Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil

This article reflects on the importance of neuroeducation for the educator's pedagogical practice. The objective is to show that the studies about the functioning of the brain developed by neuroscience have contributed significantly to a neuropedagogical view of the early childhood education prof...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Thaís dos Santos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5323
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5323
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53232023-03-03T03:05:38Z Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil SILVA, Thaís dos Santos AMORIM, Rosivaldo Silva http://lattes.cnpq.br/2693691957370438 Dislexia Prática de ensino Educação infantil Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS HUMANAS This article reflects on the importance of neuroeducation for the educator's pedagogical practice. The objective is to show that the studies about the functioning of the brain developed by neuroscience have contributed significantly to a neuropedagogical view of the early childhood education professional, who works with dyslexic students in public schools. To this end, a bibliographical research was carried out through the survey of texts on the subject under study and analysis of the concepts. Considerable information was obtained that allowed understanding the relationship between neuroscience and education, which reaffirms the need for teachers in th 21st century to have a neuropedagogical perspective when dealing with dyslexic children. It concludes by presenting some suggestions in the sense of expanding the study of neuroeducation in teacher training courses so that this can be translated into new methodological proposals in order to facilitate the process of including the learning of male and female students with dyslexia. O presente artigo faz uma reflexão sobre a importância da neuroeducação para a prática pedagógica do educador. O objetivo é mostrar que os estudos acerca do funcionamento do cérebro desenvolvidos pela neurociência têm contribuído de forma significativa para um olhar neuropedagógico do profissional da educação infantil que trabalha com alunos e alunas disléxicos/as nas escolas públicas. Para tal, foi realizada uma pesquisa do tipo bibliográfica através do levantamento de textos sobre o tema em estudo e análise dos conceitos. Dentre os referenciais teóricos tem-se com principais: Consenza e Guerra (2011); Guerra (2011); Lima (2011); Pantano e Zorzi (2009); Silva e Morino (2012); Teles (2004): a partir das concepções dos autores foram obtidas consideráveis informações que permitiram a compreensão da relação entre neurociência e educação, o que reafirma a necessidade do professor no século XXI ter um olhar neuropedagógico ao lidar com crianças disléxicas. Conclui-se apresentando algumas sugestões no sentido de ampliar o estudo da neuroeducação nos cursos de formação de professores, para que isso se traduza em novas propostas metodológicas de maneira a facilitar o processo de inclusão da aprendizagem de alunos e alunas com dislexia. 2023-03-02T13:24:02Z 2023-03-02T13:24:02Z 2022-12-22 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Thaís dos Santos. Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Pedagogia, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5323. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5323 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Dislexia
Prática de ensino
Educação infantil
Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Dislexia
Prática de ensino
Educação infantil
Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
SILVA, Thaís dos Santos
Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
topic_facet Dislexia
Prática de ensino
Educação infantil
Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This article reflects on the importance of neuroeducation for the educator's pedagogical practice. The objective is to show that the studies about the functioning of the brain developed by neuroscience have contributed significantly to a neuropedagogical view of the early childhood education professional, who works with dyslexic students in public schools. To this end, a bibliographical research was carried out through the survey of texts on the subject under study and analysis of the concepts. Considerable information was obtained that allowed understanding the relationship between neuroscience and education, which reaffirms the need for teachers in th 21st century to have a neuropedagogical perspective when dealing with dyslexic children. It concludes by presenting some suggestions in the sense of expanding the study of neuroeducation in teacher training courses so that this can be translated into new methodological proposals in order to facilitate the process of including the learning of male and female students with dyslexia.
author_additional AMORIM, Rosivaldo Silva
author_additionalStr AMORIM, Rosivaldo Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Thaís dos Santos
title Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
title_short Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
title_full Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
title_fullStr Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
title_full_unstemmed Dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
title_sort dislexia: um olhar neuropedagógico na educação infantil
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5323
_version_ 1787155447590944768
score 11.753735