/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina
This paper is a result of the experience of teaching in the Modular Teaching Organization System of the Padre Pedro Municipal School of Primary Education, a riverside area of the municipality of Igarapé-Miri / PA. Based on the empirical perception of the daily life of the school community, it was po...
Autor principal: | FORTES, Robson Pena |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/661 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-661 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6612020-07-15T20:47:43Z Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina FORTES, Robson Pena KETTLE, Wesley Oliveira http://lattes.cnpq.br/9421187953739248 Açaí Comunidade Ribeirinha Ensino de História Riverside Community History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This paper is a result of the experience of teaching in the Modular Teaching Organization System of the Padre Pedro Municipal School of Primary Education, a riverside area of the municipality of Igarapé-Miri / PA. Based on the empirical perception of the daily life of the school community, it was possible to verify the importance of the açaí culture in the social dynamics of the people living on the banks of rivers, incorporating habits, customs and relations as belonging, identification, economic and labor, and in a very particular way, relationships in the school environment. In this sense, from History classes, I try to understand how açaí can be used as an element of understanding of the past by teachers of History as an essential didactic object to understand the rural school, the society in which we live and the conflicts. established by the construction of the Amazonian identity of Tocantins. Este artigo é resultado da experiência docente no Sistema de Organização Modular de Ensino na Escola Municipal de Ensino Fundamental Padre Pedro, zona ribeirinha do município de Igarapé-Miri/PA. A partir da percepção empírica, fruto do convívio no dia-a-dia da comunidade escolar, foi possível constatar a importância que a cultura do açaí significa na dinâmica social do povo ribeirinho miriense, incorporando hábitos, costumes, e relações como pertencimento, identificação econômicas, de trabalho e, de modo muito particular, as relações no ambiente escolar. Nesse sentido, a partir das aulas de História, tento perceber como o açaí pode ser utilizado como um elemento de compreensão do passado pelos professores de História como um objeto de ensino indispensável para entender a escola do campo, a sociedade em que vivemos, e os conflitos estabelecidos a partir da própria construção da identidade amazônica tocantina. 2018-08-29T16:25:32Z 2018-08-29T16:25:32Z 2018-08-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Artigo FORTES, Robson Pena. Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia Tocantina. Orientador: Wesley Oliveira Kettle. 2018. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/661. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/661 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Açaí Comunidade Ribeirinha Ensino de História Riverside Community History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Açaí Comunidade Ribeirinha Ensino de História Riverside Community History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA FORTES, Robson Pena Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
topic_facet |
Açaí Comunidade Ribeirinha Ensino de História Riverside Community History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This paper is a result of the experience of teaching in the Modular Teaching Organization System of the Padre Pedro Municipal School of Primary Education, a riverside area of the municipality of Igarapé-Miri / PA. Based on the empirical perception of the daily life of the school community, it was possible to verify the importance of the açaí culture in the social dynamics of the people living on the banks of rivers, incorporating habits, customs and relations as belonging, identification, economic and labor, and in a very particular way, relationships in the
school environment. In this sense, from History classes, I try to understand how açaí can be used as an element of understanding of the past by teachers of History as an essential didactic object to understand the rural school, the society in which we live and the conflicts. established by the construction of the Amazonian identity of Tocantins. |
author_additional |
KETTLE, Wesley Oliveira |
author_additionalStr |
KETTLE, Wesley Oliveira |
format |
Artigo |
author |
FORTES, Robson Pena |
title |
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
title_short |
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
title_full |
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
title_fullStr |
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
title_full_unstemmed |
Escola Açaí: uma experiência educacional no interior da Amazônia tocantina |
title_sort |
escola açaí: uma experiência educacional no interior da amazônia tocantina |
publishDate |
2018 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/661 |
_version_ |
1787154550513205248 |
score |
11.753896 |