/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR
In this reflective memorial is exposed the history and the analysis of the process of formation, that for me was experienced, in the construction and exercise of the teaching profession. For such an approach it became necessary to describe facts and events that were directly or indirectly related to...
Autor principal: | MORAES, Maria das Dores Pinheiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6401 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6401 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64012023-11-28T03:06:20Z Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR MORAES, Maria das Dores Pinheiro AVELAR, Marcilene Calandrine de http://lattes.cnpq.br/9932486584975690 Memorial Prática docente Formação Magistério Pedagogia Teaching practice Formation Teaching Pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this reflective memorial is exposed the history and the analysis of the process of formation, that for me was experienced, in the construction and exercise of the teaching profession. For such an approach it became necessary to describe facts and events that were directly or indirectly related to my teaching. Thus, I describe the processes of formation, from my childhood to the conclusion of the course of full licentiate in Pedagogy by the Freire platform in Ufpa, within the chronological context to highlight the relevance of education in my life. Also discussed are the interpersonal relationships built in the day to day life with students and co-workers. In order to carry out this work, each event was based on a theoretical basis based on authors such as: Saviani (1994), Libâneo (1994), Aries (1981), Santos (2006), Zabala (1998), among others. In this sense, the reconstruction of my history contributed to the reflection of my teaching practice before and after the higher education in the course of Pedagogy, which among other things considers education an unfinished process and therefore free of static and amorphous thoughts. Thanks to the training obtained in the course of Pedagogy my ideas have been reconfigured for a continuous improvement. Neste memorial reflexivo é exposto a história e a análise do processo de formação, que por mim foi vivenciada, na construção e no exercício do magistério. Para tal abordagem fez-se necessário a descrição de fatos e eventos que estiveram relacionados direta ou indiretamente com minha formação. Assim, descrevo os processos de formação, desde minha infância até a conclusão do curso de licenciatura plena em Pedagogia pela plataforma Freire na Ufpa, dentro do contexto cronológico para evidenciar a relevância da educação em minha vida. Também são abordadas as relações interpessoais construídas no dia a dia de convivência com os alunos e colegas de trabalho. Para a realização desse trabalho cada fato foi posto sob a ótica de um embasamento teórico pautado em autores como: Saviani (1994), Libâneo (1994), Áries (1981), Santos (2006), Zabala (1998), entre outros. Nesse sentido, a reconstrução da minha história contribuiu com a reflexão da minha prática docente antes e após a formação superior no curso de Pedagogia, que entre outras coisas considera a educação um processo inacabado e por isso isento de pensamentos estáticos e amorfos. Graças a formação obtida no curso de Pedagogia minhas ideias se reconfiguraram para um aprimoramento contínuo. 2023-11-27T12:37:39Z 2023-11-27T12:37:39Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MORAES, Maria das Dores Pinheiro. Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR. Orientadora: Marcilene Calandrine de Avelar. 2018. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6401. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6401 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Memorial Prática docente Formação Magistério Pedagogia Teaching practice Formation Teaching Pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Memorial Prática docente Formação Magistério Pedagogia Teaching practice Formation Teaching Pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO MORAES, Maria das Dores Pinheiro Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
topic_facet |
Memorial Prática docente Formação Magistério Pedagogia Teaching practice Formation Teaching Pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In this reflective memorial is exposed the history and the analysis of the process of formation, that for me was experienced, in the construction and exercise of the teaching profession. For such an approach it became necessary to describe facts and events that were directly or indirectly related to my teaching. Thus, I describe the processes of formation, from my childhood to the conclusion of the course of full licentiate in Pedagogy by the Freire platform in Ufpa, within the chronological context to highlight the relevance of education in my life. Also discussed are the interpersonal relationships built in the day to day life with students and co-workers. In order to carry out this work, each event was based on a theoretical basis based on authors such as: Saviani (1994), Libâneo (1994), Aries (1981), Santos (2006), Zabala (1998), among others. In this sense, the reconstruction of my history contributed to the reflection of my teaching practice before and after the higher education in the course of Pedagogy, which among other things considers education an unfinished process and therefore free of static and amorphous thoughts. Thanks to the training obtained in the course of Pedagogy my ideas have been reconfigured for a continuous improvement. |
author_additional |
AVELAR, Marcilene Calandrine de |
author_additionalStr |
AVELAR, Marcilene Calandrine de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
MORAES, Maria das Dores Pinheiro |
title |
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
title_short |
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
title_full |
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
title_fullStr |
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
title_full_unstemmed |
Memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do PARFOR |
title_sort |
memorial reflexivo: contribuições do magistério na minha formação acadêmica do parfor |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6401 |
_version_ |
1787238457038340096 |
score |
11.753735 |