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Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Modegalem matemática do transporte da soja do polo Paragominas-PA: um estudo da viabilidade logística da hidrovia Guamá - Capim
This work is located in the field of transport studies and aims to build a mathematical model for transporting soy from the Paragominas Pole-PA to the port complex of Vila do Conde in the municipality of Barcarena-PA, evaluating the feasibility of using the Waterway route Guamá- Capim. To meet th...
Autor principal: | GOMES, Emerson Batista |
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Grau: | Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
Publicado em: |
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62522025-01-17T17:55:00Z Modegalem matemática do transporte da soja do polo Paragominas-PA: um estudo da viabilidade logística da hidrovia Guamá - Capim Mathematical Modeling of Soybean Transport in the Paragominas Pole – PA: a study of the logistical viability of the Guamá-Capim Waterway GOMES, Emerson Batista MORAES, Rita de Cássia Monteiro de Modelo Matemático Logística da Soja Hidrovia Guamá-Capim Mathematical Model Soybean Logistics Guamá-Capim Waterway. CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL This work is located in the field of transport studies and aims to build a mathematical model for transporting soy from the Paragominas Pole-PA to the port complex of Vila do Conde in the municipality of Barcarena-PA, evaluating the feasibility of using the Waterway route Guamá- Capim. To meet this objective, the following were identified and characterized: the producer pole through bibliographical review and data research, the alternative routes that serve the production flow and its port destination and the costs of freight and transshipment of the production. The work is guided by a qualitative approach, configuring a case study supported by multireferentiality given the complexity of the information involved. References such as Cruz (2019) and Fajardo (2001) were used to support the transport dynamics of the soybean theme and Oliveira (2021) and Passos (2008) for the elaboration of the transport model. The proposed model meets the criteria of Linear Programming considering the distances and transport costs comparing the road modal to the waterway-road intermodal. The results show that private and state investments, with the aim of improving the waterway infrastructure of the Paragominas Pole logistics corridor, inland river transport through the Guamá-Capim Waterway can be considered a viable alternative for the transportation of soy production in the region. Este trabalho se situa no campo dos estudos do Transporte e tem por objetivo construir um modelo matemático do transporte de soja do Polo Paragominas-PA ao complexo portuário de Vila do Conde no município de Barcarena-PA, avaliando a viabilidade de utilização da rota da Hidrovia Guamá-Capim. Para atender a este objetivo foram identificados e caracterizados: o polo produtor através de revisão bibliográfica e pesquisa de dados, as rotas alternativas que servem ao escoamento da produção e o seu destino portuário e os custos de frete e transbordo da produção. O trabalho orienta-se pela abordagem qualitativa, configurando um estudo de caso com suporte na multirreferencialidade dada a complexidade das informações envolvidas. Empregou-se referenciais como Cruz (2019) e Fajardo (2001) para o suporte da dinâmica de transporte da temática da soja e Oliveira (2021) e Passos (2008) para a elaboração do modelo de transporte. O modelo proposto atende aos critérios da Programação Linear considerando as distâncias e custos de transporte comparando o modal rodoviário ao intermodal hidroviáriorodoviário. Os resultados evidenciam que investimentos privados e estatais, com fins a melhoria da infraestrutura hidroviária do corredor logístico do Polo Paragominas, o transporte fluvial interior pela Hidrovia Guamá-Capim pode ser considerada uma alternativa viável para o escoamento da produção de soja da região. 2023-09-28T19:00:54Z 2023-09-28T19:00:54Z 2023-07-04 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia GOMES, Emerson Batista. Modelagem Matemática do Transporte da soja do Polo Paragominas – PA: um estudo da viabilidade logística da Hidrovia Guamá-Capim. Orientadora: Rita de Cássia Monteiro de Moraes. 2023. 77 f. Trabalho de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) – Faculdade de Engenharia Civil, Instituto de Tecnologia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6252. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6252 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibliotecaitec@ufpa.br |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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This work is located in the field of transport studies and aims to build a mathematical model
for transporting soy from the Paragominas Pole-PA to the port complex of Vila do Conde in the
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Capim. To meet this objective, the following were identified and characterized: the producer
pole through bibliographical review and data research, the alternative routes that serve the
production flow and its port destination and the costs of freight and transshipment of the
production. The work is guided by a qualitative approach, configuring a case study supported
by multireferentiality given the complexity of the information involved. References such as
Cruz (2019) and Fajardo (2001) were used to support the transport dynamics of the soybean
theme and Oliveira (2021) and Passos (2008) for the elaboration of the transport model. The
proposed model meets the criteria of Linear Programming considering the distances and
transport costs comparing the road modal to the waterway-road intermodal. The results show
that private and state investments, with the aim of improving the waterway infrastructure of the
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