Artigo

Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema

This research presents the preliminary investigation of the body-poem which I called Corpoesia, in which I bring the relationship between the dance in my body and the poems written by me. Corpoesia is the combination of two nouns: Body and Poetry, which are clear to me in the intertwining of tran...

ver descrição completa

Autor principal: ALVEZ, Renata dos Santos
Grau: Artigo
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6895
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6895
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68952024-07-02T15:18:50Z Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema ALVEZ, Renata dos Santos MARTINS, Benedita Afonso http://lattes.cnpq.br/6379814397024971 Dança moderna Corpo como suporte da arte Corpo e movimento Modern dance Body as a support for art Body and movement CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA This research presents the preliminary investigation of the body-poem which I called Corpoesia, in which I bring the relationship between the dance in my body and the poems written by me. Corpoesia is the combination of two nouns: Body and Poetry, which are clear to me in the intertwining of transfigured gestures (MENDES, 2010). This neologism occurred during the chaos of a pandemic year, with the loss of its identity, this body needed to find and find itself, dissecting the paths of its trajectories in dance and poetry. There was, therefore, the (re)encounter of the body – dance and the body – poem, intertwining art, creating Corpoesia, making it a dance of the self, a dance that comes from the depths of the creative performer. This article's main reference is autoethinography, with the author Sandra Meyer, starting from a fragment of a study with one's own body and one's own creation. Becoming a creator and creature, a researcher participating in my creative process in dance. Esta pesquisa apresenta a investigação preliminar do corpo-poema ao qual denominei Corpoesia3, na qual trago a relação da dança em meu corpo e as poesias escritas por mim. Corpoesia é a junção de dois substantivos: Corpo e Poesia, os quais me são claros no entrelace de gestos transfigurados (MENDES, 2010). Este neologismo se deu durante o caos de um ano pandêmico, com a perda de sua identidade, esse corpo precisou se encontrar e desencontrar, dissecando os caminhos por suas trajetórias na dança e na poesia. Houve, assim, o (re)encontro do corpo – dança e do corpo-poema4, entrelaçando a arte, criando o Corpoesia, tornando uma dança do eu, dança que vem do íntimo do intérprete criador. Este artigo tem como referência principal a autoetinografia, com a autora Sandra Meyer, partindo do fragmento de um estudo com o próprio corpo e a própria criação. Tornando-me criador e criatura, pesquisadora participante do meu processo criativo em dança. 2024-03-07T14:32:26Z 2024-03-07T14:32:26Z 2023-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ALVEZ, Renata dos Santos. Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema. Orientadora: Benedita Afonso Martins. 2023. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6895. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6895 Acesso Aberto Via e-mail
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Dança moderna
Corpo como suporte da arte
Corpo e movimento
Modern dance
Body as a support for art
Body and movement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
spellingShingle Dança moderna
Corpo como suporte da arte
Corpo e movimento
Modern dance
Body as a support for art
Body and movement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
ALVEZ, Renata dos Santos
Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
topic_facet Dança moderna
Corpo como suporte da arte
Corpo e movimento
Modern dance
Body as a support for art
Body and movement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
description This research presents the preliminary investigation of the body-poem which I called Corpoesia, in which I bring the relationship between the dance in my body and the poems written by me. Corpoesia is the combination of two nouns: Body and Poetry, which are clear to me in the intertwining of transfigured gestures (MENDES, 2010). This neologism occurred during the chaos of a pandemic year, with the loss of its identity, this body needed to find and find itself, dissecting the paths of its trajectories in dance and poetry. There was, therefore, the (re)encounter of the body – dance and the body – poem, intertwining art, creating Corpoesia, making it a dance of the self, a dance that comes from the depths of the creative performer. This article's main reference is autoethinography, with the author Sandra Meyer, starting from a fragment of a study with one's own body and one's own creation. Becoming a creator and creature, a researcher participating in my creative process in dance.
author_additional MARTINS, Benedita Afonso
author_additionalStr MARTINS, Benedita Afonso
format Artigo
author ALVEZ, Renata dos Santos
title Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
title_short Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
title_full Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
title_fullStr Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
title_full_unstemmed Corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
title_sort corpoesia: uma autoetnografia do corpo poema
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6895
_version_ 1829093037484015616
score 11.753896