Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19

The Coronavirus (COVID-19) pandemic caused significant changes in the daily life of contemporary society, including in the educational scenario, as a result, there was a suspension of face-to-face activities, the adoption of social distancing and the implementation of Emergency Remote Teaching. In t...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Márcio Andrei Silva da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4929
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4929
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49292023-01-13T03:06:29Z A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19 SILVA, Márcio Andrei Silva da MEDEIROS, Robson André Barata de http://lattes.cnpq.br/8857811579956287 Ensino remoto emergencial Tecnologias digitais de informação e Comunicação Pandemia da COVID-19 Emergency remote teaching Digital information and Communication technologies COVID-19 pandemic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The Coronavirus (COVID-19) pandemic caused significant changes in the daily life of contemporary society, including in the educational scenario, as a result, there was a suspension of face-to-face activities, the adoption of social distancing and the implementation of Emergency Remote Teaching. In this way, this study aims to analyze the quality of Emergency Remote Teaching through the use of Digital Information and Communication Technologies in times of a pandemic, and more, to verify the quality of the internet connection, as well as the interaction of the teacher with the student. This is an exploratory study outlined by quantitative and qualitative approaches, and is configured in a bibliographical, documental and field research. In this way, the essay is based on bibliographical studies, highlighting the main ones by Silva (2018), Lima (2021) and Cordeiro (2020) that address the object of this research. With regard to field research, this was developed with students from the Integral High School E.M.I Prof.ª Benvinda de Araújo Pontes/Abaetetuba-Pa. It was found from the data collected that students and teachers have knowledge of technologies, however, some flaws in the quality of Emergency Remote Teaching are observed, such as: lack of understanding of the content, absence of pedagogical practices that suit the online mode, poor quality of internet connection and lack of student/teacher interaction. Thus, it is concluded that from the students' reports, there is dissatisfaction with emergency remote teaching, as this modality has become insufficient to guarantee quality learning without prejudice, thus needing to be analyzed, discussed and improved. A pandemia do Coronavírus (COVID-19) causou alterações significativas no cotidiano da sociedade contemporânea, inclusive no cenário educacional, por consequência, houve a suspensão das atividades presenciais, a adoção do distanciamento social e a implementação do Ensino Remoto Emergencial. Desta forma, este estudo objetiva analisar a qualidade do Ensino Remoto Emergencial através do uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação em tempos de pandemia, e mais, verificar a qualidade da conexão de internet, assim como a interação do professor com o aluno. Este é um estudo exploratório delineado por abordagens quanti-qualitativa, e se configura em uma pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Desta maneira, o ensaio baseia-se em estudos bibliográficos, destacando-se os principais de Silva (2018), Lima (2021) e Cordeiro (2020) que abordam acerca do objeto desta pesquisa. No que se refere à pesquisa de campo, esta foi desenvolvida com estudantes do ensino Médio Integral E.M.I Prof.ª Benvinda de Araújo Pontes/Abaetetuba-Pa. Constatou-se a partir dos dados coletados que os alunos e professores possuem conhecimento das tecnologias, entretanto se observa algumas falhas na qualidade do Ensino Remoto Emergencial sendo elas: falta de compreensão do conteúdo, ausência de práticas pedagógicas que se adequem ao modo online, má qualidade de conexão com a internet e a falta de interação aluno/professor. Deste modo, conclui-se que a partir dos relatos dos alunos, há uma insatisfação em relação ao ensino remoto emergencial, pois esta modalidade se tornou insuficiente para garantir uma aprendizagem de qualidade e sem prejuízos, precisando assim ser analisada, discutida e aprimorada. 2023-01-12T20:05:54Z 2023-01-12T20:05:54Z 2022-12-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Márcio Andrei Silva da. A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19. Orientador: Robson André Barata de Medeiros. 2022. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4929. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4929 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino remoto emergencial
Tecnologias digitais de informação e Comunicação
Pandemia da COVID-19
Emergency remote teaching
Digital information and Communication technologies
COVID-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino remoto emergencial
Tecnologias digitais de informação e Comunicação
Pandemia da COVID-19
Emergency remote teaching
Digital information and Communication technologies
COVID-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
SILVA, Márcio Andrei Silva da
A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
topic_facet Ensino remoto emergencial
Tecnologias digitais de informação e Comunicação
Pandemia da COVID-19
Emergency remote teaching
Digital information and Communication technologies
COVID-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The Coronavirus (COVID-19) pandemic caused significant changes in the daily life of contemporary society, including in the educational scenario, as a result, there was a suspension of face-to-face activities, the adoption of social distancing and the implementation of Emergency Remote Teaching. In this way, this study aims to analyze the quality of Emergency Remote Teaching through the use of Digital Information and Communication Technologies in times of a pandemic, and more, to verify the quality of the internet connection, as well as the interaction of the teacher with the student. This is an exploratory study outlined by quantitative and qualitative approaches, and is configured in a bibliographical, documental and field research. In this way, the essay is based on bibliographical studies, highlighting the main ones by Silva (2018), Lima (2021) and Cordeiro (2020) that address the object of this research. With regard to field research, this was developed with students from the Integral High School E.M.I Prof.ª Benvinda de Araújo Pontes/Abaetetuba-Pa. It was found from the data collected that students and teachers have knowledge of technologies, however, some flaws in the quality of Emergency Remote Teaching are observed, such as: lack of understanding of the content, absence of pedagogical practices that suit the online mode, poor quality of internet connection and lack of student/teacher interaction. Thus, it is concluded that from the students' reports, there is dissatisfaction with emergency remote teaching, as this modality has become insufficient to guarantee quality learning without prejudice, thus needing to be analyzed, discussed and improved.
author_additional MEDEIROS, Robson André Barata de
author_additionalStr MEDEIROS, Robson André Barata de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Márcio Andrei Silva da
title A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
title_short A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
title_full A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
title_fullStr A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
title_full_unstemmed A utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da COVID - 19
title_sort utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto emergencial, durante o período de pandemia da covid - 19
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4929
_version_ 1787155408629006336
score 11.653393