Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental

His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the development of student learning in m...

ver descrição completa

Autor principal: GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6212
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62122023-09-22T03:05:55Z A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão ROZAL, Edilberto Oliveira http://lattes.cnpq.br/1587055694481384 Operações básicas Jogos matemáticos Material dourado Ensino fundamental Four basic operations Math games Golden stuff Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the development of student learning in mathematics education. in a class of the 4th year of Elementary School at Escola Centro Educacional Maria Madalena, located in the municipality of Terra Alta/PA. The investigation consisted of verifying how manipulable materials can help in teaching the four basic operations. During the presentation of the manipulable material in the classroom, it was possible to observe the interest, enthusiasm and joy of the students when handling the didactic resource Golden Material, which was the chosen resource for the work of this research. The subjects of this research were students from the 4th year of Elementary School I, adopted a quantitative, qualitative and bibliographic approach, starting with a study based on objective and subjective questions regarding the Golden Material resource and the content of basic operations. The importance of using manipulable materials in teaching the four operations was verified, as it is concluded with this research that the subjects who answered the questionnaire satisfactorily understood the content of the four operations, as shown in the results of the graphs performed in the third from the time of the research. Essa pesquisa teve como objetivo analisar de que forma materiais manipuláveis proporcionam compreensão no ensino das quatro operações (adição, subtração, multiplicação e divisão) do Ensino Fundamental e assim, mostrar a importância da utilização desses recursos didáticos no desenvolvimento da aprendizagem do discente no ensino matemático em uma turma do 4° ano do Ensino Fundamental I da Escola Centro Educacional Maria Madalena, localizada no município de Terra Alta/PA. A investigação consistiu em verificar como os materiais manipuláveis podem auxiliar no ensino das quatro operações básicas. Durante a apresentação do material manipulável em sala de aula foi possível observar o interesse, entusiasmo e alegria dos alunos ao manusear o recurso didático Material Dourado, que foi o recurso escolhido para o trabalho dessa pesquisa. Os sujeitos dessa pesquisa foram alunos do 4° ano do Fundamental I, adotou- se uma abordagem de caráter quantitativo, qualitativo e bibliográfico, partindo para um estudo a partir de perguntas objetivas e subjetivas referentes ao recurso Material Dourado e ao conteúdo das operações básicas. Verificaram-se a importância da utilização de matérias manipuláveis no ensino das quatro operações, pois conclui-se com esta pesquisa que os sujeitos que responderam ao questionário compreenderam de forma satisfatória o conteúdo das quatro operações, como foi mostrado nos resultados dos gráficos realizados no terceiro do momento da pesquisa. 2023-09-21T14:54:36Z 2023-09-21T14:54:36Z 2021-12-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão. A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Operações básicas
Jogos matemáticos
Material dourado
Ensino fundamental
Four basic operations
Math games
Golden stuff
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Operações básicas
Jogos matemáticos
Material dourado
Ensino fundamental
Four basic operations
Math games
Golden stuff
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão
A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
topic_facet Operações básicas
Jogos matemáticos
Material dourado
Ensino fundamental
Four basic operations
Math games
Golden stuff
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description His research aimed to analyze how manipulable materials provide understanding in the teaching of the four operations (addition, subtraction, multiplication and division) of Elementary School and thus show the importance of using these teaching resources in the development of student learning in mathematics education. in a class of the 4th year of Elementary School at Escola Centro Educacional Maria Madalena, located in the municipality of Terra Alta/PA. The investigation consisted of verifying how manipulable materials can help in teaching the four basic operations. During the presentation of the manipulable material in the classroom, it was possible to observe the interest, enthusiasm and joy of the students when handling the didactic resource Golden Material, which was the chosen resource for the work of this research. The subjects of this research were students from the 4th year of Elementary School I, adopted a quantitative, qualitative and bibliographic approach, starting with a study based on objective and subjective questions regarding the Golden Material resource and the content of basic operations. The importance of using manipulable materials in teaching the four operations was verified, as it is concluded with this research that the subjects who answered the questionnaire satisfactorily understood the content of the four operations, as shown in the results of the graphs performed in the third from the time of the research.
author_additional ROZAL, Edilberto Oliveira
author_additionalStr ROZAL, Edilberto Oliveira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author GONÇALVES, Neyse Nayla Brandão
title A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
title_short A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
title_full A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
title_fullStr A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
title_full_unstemmed A utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
title_sort utilização de materiais manipuláveis como metodologia de ensino das quatro operações com números naturais no ensino fundamental
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6212
_version_ 1787238479473672192
score 11.753896