/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus
This study sought to investigate the issues and needs of the science teaching in primary education through the analysis of conceptions and difficulties faced by teachers in this area, particularly teachers of the State School of Elementary and high school Terezinha de Jesus Ferreira Lima belonging t...
Autor principal: | COSTA, Maria Zuleide Silva |
---|---|
Outros Autores: | FERREIRA, Eudóxia Pereira |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6744 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6744 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-67442024-02-07T03:07:43Z Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus COSTA, Maria Zuleide Silva FERREIRA, Eudóxia Pereira ARAÚJO, Railda Neyva Moreira http://lattes.cnpq.br/7833832825790922 Ciências Formação de professores e CTS Science education Teacher training and STS CNPQ::OUTROS::CIENCIAS This study sought to investigate the issues and needs of the science teaching in primary education through the analysis of conceptions and difficulties faced by teachers in this area, particularly teachers of the State School of Elementary and high school Terezinha de Jesus Ferreira Lima belonging to the city of AbaetetubaPA. Initially we tried to establish the current scenario of the science education in elementary education based on information obtained from a literature search. Although this research was addressed issues related to the science education in perspective STS (Science, Technology and Society), as well as the stage of the formation of the Science Teachers especially the city of Abaetetuba. We used as methodology qualitative analysis method, the research subjects were six Science Teachers Terezinha de Jesus Ferreira Lima, School the instrument used for data collection was a questionnaire, the same being composed of five steps, which address issues regarding conceptions about: Science, Teacher Education and Science regarding operations in the area, as well as the STS approach and suggestions for improvements to such teaching. The results indicate that there are several types of problems faced by the group investigated, ranging from flaws in the training process to difficulties related to the use of methodology, reflecting the reality of science teaching in elementary school these days. The results were discussed based on discussions and arguments obtained from the literature. Este trabalho investigou os aspectos e necessidades do ensino de Ciências no ensino fundamental através da análise das concepções e dificuldades apresentadas por professores desta área, em especial os professores da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Terezinha de Jesus Ferreira Lima pertencente ao município de Abaetetuba-PA. Inicialmente, procurou-se estabelecer o atual cenário do ensino de Ciências no Ensino Fundamental baseando-se em informações obtidas por uma pesquisa bibliográfica. Ainda nesta pesquisa foram abordadas questões relacionadas ao Ensino de Ciências na perspectiva CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade), bem como o cenário da formação dos Professores de Ciências especialmente dos Professores do município de Abaetetuba. Utilizou-se como metodologia desta pesquisa, o método qualitativo, onde os sujeitos da pesquisa foram seis Professores de Ciências da Escola Terezinha de Jesus Ferreira Lima, o instrumento utilizado para coleta de dados foi um questionário, sendo o mesmo composto de cinco etapas, que abordam questões referentes a concepções sobre: Ciências, Formação de Professores de Ciências e atuação na referente área, assim como o enfoque CTS e sugestões de melhorias para tal ensino. Os resultados indicam que existem vários tipos de problemas enfrentados pelo grupo investigado, que vão desde as falhas no processo de formação até dificuldades relativas ao uso de metodologia, refletindo a realidade do ensino de Ciências no ensino fundamental nos dias de hoje. Os resultados foram discutidos com base em discussões e argumentos obtidos da literatura. 2024-02-06T20:32:09Z 2024-02-06T20:32:09Z 2013-09-20 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FERREIRA, Eudóxia Pereira; COSTA, Maria Zuleide Silva. Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus. Orientadora: Railda Neyva Moreira Araújo. 2013. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Naturais) – Faculdade de Ciências Naturais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2013. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6744. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6744 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Ciências Formação de professores e CTS Science education Teacher training and STS CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
spellingShingle |
Ciências Formação de professores e CTS Science education Teacher training and STS CNPQ::OUTROS::CIENCIAS COSTA, Maria Zuleide Silva Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
topic_facet |
Ciências Formação de professores e CTS Science education Teacher training and STS CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
description |
This study sought to investigate the issues and needs of the science teaching in primary education through the analysis of conceptions and difficulties faced by teachers in this area, particularly teachers of the State School of Elementary and high school Terezinha de Jesus Ferreira Lima belonging to the city of AbaetetubaPA. Initially we tried to establish the current scenario of the science education in elementary education based on information obtained from a literature search. Although this research was addressed issues related to the science education in perspective STS (Science, Technology and Society), as well as the stage of the formation of the Science Teachers especially the city of Abaetetuba. We used as methodology qualitative analysis method, the research subjects were six Science Teachers Terezinha de Jesus Ferreira Lima, School the instrument used for data collection was a questionnaire, the same being composed of five steps, which address issues regarding conceptions about: Science, Teacher Education and Science regarding operations in the area, as well as the STS approach and suggestions for improvements to such teaching. The results indicate that there are several types of problems faced by the group investigated, ranging from flaws in the training process to difficulties related to the use of methodology, reflecting the reality of science teaching in elementary school these days. The results were discussed based on discussions and arguments obtained from the literature. |
author_additional |
ARAÚJO, Railda Neyva Moreira |
author_additionalStr |
ARAÚJO, Railda Neyva Moreira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
COSTA, Maria Zuleide Silva |
author2 |
FERREIRA, Eudóxia Pereira |
author2Str |
FERREIRA, Eudóxia Pereira |
title |
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
title_short |
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
title_full |
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
title_fullStr |
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
title_full_unstemmed |
Investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola Terezinha de Jesus |
title_sort |
investigando aspectos e necessidades do ensino de ciências na escola terezinha de jesus |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6744 |
_version_ |
1796836691264143360 |
score |
11.753896 |