/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar
This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout. It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the supervised internship at a school in the state of...
Autor principal: | SOUZA, Fábio Monteiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4612 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-46122022-11-01T03:00:23Z O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar SOUZA, Fábio Monteiro SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 Matemática - Estudo e ensino Educação de jovens e adultos Evasão escolar Lúdico Mathematics - Study and teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout. It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the supervised internship at a school in the state of Castanhal-Pará, which caused the motivation for the study, and the second, based on a research and literature on the subject. The exploratory study, with a qualitative approach, had students as collaborators and a Mathematics teacher from a group of 4th stage of Youth and Adult Education (EJA). Research papers included observations during the internship and a semistructured interview with a talk wheel, as well as printed and online books that deal with the subject in question. The information acquired during the experience with the class evidences that the avoidance among other reasons can also be motivated by the cold form as the lessons occur, as well as the references like Novaes (1987); Gadotti and Romão (2002); Brazil (2004), Libâneo (2004), Teixeira (2010); Huizinga (2010); Santos (2011), among others, who deal with the EJA and indicate that Ludicidade can develop the learning of adult students, provided that the games, the toys and the games approach the contents to the experiences of the life in society, so that teaching and do not get in the way of teaching and learning. Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) trata sobre o lúdico como subsídio para o ensino da Matemática na EJA, na perspectiva de amenizar a evasão escolar. Refere-se a um estudo que desenvolveu-se em dois momentos: o primeiro na experiência do estágio supervisionado numa escola da rede estadual de Castanhal- Pará, o que causou a motivação para o estudo, e o segundo, a partir de uma pesquisa e produção bibliográfica sobre a temática. O estudo do tipo exploratório, de abordagem qualitativa teve como colaboradores estudantes e professora de Matemática de uma turma de 4a etapa de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Foram instrumentos de investigação as observações durante o estágio e uma entrevista do tipo semiestruturada com característica de roda de conversa, bem como livros impressos e online, que tratam sobre o assunto em questão. As informações adquiridas durante a experiência com a turma evidenciam que a evasão dentre outras razões também pode ser motivada pela forma fria como ocorrem as aulas, bem como, os referenciais como Novaes (1987); Gadotti e Romão (2002); Brasil (2004), Libâneo (2004), Teixeira (2010); Huizinga (2010); Santos (2011), dentre outros, que tratam da EJA e indicam que a Ludicidade pode desenvolver a aprendizagem de alunos adultos, desde que os jogos, os brinquedos e as brincadeiras aproximem os conteúdos às experiências da vida em sociedade, de modo que ensino e brincadeira não se invalidem no ensinar e aprender. 2022-10-31T13:53:36Z 2022-10-31T13:53:36Z 2019-07-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Fábio Monteiro de. O lúdico no ensino da matemática: um subsídio contra a evasão escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Educação de jovens e adultos Evasão escolar Lúdico Mathematics - Study and teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Matemática - Estudo e ensino Educação de jovens e adultos Evasão escolar Lúdico Mathematics - Study and teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA SOUZA, Fábio Monteiro O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
topic_facet |
Matemática - Estudo e ensino Educação de jovens e adultos Evasão escolar Lúdico Mathematics - Study and teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This Course Completion Work (TCC) deals with the play as a subsidy for the
teaching of Mathematics in the EJA, with the perspective of reducing school dropout.
It refers to a study that developed in two moments: the first in the experience of the
supervised internship at a school in the state of Castanhal-Pará, which caused the
motivation for the study, and the second, based on a research and literature on the
subject. The exploratory study, with a qualitative approach, had students as
collaborators and a Mathematics teacher from a group of 4th stage of Youth and
Adult Education (EJA). Research papers included observations during the internship
and a semistructured interview with a talk wheel, as well as printed and online books
that deal with the subject in question. The information acquired during the experience
with the class evidences that the avoidance among other reasons can also be
motivated by the cold form as the lessons occur, as well as the references like
Novaes (1987); Gadotti and Romão (2002); Brazil (2004), Libâneo (2004), Teixeira
(2010); Huizinga (2010); Santos (2011), among others, who deal with the EJA and
indicate that Ludicidade can develop the learning of adult students, provided that the
games, the toys and the games approach the contents to the experiences of the life
in society, so that teaching and do not get in the way of teaching and learning. |
author_additional |
SOARES, Maria Eliana |
author_additionalStr |
SOARES, Maria Eliana |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUZA, Fábio Monteiro |
title |
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
title_short |
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
title_full |
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
title_fullStr |
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
title_full_unstemmed |
O lúdico no ensino da matemática na EJA: um subsídio contra a evasão escolar |
title_sort |
o lúdico no ensino da matemática na eja: um subsídio contra a evasão escolar |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4612 |
_version_ |
1787155321993560064 |
score |
11.753735 |