Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Memória de formação: trajetórias e reflexões

The purpose of this memorial was to focus on my personal, professional and academic life to date, as well as describing my life course from elementary school to university through the collection of documents and photos of the periods. The same brings the beginning of my school life that was given fr...

ver descrição completa

Autor principal: CASTRO, Suely Pinheiro
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6402
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6402
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64022023-11-28T03:06:31Z Memória de formação: trajetórias e reflexões CASTRO, Suely Pinheiro PEIXOTO, Rosiane Morais http://lattes.cnpq.br/3731083746358462 Memória PARFOR Formação de professores Memory Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The purpose of this memorial was to focus on my personal, professional and academic life to date, as well as describing my life course from elementary school to university through the collection of documents and photos of the periods. The same brings the beginning of my school life that was given from the 4 years of age in the then, preschool kindergarten preschool. Continuing with a trajectory full of difficulties and persistence related mainly to my first academic phase that occurred from 1st to 4th grade, now transformed into years of Elementary School. In this period beyond the lack of school materials, I was literate by traditional methods, common in the practices of teachers of the time. The interest in reconstituting my memory was first of all to obtain undergraduate degree in Pedagogy by, through a descriptive memorial. Also weighing the fact of not having any record made on my life, this will serve to put in the time the remarkable moments from childhood to the university. For the construction of this memorial was carried out a research of qualitative approach that has as method the life history or (biographical) method, where it is used as a methodology of education, seeks to investigate through the school life history, the importance and the challenges faced during the period of the school life, remembering those moments in which significant knowledge and experiences were acquired for my life is like going back to time and experiencing them again. O presente memorial teve como objetivo focalizar minha trajetória de vida pessoal, profissional, acadêmico até a atualidade bem como, descreveu meu percurso de vida desde ensino básico à universidade através da coleta documentos e fotos dos períodos. O mesmo traz o início da minha vida escolar que se deu a partir dos 4 anos de idade no então, jardim de infância atual educação infantil. Seguindo com uma trajetória cheia de dificuldades e persistência relacionadas principalmente à minha primeira fase escolar que ocorreu do 1º ao 4º série, hoje transformados em anos do Ensino Fundamental. Nesse período além da carência de materiais escolares, fui alfabetizada pelos métodos tradicionais, comuns nas práticas dos professores da época. O interesse em reconstituir minha memória, foi em primeiro lugar para obtenção de título de graduação em Pedagogia pelo, através de um memorial descritivo. Também pesou o fato de não ter nenhum registro feito sobre minha vida, esse servirá para situar no tempo os momentos marcantes desde a infância à universidade. Para a construção desse memorial foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa que tem como método a história de vida ou método (auto) biográfico, onde este usado como metodologia de educação, busca investigar através da história de vida escolar, a importância e os desafios enfrentados durante o período escolar vivido, relembrar esses momentos no qual foram adquiridos saberes e experiências significativas para minha vida é como voltar ao tempo e vivenciá-los novamente. 2023-11-27T17:15:40Z 2023-11-27T17:15:40Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CASTRO, Suely Pinheiro. Memória de formação: trajetórias e reflexões. Orientadora: Rosiane Morais Peixoto. 2018. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6402. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6402 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Memória
PARFOR
Formação de professores
Memory
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Memória
PARFOR
Formação de professores
Memory
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CASTRO, Suely Pinheiro
Memória de formação: trajetórias e reflexões
topic_facet Memória
PARFOR
Formação de professores
Memory
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this memorial was to focus on my personal, professional and academic life to date, as well as describing my life course from elementary school to university through the collection of documents and photos of the periods. The same brings the beginning of my school life that was given from the 4 years of age in the then, preschool kindergarten preschool. Continuing with a trajectory full of difficulties and persistence related mainly to my first academic phase that occurred from 1st to 4th grade, now transformed into years of Elementary School. In this period beyond the lack of school materials, I was literate by traditional methods, common in the practices of teachers of the time. The interest in reconstituting my memory was first of all to obtain undergraduate degree in Pedagogy by, through a descriptive memorial. Also weighing the fact of not having any record made on my life, this will serve to put in the time the remarkable moments from childhood to the university. For the construction of this memorial was carried out a research of qualitative approach that has as method the life history or (biographical) method, where it is used as a methodology of education, seeks to investigate through the school life history, the importance and the challenges faced during the period of the school life, remembering those moments in which significant knowledge and experiences were acquired for my life is like going back to time and experiencing them again.
author_additional PEIXOTO, Rosiane Morais
author_additionalStr PEIXOTO, Rosiane Morais
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CASTRO, Suely Pinheiro
title Memória de formação: trajetórias e reflexões
title_short Memória de formação: trajetórias e reflexões
title_full Memória de formação: trajetórias e reflexões
title_fullStr Memória de formação: trajetórias e reflexões
title_full_unstemmed Memória de formação: trajetórias e reflexões
title_sort memória de formação: trajetórias e reflexões
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6402
_version_ 1787238457188286464
score 11.753896