Artigo

O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto

The article deals with the attendance of Early Childhood Education in the Field, in the municipality of AbaetetubaPA. Thus, the study aimed to understand the education of children in rural areas, elucidating educational policy and the development of the teaching-learning process at this level of tea...

ver descrição completa

Autor principal: MARGALHO, Franciléia Sardinha
Outros Autores: MARQUES, Maria Luciane Gomes Ribeiro
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5105
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5105
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-51052023-01-19T03:00:40Z O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto MARGALHO, Franciléia Sardinha MARQUES, Maria Luciane Gomes Ribeiro TOUTONGE, Eliana Campos Pojo http://lattes.cnpq.br/1223748500489517 https://orcid.org/0000-0002-7466-3996 Educação infantil Educação infantil do campo Crianças do campo Child education Early childhood education in the countryside Country children CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The article deals with the attendance of Early Childhood Education in the Field, in the municipality of AbaetetubaPA. Thus, the study aimed to understand the education of children in rural areas, elucidating educational policy and the development of the teaching-learning process at this level of teaching. For this, we took as a methodological path the bibliographical research, added to our experience as a teacher in these contexts and in this city. References were helpful authors, such as Gomes (2009), Kuhlmann Jr (1998), Oliveira (2002), in addition to legislation that cover the theme of Rural Education, Early Childhood Education in the Countryside and Education Childish. From the study, we can say that we have an educational policy that says specificity of Early Childhood Education in the Field, but learning and educational practices need to be consistent with the needs of the children of the passing countryside, among others factors, by teacher training (initial and continuing) for this school phase as a factor fundamental. This, if we continue desires of an education of children in their infancy from/in field. O artigo trata do atendimento da Educação Infantil do Campo, no município de AbaetetubaPA. Assim, o estudo objetivou compreender a educação de crianças em áreas rurais, elucidando a política educacional e o desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem neste nível de ensino. Para isso, tomamos como caminho metodológico a pesquisa bibliográfica, somado a nossa experiência como docente desses contextos e nesta cidade. Foram úteis os referenciais de autores/as, tais como Gomes (2009), Kuhlmann Jr (1998), Oliveira (2002), além das legislações que abarcam o tema da Educação do Campo, da Educação Infantil do Campo e da Educação Infantil. Do estudo, podemos dizer que temos uma política educacional que diz da especificidade da Educação Infantil do Campo, porém os aprendizados e práticas educativas carecem serem condizentes às necessidades das crianças do campo que passa, entre outros fatores, pela formação docente (inicial e continuada) para essa fase escolar como fator fundamental. Isto, se continuamos desejos de uma educação de crianças em suas infâncias do/no campo. 2023-01-18T19:11:33Z 2023-01-18T19:11:33Z 2022-12-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo MARGALHO, Franciléia Sardinha; MARQUES; Maria Luciane Gomes Ribeiro. O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto. Orientadora: Eliana Campos Pojo Toutonge. 2022. 15 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5105. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5105 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação infantil
Educação infantil do campo
Crianças do campo
Child education
Early childhood education in the countryside
Country children
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação infantil
Educação infantil do campo
Crianças do campo
Child education
Early childhood education in the countryside
Country children
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
MARGALHO, Franciléia Sardinha
O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
topic_facet Educação infantil
Educação infantil do campo
Crianças do campo
Child education
Early childhood education in the countryside
Country children
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The article deals with the attendance of Early Childhood Education in the Field, in the municipality of AbaetetubaPA. Thus, the study aimed to understand the education of children in rural areas, elucidating educational policy and the development of the teaching-learning process at this level of teaching. For this, we took as a methodological path the bibliographical research, added to our experience as a teacher in these contexts and in this city. References were helpful authors, such as Gomes (2009), Kuhlmann Jr (1998), Oliveira (2002), in addition to legislation that cover the theme of Rural Education, Early Childhood Education in the Countryside and Education Childish. From the study, we can say that we have an educational policy that says specificity of Early Childhood Education in the Field, but learning and educational practices need to be consistent with the needs of the children of the passing countryside, among others factors, by teacher training (initial and continuing) for this school phase as a factor fundamental. This, if we continue desires of an education of children in their infancy from/in field.
author_additional TOUTONGE, Eliana Campos Pojo
author_additionalStr TOUTONGE, Eliana Campos Pojo
format Artigo
author MARGALHO, Franciléia Sardinha
author2 MARQUES, Maria Luciane Gomes Ribeiro
author2Str MARQUES, Maria Luciane Gomes Ribeiro
title O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
title_short O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
title_full O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
title_fullStr O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
title_full_unstemmed O atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
title_sort o atendimento da educação infantil em contextos rurais: problematizando o assunto
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5105
_version_ 1787155415142760448
score 11.753896