Artigo

Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica

The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the know...

ver descrição completa

Autor principal: RODRIGUES, Vanderson Rezende
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4930
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49302023-01-13T03:06:27Z Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica RODRIGUES, Vanderson Rezende BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 Educação quilombola Ensino da matemática Etnomatemática Quilombola education Mathematics teaching Ethnomathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the knowledge acquired from the experiences of each group, specifically to the mathematical knowledge that results from the students' daily experiences and is rich in meanings for them. As for the technical procedures, this study will use the bibliometric research of the literature. Thus, the development of this work begins through bibliometric research on the subject. The review showed that there is still little discussion on the subject in various areas. Therefore, according to the reviewed studies, this reality is not exclusive to the northern region and, therefore, organizational policies are needed to support the admission, persistence and growth of research projects for the area. O objetivo deste trabalho é mapear estudos na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações – BDTD com linha temporal de 2002 a 2022 na área de Ensino da Matemática que versem sobre a etnomatemática presente na educação quilombola. A etnomatemática detém maior valor aos conhecimentos adquiridos a partir das experiências de cada grupo, especificamente ao conhecimento matemático que resulta das vivências cotidianas dos alunos e é rico em significados para eles. Quanto aos procedimentos técnicos este estudo utilizará a pesquisa bibliométrica da literatura. Assim, o desenvolvimento deste trabalho se inicia por meio de pesquisa bibliométrica acerca da temática. A revisão demonstrou que ainda há pouca discussão sobre o assunto em vários âmbitos. Portanto, de acordo com os estudos revisados, essa realidade não é exclusiva da região norte e, com isso, é necessário políticas organizacionais que apoiem a admissão, a persistência e o crescimento de projetos de pesquisa para a área. 2023-01-12T20:15:13Z 2023-01-12T20:15:13Z 2022-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo RODRIGUES, Vanderson Rezende. Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica. Orientador: Osvaldo dos Santos Barros. 2022. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação quilombola
Ensino da matemática
Etnomatemática
Quilombola education
Mathematics teaching
Ethnomathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Educação quilombola
Ensino da matemática
Etnomatemática
Quilombola education
Mathematics teaching
Ethnomathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
RODRIGUES, Vanderson Rezende
Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
topic_facet Educação quilombola
Ensino da matemática
Etnomatemática
Quilombola education
Mathematics teaching
Ethnomathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The objective of this work is to map studies in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD with a timeline from 2002 to 2022 in the area of Mathematics Teaching that deal with the ethnomathematics present in quilombola education. Ethnomathematics holds greater value to the knowledge acquired from the experiences of each group, specifically to the mathematical knowledge that results from the students' daily experiences and is rich in meanings for them. As for the technical procedures, this study will use the bibliometric research of the literature. Thus, the development of this work begins through bibliometric research on the subject. The review showed that there is still little discussion on the subject in various areas. Therefore, according to the reviewed studies, this reality is not exclusive to the northern region and, therefore, organizational policies are needed to support the admission, persistence and growth of research projects for the area.
author_additional BARROS, Osvaldo dos Santos
author_additionalStr BARROS, Osvaldo dos Santos
format Artigo
author RODRIGUES, Vanderson Rezende
title Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
title_short Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
title_full Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
title_fullStr Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
title_full_unstemmed Etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
title_sort etnomatemática e a educação quilombola: uma revisão bibliométrica
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4930
_version_ 1787155408841867264
score 11.753896