico Mathematics - Study and teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout. It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the supervised internship at a school in the state of Castanhal-Pará, which caused the motivation for the study, and the second, based on a research and literature on the subject. The exploratory study, with a qualitative approach, had students as collaborators and a Mathematics teacher from a group of 4th stage of Youth and Adult Education (EJA). Research papers included observations during the internship and a semistructured interview with a talk wheel, as well as printed and online books that deal with the subject in question. The information acquired during the experience with the class evidences that the avoidance among other reasons can also be motivated by the cold form as the lessons occur, as well as the references like Novaes (1987); Gadotti and Romão (2002); Brazil (2004), Libâneo (2004), Teixeira (2010); Huizinga (2010); Santos (2011), among others, who deal with the EJA and indicate that Ludicidade can develop the learning of adult students, provided that the games, the toys and the games approach the contents to the experiences of the life in society, so that teaching and do not get in the way of teaching and learning. Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) trata sobre o lúdico como subsídio para o ensino da Matemática na EJA, na perspectiva de amenizar a evasão escolar. Refere-se a um estudo que desenvolveu-se em dois momentos: o primeiro na experiência do estágio supervisionado numa escola da rede estadual de Castanhal- Pará, o que causou a motivação para o estudo, e o segundo, a partir de uma pesquisa e produção bibliográfica sobre a temática. O estudo do tipo exploratório, de abordagem qualitativa teve como colaboradores estudantes e professora de Matemática de uma turma de 4a etapa de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Foram instrumentos de investigação as observações durante o estágio e uma entrevista do tipo semiestruturada com característica de roda de conversa, bem como livros impressos e online, que tratam sobre o assunto em questão. As informações adquiridas durante a experiência com a turma evidenciam que a evasão dentre outras razões também pode ser motivada pela forma fria como ocorrem as aulas, bem como, os referenciais como Novaes (1987); Gadotti e Romão (2002); Brasil (2004), Libâneo (2004), Teixeira (2010); Huizinga (2010); Santos (2011), dentre outros, que tratam da EJA e indicam que a Ludicidade pode desenvolver a aprendizagem de alunos adultos, desde que os jogos, os brinquedos e as brincadeiras aproximem os conteúdos às experiências da vida em sociedade, de modo que ensino e brincadeira não se invalidem no ensinar e aprender. 2022-10-31T13:53:36Z 2022-10-31T13:53:36Z 2019-07-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Fábio Monteiro de. O lúdico no ensino da matemática: um subsídio contra a evasão escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Matemática - Estudo e ensino
Educação de jovens e adultos
Evasão escolar
Lúdico
Mathematics - Study and teaching
Dropouts
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Educação de jovens e adultos
Evasão escolar
Lúdico
Mathematics - Study and teaching
Dropouts
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
SOUZA, Fábio Monteiro
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
topic_facet Matemática - Estudo e ensino
Educação de jovens e adultos
Evasão escolar
Lúdico
Mathematics - Study and teaching
Dropouts
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout. It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the supervised internship at a school in the state of Castanhal-Pará, which caused the motivation for the study, and the second, based on a research and literature on the subject. The exploratory study, with a qualitative approach, had students as collaborators and a Mathematics teacher from a group of 4th stage of Youth and Adult Education (EJA). Research papers included observations during the internship and a semistructured interview with a talk wheel, as well as printed and online books that deal with the subject in question. The information acquired during the experience with the class evidences that the avoidance among other reasons can also be motivated by the cold form as the lessons occur, as well as the references like Novaes (1987); Gadotti and Romão (2002); Brazil (2004), Libâneo (2004), Teixeira (2010); Huizinga (2010); Santos (2011), among others, who deal with the EJA and indicate that Ludicidade can develop the learning of adult students, provided that the games, the toys and the games approach the contents to the experiences of the life in society, so that teaching and do not get in the way of teaching and learning.
author_additional SOARES, Maria Eliana
author_additionalStr SOARES, Maria Eliana
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SOUZA, Fábio Monteiro
title O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
title_short O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
title_full O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
title_fullStr O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
title_full_unstemmed O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
title_sort o lúdico no ensino da matemática na eja: um subsídio contra a evasão escolar
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612
_version_ 1787155321993560064
score 11.753735