/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA
This research has as its theme Pedagogical Practice and Affectivity in Early Childhood Education in EMEI Criança Feliz of the municipality of Gurupá/PA, which has as general objective to understand how teachers of Early Childhood Education develop affectivity in their pedagogical practices in EMEI C...
Autor principal: | SOUZA, Andrea Amaral de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5381 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5381 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53812023-03-09T03:05:46Z Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA SOUZA, Andrea Amaral de RODRIGUES, Raimunda do Socorro http://lattes.cnpq.br/4605510008816420 Afetividade Educação infantil Prática pedagógica Affectivity Early childhood education Pedagogical practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research has as its theme Pedagogical Practice and Affectivity in Early Childhood Education in EMEI Criança Feliz of the municipality of Gurupá/PA, which has as general objective to understand how teachers of Early Childhood Education develop affectivity in their pedagogical practices in EMEI Criança Feliz. Specific objectives: To investigate the affective methodological strategies that enable the process of educational practice between teacher and student at EMEI Criança Feliz; Understand how affectivity contributes to the teaching-learning process in early childhood education classes; To show the relevance of affectivity as an indispensable resource for the implementation of the teaching-learning process in early childhood education; Identify at what times the application of affectivity is necessary in early childhood education. The methodology consisted of a case study, using as an instrument for direct data collection, the field research, with application of questionnaires, composed of open and semi-open questions, applied to seven teachers working in classes of early childhood education (daycare and preschool). The study consists of a broad bibliographic reference on the theme affectivity, considering the reflections of scholars such as Paganni (2021), Gratriot-Alfandéry (2010), among others. The results reveal that the teachers understand the relevance of working affectivity in the teaching-learning process, stating that they often use them in their pedagogical practices. That without affection they wouldn't be able to do a good job. A presente pesquisa tem como tema Prática Pedagógica e Afetividade na Educação Infantil na EMEI Criança Feliz do município de Gurupá/PA, a qual tem por objetivo geral compreender como professores da Educação Infantil desenvolvem a afetividade em suas práticas pedagógicas na EMEI Criança Feliz. Como objetivos específicos: Investigar as estratégias metodológicas afetivas que viabilizam o processo da prática educativa entre professor e aluno na EMEI Criança Feliz; Compreender de que forma a afetividade contribui para o processo ensino-aprendizagem em turmas de educação infantil; Mostrar a relevância da afetividade como recurso indispensável para a efetivação do processo ensino-aprendizagem na educação infantil; Identificar em quais momentos a aplicação da afetividade se faz necessária na educação infantil. A metodologia pautou-se de um estudo de caso, utilizando como instrumento para coleta de dados diretos, a pesquisa de campo, com aplicação de questionários, composto de questões abertas e semiabertas, aplicados junto a sete professoras que atuam em turmas da educação infantil (creche e pré-escola). O estudo consta de um amplo referencial bibliográfico sobre o tema afetividade, considerando as reflexões de estudiosos como Paganni (2021), Gratriot-Alfandéry (2010), dentre outros. Os resultados revelam que as professoras entendem a relevância de se trabalhar a afetividade no processo ensino-aprendizagem, afirmando que usam com frequência em suas práticas pedagógicas. Que sem o afeto não conseguiriam desempenhar um bom trabalho. 2023-03-08T17:50:42Z 2023-03-08T17:50:42Z 2023-01-23 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Andrea Amaral de. Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA. Orientadora: Raimunda do Socorro Rodrigues. 2023. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5381. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5381 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Afetividade Educação infantil Prática pedagógica Affectivity Early childhood education Pedagogical practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Afetividade Educação infantil Prática pedagógica Affectivity Early childhood education Pedagogical practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SOUZA, Andrea Amaral de Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
topic_facet |
Afetividade Educação infantil Prática pedagógica Affectivity Early childhood education Pedagogical practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research has as its theme Pedagogical Practice and Affectivity in Early Childhood Education in EMEI Criança Feliz of the municipality of Gurupá/PA, which has as general objective to understand how teachers of Early Childhood Education develop affectivity in their pedagogical practices in EMEI Criança Feliz. Specific objectives: To investigate the affective methodological strategies that enable the process of educational practice between teacher and student at EMEI Criança Feliz; Understand how affectivity contributes to the teaching-learning process in early childhood education classes; To show the relevance of affectivity as an indispensable resource for the implementation of the teaching-learning process in early childhood education; Identify at what times the application of affectivity is necessary in early childhood education. The methodology consisted of a case study, using as an instrument for direct data collection, the field research, with application of questionnaires, composed of open and semi-open questions, applied to seven teachers working in classes of early childhood education (daycare and preschool). The study consists of a broad bibliographic reference on the theme affectivity, considering the reflections of scholars such as Paganni (2021), Gratriot-Alfandéry (2010), among others. The results reveal that the teachers understand the relevance of working affectivity in the teaching-learning process, stating that they often use them in their pedagogical practices. That without affection they wouldn't be able to do a good job. |
author_additional |
RODRIGUES, Raimunda do Socorro |
author_additionalStr |
RODRIGUES, Raimunda do Socorro |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUZA, Andrea Amaral de |
title |
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
title_short |
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
title_full |
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
title_fullStr |
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
title_full_unstemmed |
Prática pedagógica e afetividade na educação infantil na EMEI Criança Feliz no município de Gurupá/PA |
title_sort |
prática pedagógica e afetividade na educação infantil na emei criança feliz no município de gurupá/pa |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5381 |
_version_ |
1787155455674417152 |
score |
11.753735 |