/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação
This work is a record of my personal history, my teaching activity and my training in theater, amalgamated in a scenic experiment, Caboclada à Lebanese. The writing of these experiences was configured in my object of study, starting from Durkheim's ideas of collective memory and Walter Benjamim'...
Autor principal: | CAMPOS, Helane Cibele do Nascimento |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5970 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5970 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-59702023-08-22T13:47:18Z Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação CAMPOS, Helane Cibele do Nascimento AMORIM, Ana Karine Jansen de Teatro (Literatura) Representação teatral Criação (Literária,artística etc.) Libaneses - Memória - Pará Theater (Literature) Theatrical representation Creation (literary, artistic, etc.) Lebanese - Memory - Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO This work is a record of my personal history, my teaching activity and my training in theater, amalgamated in a scenic experiment, Caboclada à Lebanese. The writing of these experiences was configured in my object of study, starting from Durkheim's ideas of collective memory and Walter Benjamim's memory and orality, emphasizing the experience in the construction of knowledge. The poetic construction process had as reference the idea of personal dramaturgy of the actor and life stories, by Wlad Lima, on the influence of the life story in brazilian theater, a contemporary method of theatrical creation. The writing had as a fundamental dialogue the memories, perceptions and poetic analyzes of the researcher and advisor Karine Jansen, in addition to working with the artist-analyst Wlad Lima, who instigated me to write about my place of origin and about the people who allowed me to my constitution, based on the program Heart Spirals, Boiúna dance, used in her Clinics of the Sensitive project. The research, during the graduation in Theater course, helped me to better understand the history of the Lebanese in Pará and the whole story of my riverside family, told throughout this work. This theme was chosen for my research and poetic elaboration because it moves me inside myself and towards the world. It was from my relationship with my father, who was always and still is very present with his knowledge of the world, that I was able to think about existence in a poetic way, animating my soul. Este trabalho é um registro da minha história pessoal, da minha atividade docente e da minha formação em teatro, amalgamados num experimento cênico, a poética Caboclada à Libanesa. A escrita dessas vivências configurouse no meu objeto de estudo, partindo das ideias de memória coletiva de Durkheim e de memória e oralidade de Walter Benjamim, ressaltando a experiência na construção do conhecimento. O processo de construção da poética teve como referência a ideia de dramaturgia pessoal do ator e histórias de vida, de Wlad Lima, sobre a influência da história de vida no Teatro Brasileiro, método contemporâneo de criação teatral. A escrita teve como diálogo fundamental as memórias, percepções e análises poéticas da pesquisadora e orientadora Karine Jansen, além do trabalho com a artistaanalista Wlad Lima, que me instigou a escrever sobre o meu lugar de origem e sobre as pessoas que permitiram a minha constituição, a partir do programa Espirais do coração, dança da Boiúna, utilizadas no seu projeto Clínicas do Sensível. A pesquisa, durante o curso de Licenciatura em Teatro, ajudou-me a compreender melhor a história dos libaneses no Pará e toda história da minha família ribeirinha, contadas ao longo deste trabalho. Esta temática foi escolhida para minha pesquisa e elaboração poética por mover-me para dentro de mim e para o mundo. Foi a partir de minha relação com meu pai, que sempre esteve e ainda está muito presente com seu conhecimento de mundo, que consegui pensar sobre a existência de maneira poética, animando-me a alma. 2023-08-08T16:40:34Z 2023-08-08T16:40:34Z 2023-06-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CAMPOS, Helane Cibele do Nascimento. Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação. Orientadora: Ana Karine Jansen de Amorim. 2023. 149 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5970. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5970 Acesso Aberto Via e-mail |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Teatro (Literatura) Representação teatral Criação (Literária,artística etc.) Libaneses - Memória - Pará Theater (Literature) Theatrical representation Creation (literary, artistic, etc.) Lebanese - Memory - Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
spellingShingle |
Teatro (Literatura) Representação teatral Criação (Literária,artística etc.) Libaneses - Memória - Pará Theater (Literature) Theatrical representation Creation (literary, artistic, etc.) Lebanese - Memory - Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO CAMPOS, Helane Cibele do Nascimento Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
topic_facet |
Teatro (Literatura) Representação teatral Criação (Literária,artística etc.) Libaneses - Memória - Pará Theater (Literature) Theatrical representation Creation (literary, artistic, etc.) Lebanese - Memory - Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
This work is a record of my personal history, my teaching activity and my
training in theater, amalgamated in a scenic experiment, Caboclada à
Lebanese. The writing of these experiences was configured in my object of
study, starting from Durkheim's ideas of collective memory and Walter
Benjamim's memory and orality, emphasizing the experience in the construction
of knowledge. The poetic construction process had as reference the idea of
personal dramaturgy of the actor and life stories, by Wlad Lima, on the influence
of the life story in brazilian theater, a contemporary method of theatrical
creation. The writing had as a fundamental dialogue the memories, perceptions
and poetic analyzes of the researcher and advisor Karine Jansen, in addition to
working with the artist-analyst Wlad Lima, who instigated me to write about my
place of origin and about the people who allowed me to my constitution, based
on the program Heart Spirals, Boiúna dance, used in her Clinics of the
Sensitive project. The research, during the graduation in Theater course, helped
me to better understand the history of the Lebanese in Pará and the whole story
of my riverside family, told throughout this work. This theme was chosen for my
research and poetic elaboration because it moves me inside myself and
towards the world. It was from my relationship with my father, who was always
and still is very present with his knowledge of the world, that I was able to think
about existence in a poetic way, animating my soul. |
author_additional |
AMORIM, Ana Karine Jansen de |
author_additionalStr |
AMORIM, Ana Karine Jansen de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
CAMPOS, Helane Cibele do Nascimento |
title |
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
title_short |
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
title_full |
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
title_fullStr |
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
title_full_unstemmed |
Caboclada à libanesa: Experimento Cênico e Memorial Poético de Formação e Criação |
title_sort |
caboclada à libanesa: experimento cênico e memorial poético de formação e criação |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5970 |
_version_ |
1787155561710616576 |
score |
11.755432 |