Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha

For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Raquel Cardoso de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6977
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69772024-05-16T03:06:08Z A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha SOUZA, Raquel Cardoso de SILVA, José Nazareno Figueiredo e http://lattes.cnpq.br/9760705917211645 Memórias Educação Formação docente Prática pedagógica ribeirinha Memories Education Education Teaching practice ribeirinha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who seeks through the teaching profession to find the concrete way to contribute to an education that is really correct, turning to the importance of the PARFOR program for continuing education. The reader will note that the first chapter gives a retrospective of the events that were important in the educational context of children reaching adulthood and the processes that led me to enter the university educational process. By virtue of this direction, the second chapter aims to emphasize my teaching and the reason why I became a teacher, highlighting the processes that I had to go through in order to continue walking on this educational path. In turn, the third chapter, makes an approach to teacher training and its benefits that were of paramount importance to my professional performance. In the fourth and last chapter, I try to make a relation of what I learned in academic teaching without losing sight of the analysis of the pedagogical practice riverside and its daily life. Para a elaboração do presente memorial foi necessário um compromisso sério e sincero em relação a minha trajetória de vida. Haja vista, que o mesmo enfatiza minhas memórias, as quais relembrar foi um dever necessário para que o mesmo pudesse ganhar forma para alicerçar sua construção. Nele enfatizo a autobiografia de uma professora que busca através do magistério encontrar a maneira concreta de contribuir para uma educação que realmente seja correta, voltando-se para a importância do programa PARFOR para a formação continuada. Observará o leitor que o primeiro capítulo faz uma retrospectiva dos acontecimentos que foram importantes no contexto educacional infantil chegando até a fase adulta e aos processos que me direcionaram para adentrar no processo educacional Universitário. Em virtude desse direcionamento, o segundo capítulo visa enfatizar minha docência e o motivo pelo qual me tornei professora, com destaque para os processos pelos quais tive que percorrer para continuar trilhando nesse caminho educacional. Por sua vez, o terceiro capítulo, faz uma abordagem a cerca da formação docente e seus benefícios que foram de suma importância para minha atuação profissional. No quarto e ultimo capitulo, procuro fazer uma relação do que aprendi no ensino acadêmico sem perder de vista a análise da prática pedagógica ribeirinha e o seu cotidiano. 2024-05-15T13:24:06Z 2024-05-15T13:24:06Z 2018-05-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Raquel Cardoso de. A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha. Orientador: José Nazareno Figueiredo e Silva. 2018. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Memórias
Educação
Formação docente
Prática pedagógica ribeirinha
Memories
Education
Education
Teaching practice ribeirinha
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Memórias
Educação
Formação docente
Prática pedagógica ribeirinha
Memories
Education
Education
Teaching practice ribeirinha
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SOUZA, Raquel Cardoso de
A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
topic_facet Memórias
Educação
Formação docente
Prática pedagógica ribeirinha
Memories
Education
Education
Teaching practice ribeirinha
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description For the preparation of this memorial, a serious and sincere commitment was necessary in relation to my life trajectory. This is emphasized in my memoirs, which I recalled was a necessary duty so that it could gain form to support its construction. In it I emphasize the autobiography of a teacher who seeks through the teaching profession to find the concrete way to contribute to an education that is really correct, turning to the importance of the PARFOR program for continuing education. The reader will note that the first chapter gives a retrospective of the events that were important in the educational context of children reaching adulthood and the processes that led me to enter the university educational process. By virtue of this direction, the second chapter aims to emphasize my teaching and the reason why I became a teacher, highlighting the processes that I had to go through in order to continue walking on this educational path. In turn, the third chapter, makes an approach to teacher training and its benefits that were of paramount importance to my professional performance. In the fourth and last chapter, I try to make a relation of what I learned in academic teaching without losing sight of the analysis of the pedagogical practice riverside and its daily life.
author_additional SILVA, José Nazareno Figueiredo e
author_additionalStr SILVA, José Nazareno Figueiredo e
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SOUZA, Raquel Cardoso de
title A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
title_short A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
title_full A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
title_fullStr A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
title_full_unstemmed A formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
title_sort formação docente e seus reflexos no cotidiano da prática pedagógica ribeirinha
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6977
_version_ 1829093025525006336
score 11.753896