/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the development of student learning in m...
Autor principal: | GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6212 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62122023-09-22T03:05:55Z A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão ROZAL, Edilberto Oliveira http://lattes.cnpq.br/1587055694481384 Operações básicas Jogos matemáticos Material dourado Ensino fundamental Four basic operations Math games Golden stuff Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the development of student learning in mathematics education. in a class of the 4th year of Elementary School at Escola Centro Educacional Maria Madalena, located in the municipality of Terra Alta/PA. The investigation consisted of verifying how manipulable materials can help in teaching the four basic operations. During the presentation of the manipulable material in the classroom, it was possible to observe the interest, enthusiasm and joy of the students when handling the didactic resource Golden Material, which was the chosen resource for the work of this research. The subjects of this research were students from the 4th year of Elementary School I, adopted a quantitative, qualitative and bibliographic approach, starting with a study based on objective and subjective questions regarding the Golden Material resource and the content of basic operations. The importance of using manipulable materials in teaching the four operations was verified, as it is concluded with this research that the subjects who answered the questionnaire satisfactorily understood the content of the four operations, as shown in the results of the graphs performed in the third from the time of the research. Essa pesquisa teve como objetivo analisar de que forma materiais manipuláveis proporcionam compreensão no ensino das quatro operações (adição, subtração, multiplicação e divisão) do Ensino Fundamental e assim, mostrar a importância da utilização desses recursos didáticos no desenvolvimento da aprendizagem do discente no ensino matemático em uma turma do 4° ano do Ensino Fundamental I da Escola Centro Educacional Maria Madalena, localizada no município de Terra Alta/PA. A investigação consistiu em verificar como os materiais manipuláveis podem auxiliar no ensino das quatro operações básicas. Durante a apresentação do material manipulável em sala de aula foi possível observar o interesse, entusiasmo e alegria dos alunos ao manusear o recurso didático Material Dourado, que foi o recurso escolhido para o trabalho dessa pesquisa. Os sujeitos dessa pesquisa foram alunos do 4° ano do Fundamental I, adotou- se uma abordagem de caráter quantitativo, qualitativo e bibliográfico, partindo para um estudo a partir de perguntas objetivas e subjetivas referentes ao recurso Material Dourado e ao conteúdo das operações básicas. Verificaram-se a importância da utilização de matérias manipuláveis no ensino das quatro operações, pois conclui-se com esta pesquisa que os sujeitos que responderam ao questionário compreenderam de forma satisfatória o conteúdo das quatro operações, como foi mostrado nos resultados dos gráficos realizados no terceiro do momento da pesquisa. 2023-09-21T14:54:36Z 2023-09-21T14:54:36Z 2021-12-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão. A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Operações básicas Jogos matemáticos Material dourado Ensino fundamental Four basic operations Math games Golden stuff Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Operações básicas Jogos matemáticos Material dourado Ensino fundamental Four basic operations Math games Golden stuff Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
topic_facet |
Operações básicas Jogos matemáticos Material dourado Ensino fundamental Four basic operations Math games Golden stuff Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the
teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of
Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the
development of student learning in mathematics education. in a class of the 4th year of
Elementary School at Escola Centro Educacional Maria Madalena, located in the
municipality of Terra Alta/PA. The investigation consisted of verifying how manipulable
materials can help in teaching the four basic operations. During the presentation of the
manipulable material in the classroom, it was possible to observe the interest, enthusiasm
and joy of the students when handling the didactic resource Golden Material, which was
the chosen resource for the work of this research. The subjects of this research were
students from the 4th year of Elementary School I, adopted a quantitative, qualitative and
bibliographic approach, starting with a study based on objective and subjective questions
regarding the Golden Material resource and the content of basic operations. The
importance of using manipulable materials in teaching the four operations was verified,
as it is concluded with this research that the subjects who answered the questionnaire
satisfactorily understood the content of the four operations, as shown in the results of the
graphs performed in the third from the time of the research. |
author_additional |
ROZAL, Edilberto Oliveira |
author_additionalStr |
ROZAL, Edilberto Oliveira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão |
title |
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
title_short |
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
title_full |
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
title_fullStr |
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
title_sort |
utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212 |
_version_ |
1787238479473672192 |
score |
11.753896 |