Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio

The teaching of writing receives great attention in Portuguese classes since Elementary School. However, evidence such as the ENEM reveals that this teaching still presents many problems. For this reason, the present research aimed to investigate the writing teaching practices proposed by a Portugue...

ver descrição completa

Autor principal: AIRES, Diana Costa
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4891
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4891
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48912023-01-06T03:06:11Z O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio AIRES, Diana Costa DUARTE, Raimunda Dias http://lattes.cnpq.br/7984277654304859 Escrita Livro didático Língua portuguesa Writing Textbook Portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA The teaching of writing receives great attention in Portuguese classes since Elementary School. However, evidence such as the ENEM reveals that this teaching still presents many problems. For this reason, the present research aimed to investigate the writing teaching practices proposed by a Portuguese Language textbook offered in Public High School institutions. In order to proceed to the analysis, we take as the north what Antunes (2003) presents about writing practice in school. According to Antunes (ibid), a writing teaching that considers the interationalist view of language must be organized in such a way that it is seen on a writing of texts: a) also authored by the students; b) socially relevant; c) functionally diversified; d) that they have readers; e) contextually appropriate; f) methodologically adjusted; g) oriented towards global coherence; h) also adequate in its presentation. In this study we analyzed only one chapter for the production of text of an LD in view of the great similarity that the chapters have with each other as regards the organization and structuring. The careful observation of the treated chapter allowed one to perceive some care with writing: at no time did the authors approach it in a mechanical way, on the contrary, presented and discussed new models and forms of production. The preoccupation with the organization and presentation of the written text was also perceived, this concern can be identified through the number of chapters dedicated to textual production (11). O ensino da escrita recebe grande atenção nas aulas de português desde o Ensino Fundamental. No entanto, provas como o ENEM revelam que esse ensino ainda apresenta muitos problemas. Por essa razão, a presente pesquisa teve como finalidade investigar as práticas de ensino de escrita propostas por um livro didático de Língua Portuguesa oferecido nas instituições públicas de Ensino Médio. Para proceder a análise, tomou-se como norte o que nos apresenta Antunes (2003) sobre prática de escrita na escola. Segundo Antunes (ibid), um ensino de escrita que considere a visão interacionalista da linguagem deve ser organizado de forma que verse sobre uma escrita de textos: a) de autoria também dos alunos; b) socialmente relevantes; c) funcionalmente diversificada; d) que têm leitores; e) contextualmente adequada; f) metodologicamente ajustada; g) orientada para a coerência global; h) adequada também em sua forma de se apresentar. Neste estudo analisou-se apenas um capítulo destinado a produção de texto de um LD tendo em vista a grande similaridade que os capítulos têm entre si no que se refere a organização e estruturação. A observação atenta do capítulo tratado permitiu que se perceba certo cuidado com a escrita: em nenhum momento os autores a abordaram de forma mecânica, pelo contrário, apresentaram e discorreram sobre novos modelos e formas de produção. Percebeu-se também a preocupação para com a organização e apresentação do texto escrito, esta preocupação pode ser identificada por meio do número de capítulos dedicados a produção textual (11). 2023-01-05T14:02:42Z 2023-01-05T14:02:42Z 2022-10-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação AIRES, Diana Costa. O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio. Orientadora: Raimunda Dias Duarte. 2022. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4891. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4891 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Escrita
Livro didático
Língua portuguesa
Writing
Textbook
Portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
spellingShingle Escrita
Livro didático
Língua portuguesa
Writing
Textbook
Portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
AIRES, Diana Costa
O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
topic_facet Escrita
Livro didático
Língua portuguesa
Writing
Textbook
Portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The teaching of writing receives great attention in Portuguese classes since Elementary School. However, evidence such as the ENEM reveals that this teaching still presents many problems. For this reason, the present research aimed to investigate the writing teaching practices proposed by a Portuguese Language textbook offered in Public High School institutions. In order to proceed to the analysis, we take as the north what Antunes (2003) presents about writing practice in school. According to Antunes (ibid), a writing teaching that considers the interationalist view of language must be organized in such a way that it is seen on a writing of texts: a) also authored by the students; b) socially relevant; c) functionally diversified; d) that they have readers; e) contextually appropriate; f) methodologically adjusted; g) oriented towards global coherence; h) also adequate in its presentation. In this study we analyzed only one chapter for the production of text of an LD in view of the great similarity that the chapters have with each other as regards the organization and structuring. The careful observation of the treated chapter allowed one to perceive some care with writing: at no time did the authors approach it in a mechanical way, on the contrary, presented and discussed new models and forms of production. The preoccupation with the organization and presentation of the written text was also perceived, this concern can be identified through the number of chapters dedicated to textual production (11).
author_additional DUARTE, Raimunda Dias
author_additionalStr DUARTE, Raimunda Dias
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author AIRES, Diana Costa
title O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
title_short O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
title_full O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
title_fullStr O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
title_full_unstemmed O ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
title_sort o ensino de escrita em um livro didático do ensino médio
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4891
_version_ 1787155344533749760
score 11.753735