Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana

Ludicity has always been present in the history of humanity, being part of the culture of a country, a people. The play / play / toy is an intellectual activity and constant in childhood, being an inexhaustible source of learning and development. Through play, the child develops and develops skills...

ver descrição completa

Autor principal: VIEIRA, Vívian Cristina de Souza
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5216
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5216
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-52162023-02-04T03:05:51Z A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana VIEIRA, Vívian Cristina de Souza BUSSIOLI, Thereza de Fátima http://lattes.cnpq.br/8796070009873864 Educação Infantil Lúdico Aprendizagem Children's Education Play Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Ludicity has always been present in the history of humanity, being part of the culture of a country, a people. The play / play / toy is an intellectual activity and constant in childhood, being an inexhaustible source of learning and development. Through play, the child develops and develops skills and competences to deal with the environment. Learn about yourself and your culture. Based on this vision, the present research has as problematic: the importance of the playful one in the education of children, being the general objective of the research, to analyze the formation, the knowledge and the experiences of the teachers with the pedagogical practice in the infantile education, of as gives the teaching-learning process, as well as the importance of the application of games and games in this stage of motor development. The research searches through these almost infinite possibilities, which are the games, to analyze more deeply the process of knowledge of the ludic in early childhood education. The research was carried out at the Municipal School of Primary and Secondary Education Santa Ana, located in Vila Novo Planalto, in the Settlement Project (PA) Tuerê-I, municipality of Novo Repartimento-Pará. constants that help in the production of texts, permeating research of the ethnographic and descriptive type, in a qualitative and quantitative approach. The deepening of the theme was possible only from the theories of Blacksmith, Holland, Kishimoto, Arnais, among others. The teachers of the municipal school system were used as the population of the subjects surveyed. We chose a simple intentional sample, made up of two teachers of Early Childhood Education. As a research instrument, a questionnaire was chosen in which, answering the guiding questions raised in the research, it was verified that the teachers understand the importance of playfulness for the development of the students and their pedagogical doing. A ludicidade sempre esteve presente na história da humanidade, fazendo parte da cultura de um país, de um povo. A brincadeira /jogo/brinquedo é uma atividade intelectual e constante na infância, sendo uma fonte inesgotável de aprendizagem e desenvolvimento. Por meio do lúdico, a criança elabora e desenvolve habilidades e competências para lidar com o ambiente. Aprende sobre si mesma e sua cultura. A partir desta visão, a presente pesquisa, tem como problemática: A Importância do Lúdico na Educação Infantil, sendo o objetivo geral da pesquisa, analisar a formação, os saberes e as experiências dos professores com a prática pedagógica na educação infantil, de como se dá o processo de ensino- aprendizagem, assim como a importância da aplicação de jogos e brincadeiras nesta etapa do desenvolvimento motor. A pesquisa procura através destas possibilidades quase infinitas, que são os jogos, analisar mais profundamente o processo de conhecimento do lúdico na educação infantil. A pesquisa foi realizada na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana, localizada na Vila Novo Planalto, no Projeto de Assentamento (PA) Tuerê-I, Município de Novo Repartimento- Pará. Para a realização desta pesquisa, necessitou-se de leituras constantes que auxiliassem na produção de textos, permeando a pesquisa do tipo etnográfica e descritiva, numa abordagem qualiquantitativa. O aprofundamento do tema só foi possível a partir das teorias de Cunha, Holanda, Kishimoto, Arnais, entre outros. Utilizou-se como população dos sujeitos pesquisados, professores da rede municipal de ensino. Escolheu-se uma amostra intencional simples, constituída por duas professoras de Educação Infantil. Como instrumento de pesquisa optou-se por um questionário em que, respondendo as questões norteadoras levantadas na pesquisa,sendo que as professoras compreendem a importância da ludicidade para o desenvolvimento dos alunos e seu fazer pedagógico. 2023-02-03T13:50:20Z 2023-02-03T13:50:20Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação VIEIRA, Vivian Cristina de Souza. A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana. Orientadora: Thereza de Fátima Bussioli. 2018. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5216. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5216 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação Infantil
Lúdico
Aprendizagem
Children's Education
Play
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação Infantil
Lúdico
Aprendizagem
Children's Education
Play
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
VIEIRA, Vívian Cristina de Souza
A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
topic_facet Educação Infantil
Lúdico
Aprendizagem
Children's Education
Play
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Ludicity has always been present in the history of humanity, being part of the culture of a country, a people. The play / play / toy is an intellectual activity and constant in childhood, being an inexhaustible source of learning and development. Through play, the child develops and develops skills and competences to deal with the environment. Learn about yourself and your culture. Based on this vision, the present research has as problematic: the importance of the playful one in the education of children, being the general objective of the research, to analyze the formation, the knowledge and the experiences of the teachers with the pedagogical practice in the infantile education, of as gives the teaching-learning process, as well as the importance of the application of games and games in this stage of motor development. The research searches through these almost infinite possibilities, which are the games, to analyze more deeply the process of knowledge of the ludic in early childhood education. The research was carried out at the Municipal School of Primary and Secondary Education Santa Ana, located in Vila Novo Planalto, in the Settlement Project (PA) Tuerê-I, municipality of Novo Repartimento-Pará. constants that help in the production of texts, permeating research of the ethnographic and descriptive type, in a qualitative and quantitative approach. The deepening of the theme was possible only from the theories of Blacksmith, Holland, Kishimoto, Arnais, among others. The teachers of the municipal school system were used as the population of the subjects surveyed. We chose a simple intentional sample, made up of two teachers of Early Childhood Education. As a research instrument, a questionnaire was chosen in which, answering the guiding questions raised in the research, it was verified that the teachers understand the importance of playfulness for the development of the students and their pedagogical doing.
author_additional BUSSIOLI, Thereza de Fátima
author_additionalStr BUSSIOLI, Thereza de Fátima
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author VIEIRA, Vívian Cristina de Souza
title A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
title_short A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
title_full A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
title_fullStr A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
title_full_unstemmed A importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Santa Ana
title_sort importância do lúdico na educação infantil: estudo de caso na escola municipal de ensino infantil e fundamental santa ana
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5216
_version_ 1787155430958432256
score 11.753735