Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas

This paper presents the methods and practices evaluative of a math teacher in the 6th grade of elementary, in a public school in Bragança, Pará. The main objective is to understand the importance and significance of formative evaluation in the teaching and learning of mathematics, through the invest...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Amanda Tamilly Dias de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5717
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5717
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-57172023-05-18T03:06:41Z Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas OLIVEIRA, Amanda Tamilly Dias de BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros http://lattes.cnpq.br/2901548863922915 Ensino-aprendizagem Avaliação matemática Feedback Métodos Teaching-Learning Mathematics Evaluation Methods CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This paper presents the methods and practices evaluative of a math teacher in the 6th grade of elementary, in a public school in Bragança, Pará. The main objective is to understand the importance and significance of formative evaluation in the teaching and learning of mathematics, through the investigation of teacher evaluation methods and practices in Elementary School, to make possible the feedback as an exchange of knowledge and evidence to improve quality teaching. The theoric approach used to achieve the proposed objectives implicates the Assessment to Learning, with the support of Fernandes, Luckesi, Hoffmann, and others. The methodology strategies chosen to obtain the information for this research, - of qualitative approach - included classroom observations and a questionnaire with open questions answered by the class teacher, showing his formative experience in the institutions, consistent with the three evaluation stages of the investigated teacher: check in the activities solved by the students, behavior/participation and test. The results show that formative assessment brings positive results in teaching-learning, aiming the student development, through their mistakes, not in a classification way, but as learning. Making it possible to analyze which methods should be followed by the teacher, respecting the needs and individuality of each student. Este trabalho apresenta os métodos e práticas avaliativas de um professor de matemática na turma do 6° ano do ensino fundamental, em uma escola pública no município de Bragança/Pará. Tendo como objetivo central compreender a importância da avaliação formativa no ensino-aprendizagem em matemática, por meio da investigação dos métodos e práticas avaliativas do professor no Ensino Fundamental, possibilitando o feedback como troca de conhecimento e evidências para a melhoria de um ensino de qualidade. A abordagem teórica utilizada para o alcance dos objetivos propostos envolveu o estudo da Avaliação para Aprendizagem com o apoio de Fernandes, Luckesi, Hoffmann e outros. As estratégias metodológicas escolhidas para a obtenção das informações desta pesquisa, de caráter qualitativo, incluíram as observações em sala de aula e um questionário com perguntas abertas respondido pelo professor da turma, mostrando sua vivência formativa nas instituições, coerentes com as três etapas de avaliação do professor investigado: vistos nas atividades resolvidas pelos alunos, comportamento/participação e prova. Os resultados mostram que a avaliação formativa traz resultados positivos no ensino-aprendizagem, visando o desenvolvimento do aluno, através de seus erros, não de forma classificatória, mas como aprendizagem e sendo possível a análise de quais métodos deverão ser seguidos pelo professor, respeitando as necessidades e individualidade de cada aluno. 2023-05-16T18:51:06Z 2023-05-16T18:51:06Z 2022-12-15 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA, Amanda Tamilly Dias de. Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas. Orientadora: Maria Augusta Raposo de Barros Brito. 2022. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Faculdade de Matemática. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5717. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5717 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino-aprendizagem
Avaliação matemática
Feedback
Métodos
Teaching-Learning
Mathematics Evaluation
Methods
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino-aprendizagem
Avaliação matemática
Feedback
Métodos
Teaching-Learning
Mathematics Evaluation
Methods
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
OLIVEIRA, Amanda Tamilly Dias de
Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
topic_facet Ensino-aprendizagem
Avaliação matemática
Feedback
Métodos
Teaching-Learning
Mathematics Evaluation
Methods
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This paper presents the methods and practices evaluative of a math teacher in the 6th grade of elementary, in a public school in Bragança, Pará. The main objective is to understand the importance and significance of formative evaluation in the teaching and learning of mathematics, through the investigation of teacher evaluation methods and practices in Elementary School, to make possible the feedback as an exchange of knowledge and evidence to improve quality teaching. The theoric approach used to achieve the proposed objectives implicates the Assessment to Learning, with the support of Fernandes, Luckesi, Hoffmann, and others. The methodology strategies chosen to obtain the information for this research, - of qualitative approach - included classroom observations and a questionnaire with open questions answered by the class teacher, showing his formative experience in the institutions, consistent with the three evaluation stages of the investigated teacher: check in the activities solved by the students, behavior/participation and test. The results show that formative assessment brings positive results in teaching-learning, aiming the student development, through their mistakes, not in a classification way, but as learning. Making it possible to analyze which methods should be followed by the teacher, respecting the needs and individuality of each student.
author_additional BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros
author_additionalStr BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author OLIVEIRA, Amanda Tamilly Dias de
title Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
title_short Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
title_full Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
title_fullStr Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
title_full_unstemmed Avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
title_sort avaliação em matemática no 6º ano do ensino fundamental: formas de ensinar e diferentes tipos de tarefas
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5717
_version_ 1787155526441762816
score 11.753896