/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who...
Autor principal: | SOUZA, Raquel Cardoso de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6977 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69772024-05-16T03:06:08Z A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha SOUZA, Raquel Cardoso de SILVA, José Nazareno Figueiredo e http://lattes.cnpq.br/9760705917211645 Memórias Educação Formação docente Prática pedagógica ribeirinha Memories Education Education Teaching practice ribeirinha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who seeks through the teaching profession to find the concrete way to contribute to an education that is really correct, turning to the importance of the PARFOR program for continuing education. The reader will note that the first chapter gives a retrospective of the events that were important in the educational context of children reaching adulthood and the processes that led me to enter the university educational process. By virtue of this direction, the second chapter aims to emphasize my teaching and the reason why I became a teacher, highlighting the processes that I had to go through in order to continue walking on this educational path. In turn, the third chapter, makes an approach to teacher training and its benefits that were of paramount importance to my professional performance. In the fourth and last chapter, I try to make a relation of what I learned in academic teaching without losing sight of the analysis of the pedagogical practice riverside and its daily life. Para a elaboração do presente memorial foi necessário um compromisso sério e sincero em relação a minha trajetória de vida. Haja vista, que o mesmo enfatiza minhas memórias, as quais relembrar foi um dever necessário para que o mesmo pudesse ganhar forma para alicerçar sua construção. Nele enfatizo a autobiografia de uma professora que busca através do magistério encontrar a maneira concreta de contribuir para uma educação que realmente seja correta, voltando-se para a importância do programa PARFOR para a formação continuada. Observará o leitor que o primeiro capítulo faz uma retrospectiva dos acontecimentos que foram importantes no contexto educacional infantil chegando até a fase adulta e aos processos que me direcionaram para adentrar no processo educacional Universitário. Em virtude desse direcionamento, o segundo capítulo visa enfatizar minha docência e o motivo pelo qual me tornei professora, com destaque para os processos pelos quais tive que percorrer para continuar trilhando nesse caminho educacional. Por sua vez, o terceiro capítulo, faz uma abordagem a cerca da formação docente e seus benefícios que foram de suma importância para minha atuação profissional. No quarto e ultimo capitulo, procuro fazer uma relação do que aprendi no ensino acadêmico sem perder de vista a análise da prática pedagógica ribeirinha e o seu cotidiano. 2024-05-15T13:24:06Z 2024-05-15T13:24:06Z 2018-05-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Raquel Cardoso de. A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha. Orientador: José Nazareno Figueiredo e Silva. 2018. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Memórias Educação Formação docente Prática pedagógica ribeirinha Memories Education Education Teaching practice ribeirinha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Memórias Educação Formação docente Prática pedagógica ribeirinha Memories Education Education Teaching practice ribeirinha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SOUZA, Raquel Cardoso de A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
topic_facet |
Memórias Educação Formação docente Prática pedagógica ribeirinha Memories Education Education Teaching practice ribeirinha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who seeks through the teaching profession to find the concrete way to contribute to an education that is really correct, turning to the importance of the PARFOR program for continuing education. The reader will note that the first chapter gives a retrospective of the events that were important in the educational context of children reaching adulthood and the processes that led me to enter the university educational process. By virtue of this direction, the second chapter aims to emphasize my teaching and the reason why I became a teacher, highlighting the processes that I had to go through in order to continue walking on this educational path. In turn, the third chapter, makes an approach to teacher training and its benefits that were of paramount importance to my professional performance. In the fourth and last chapter, I try to make a relation of what I learned in academic teaching without losing sight of the analysis of the pedagogical practice riverside and its daily life. |
author_additional |
SILVA, José Nazareno Figueiredo e |
author_additionalStr |
SILVA, José Nazareno Figueiredo e |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUZA, Raquel Cardoso de |
title |
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
title_short |
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
title_full |
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
title_fullStr |
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
title_full_unstemmed |
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
title_sort |
formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977 |
_version_ |
1829093025525006336 |
score |
11.753896 |