Artigo

As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências

Discussions about the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the school context are growing, considering the technological advances that emerge in society. Therefore, the use of these resources in the educational field becomes indispensable when analyzing the contribu...

ver descrição completa

Autor principal: FURTADO, Jhennyfer Miranda
Grau: Artigo
Publicado em: 2024
Assuntos:
TIC
ICT
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7360
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7360
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-73602024-10-22T03:02:46Z As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências FURTADO, Jhennyfer Miranda OLIVEIRA, Alexandre de Souza http://lattes.cnpq.br/8137374208656802 TIC contexto escolar ensino de ciências ICT school context science teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Discussions about the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the school context are growing, considering the technological advances that emerge in society. Therefore, the use of these resources in the educational field becomes indispensable when analyzing the contributions that they can bring to a better teaching and learning process. The work aims to verify the importance of technological inclusion as a support in science classes, emphasizing how teachers are inserting this teaching tool in their methodologies through the intervention process in the municipal education network of Cametá-PA, through the use of technological resources of information and communication in science teaching. The methodological theoretical process took place in two ways; a priori, a bibliographic survey was carried out; where some references of authors such as: PAULO FREIRE (2013), LIBÂNEO (1994), KENSKI (2007, 2012), BRASIL (1998) were sought, and later the field research was carried out, through the application of questionnaires, with the students active in the Municipal network of Cametá-PA of elementary education in science class. Therefore, it is noted how much the use of ICT in schools contributes to the teaching and learning of students, always aiming at the search for new knowledge. This study presents contributions to broaden the view on the use of ICT as a resource in the classroom, as well as tools that motivate and generate a rapprochement between teachers and students, transforming the school environment into an interactive and dynamic space. São cada vez mais crescentes as discussões acerca da inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no contexto escolar, considerando-se os avanços tecnológicos que emergem na sociedade. Logo, o uso destes recursos no âmbito educacional, torna-se indispensável quando analisadas as contribuições que podem trazer para um melhor processo de ensino e aprendizagem. O trabalho tem objetivo de verificar a importância da inclusão tecnológica como suporte nas aulas de ciências, enfatizando como os professores estão inserindo essa ferramenta de ensino em suas metodologias através do processo de intervenção na rede de ensino municipal de Cametá-PA, pelo uso de recursos tecnológicos de informação e comunicação no ensino de ciências. O processo teórico metodológico se deu de duas formas; a priori fez se um levantamento bibliográfico; no qual, buscou-se algumas referências de autores como: PAULO FREIRE (2013), LIBÂNEO (1994), KENSKI (2007, 2012), BRASIL (1998), e posteriormente se realizou a pesquisa de campo, através da aplicação de questionários com os alunos atuantes na rede Municipal de Cametá- PA, do ensino fundamental na aula de ciências. Portanto, nota-se o quanto o uso das TIC nas escolas colabora para o ensino e aprendizagem dos alunos, visando sempre a busca por novos conhecimentos. Este estudo apresenta contribuições para a ampliação do olhar sobre o uso das TIC como recuso na sala de aula, bem como ferramentas que motivam e geram uma aproximação entre docentes e discentes, transformando o ambiente escolar em um espaço interativo e dinâmico. 2024-10-21T19:54:43Z 2024-10-21T19:54:43Z 2023-06-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FURTADO, Jhennyfer Miranda. As tecnologias de informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências. Orientador: Alexandre de Souza Oliveira. 2023. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Naturais) – Faculdade de Ciências Naturais, Campus Universitário do Tocantins/Cametá, Universidade Federal do Pará, Cametá, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7360. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7360 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibcameta@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic TIC
contexto escolar
ensino de ciências
ICT
school context
science teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
spellingShingle TIC
contexto escolar
ensino de ciências
ICT
school context
science teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
FURTADO, Jhennyfer Miranda
As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
topic_facet TIC
contexto escolar
ensino de ciências
ICT
school context
science teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
description Discussions about the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the school context are growing, considering the technological advances that emerge in society. Therefore, the use of these resources in the educational field becomes indispensable when analyzing the contributions that they can bring to a better teaching and learning process. The work aims to verify the importance of technological inclusion as a support in science classes, emphasizing how teachers are inserting this teaching tool in their methodologies through the intervention process in the municipal education network of Cametá-PA, through the use of technological resources of information and communication in science teaching. The methodological theoretical process took place in two ways; a priori, a bibliographic survey was carried out; where some references of authors such as: PAULO FREIRE (2013), LIBÂNEO (1994), KENSKI (2007, 2012), BRASIL (1998) were sought, and later the field research was carried out, through the application of questionnaires, with the students active in the Municipal network of Cametá-PA of elementary education in science class. Therefore, it is noted how much the use of ICT in schools contributes to the teaching and learning of students, always aiming at the search for new knowledge. This study presents contributions to broaden the view on the use of ICT as a resource in the classroom, as well as tools that motivate and generate a rapprochement between teachers and students, transforming the school environment into an interactive and dynamic space.
author_additional OLIVEIRA, Alexandre de Souza
author_additionalStr OLIVEIRA, Alexandre de Souza
format Artigo
author FURTADO, Jhennyfer Miranda
title As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
title_short As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
title_full As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
title_fullStr As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
title_full_unstemmed As tecnologias da informação e comunicação (TIC) no contexto escolar para o ensino de ciências
title_sort as tecnologias da informação e comunicação (tic) no contexto escolar para o ensino de ciências
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7360
_version_ 1829093099907842048
score 11.753735