/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the know...
Autor principal: | RODRIGUES, Vanderson Rezende |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4930 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49302023-01-13T03:06:27Z Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica RODRIGUES, Vanderson Rezende BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 Educação quilombola Ensino da matemática Etnomatemática Quilombola education Mathematics teaching Ethnomathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the knowledge acquired from the experiences of each group, specifically to the mathematical knowledge that results from the students' daily experiences and is rich in meanings for them. As for the technical procedures, this study will use the bibliometric research of the literature. Thus, the development of this work begins through bibliometric research on the subject. The review showed that there is still little discussion on the subject in various areas. Therefore, according to the reviewed studies, this reality is not exclusive to the northern region and, therefore, organizational policies are needed to support the admission, persistence and growth of research projects for the area. O objetivo deste trabalho é mapear estudos na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações – BDTD com linha temporal de 2002 a 2022 na área de Ensino da Matemática que versem sobre a etnomatemática presente na educação quilombola. A etnomatemática detém maior valor aos conhecimentos adquiridos a partir das experiências de cada grupo, especificamente ao conhecimento matemático que resulta das vivências cotidianas dos alunos e é rico em significados para eles. Quanto aos procedimentos técnicos este estudo utilizará a pesquisa bibliométrica da literatura. Assim, o desenvolvimento deste trabalho se inicia por meio de pesquisa bibliométrica acerca da temática. A revisão demonstrou que ainda há pouca discussão sobre o assunto em vários âmbitos. Portanto, de acordo com os estudos revisados, essa realidade não é exclusiva da região norte e, com isso, é necessário políticas organizacionais que apoiem a admissão, a persistência e o crescimento de projetos de pesquisa para a área. 2023-01-12T20:15:13Z 2023-01-12T20:15:13Z 2022-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo RODRIGUES, Vanderson Rezende. Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica. Orientador: Osvaldo dos Santos Barros. 2022. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação quilombola Ensino da matemática Etnomatemática Quilombola education Mathematics teaching Ethnomathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Educação quilombola Ensino da matemática Etnomatemática Quilombola education Mathematics teaching Ethnomathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA RODRIGUES, Vanderson Rezende Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
topic_facet |
Educação quilombola Ensino da matemática Etnomatemática Quilombola education Mathematics teaching Ethnomathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the knowledge acquired from the experiences of each group, specifically to the mathematical knowledge that results from the students' daily experiences and is rich in meanings for them. As for the technical procedures, this study will use the bibliometric research of the literature. Thus, the development of this work begins through bibliometric research on the subject. The review showed that there is still little discussion on the subject in various areas. Therefore, according to the reviewed studies, this reality is not exclusive to the northern region and, therefore, organizational policies are needed to support the admission, persistence and growth of research projects for the area. |
author_additional |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
author_additionalStr |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
format |
Artigo |
author |
RODRIGUES, Vanderson Rezende |
title |
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
title_short |
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
title_full |
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
title_fullStr |
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
title_full_unstemmed |
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
title_sort |
etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930 |
_version_ |
1787155408841867264 |
score |
11.753896 |