Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ

The present study entitled “National Education Plan 2014-2024 and the Education of Young People and Adults in schools in the countryside of Curralinho-Pará” aimed to investigate how the relationships between lived experiences, studies and discussions about the Education of Young People and Adults ha...

ver descrição completa

Autor principal: FREITAS NETO, Flávio Nogueira de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7427
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7427
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-74272024-11-14T03:02:43Z PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ FREITAS NETO, Flávio Nogueira de REIS, Manuelle Espíndola dos http://lattes.cnpq.br/1753345784639940 Educação de Jovens e Adultos Plano Nacional da Educação Pesquisa Youth and Adult Education National Education Plan Search CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL The present study entitled “National Education Plan 2014-2024 and the Education of Young People and Adults in schools in the countryside of Curralinho-Pará” aimed to investigate how the relationships between lived experiences, studies and discussions about the Education of Young People and Adults happen with a specific look at EJA in the countryside of the municipality of Curralinho-PA. The research carried out is predominantly qualitative, because through the data consulted in the National Education Plan, we can analyze the information contained in the goals relating to Youth and Adult Education in Brazil, and what specific strategies are aimed at the demand addressed. And in a quantitative way, through the analysis of data contained in the Brazilian basic education yearbook, which measures the rates of Youth and Adult Education both at the National level and in the five regions of Brazil. The theoretical sources that support the discussions are: Arroyo (1998), BESSERA (2014), Alvez (2008), National Education Plan-PNE (2013), Brazilian Yearbook of Basic Education (2018), and others. The results obtained in the research highlight the disparity in the teaching quality of EJA classes in the different regions of Brazil, as well as the differences between the educational development indicators for the education of young people and adults, in the different segments presented, for example: age group, ethnicity, gender and social status. O presente estudo intitulado como “Plano Nacional de Educação 2014-2024 e a Educação de Jovens e Adultos nas escolas do campo de Curralinho-Pará” objetivou investigar como acontecem as relações das experiências vivenciadas, estudos e discussões acerca da Educação de Jovens e Adultos com um olhar específico para a EJA no campo do município de Curralinho-PA. A pesquisa realizada é de base predominantemente qualitativa, pois através dos dados consultados no Plano Nacional de Educação, podemos analisar as informações contidas nas metas referentes à Educação de Jovens e Adultos no Brasil, e quais as estratégias especificas voltada a demanda abordada. E de forma quantitativos, através da analise dos dados contidos no anuário brasileiro da educação básica, que medem os índices da Educação de Jovens e Adultos tanto no âmbito Nacional, como nas cinco regiões do Brasil. As fontes teóricas que sustentam as discussões são: Arroyo (1998), BESSERA (2014), Alvez (2008), Plano Nacional de Educação-PNE (2013), Anuário Brasileiro da Educação Básica (2018), e outros. Os resultados obtidos na pesquisa evidenciam a disparidade que há na qualidade de ensino das turmas da EJA nas diferentes regiões do Brasil, bem como, as diferenças entre os indicies de desenvolvimento educacional para a educação de jovens e adultos, nos diferentes segmentos apresentados, a exemplo: faixa-etária, etnia, gênero e condição social. 2024-11-13T20:44:54Z 2024-11-13T20:44:54Z 2020-11-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FREITAS NETO, Flávio Nogueira de. Plano Nacional de Educação 2014-2024 e a Educação de Jovens e Adultos nas escolas do campo de Curralinho - PA. Orientadora: Manuelle Espíndola dos Reis. 2020. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Humanas, Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7427. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7427 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação de Jovens e Adultos
Plano Nacional da Educação
Pesquisa
Youth and Adult Education
National Education Plan
Search
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL
spellingShingle Educação de Jovens e Adultos
Plano Nacional da Educação
Pesquisa
Youth and Adult Education
National Education Plan
Search
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL
FREITAS NETO, Flávio Nogueira de
PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
topic_facet Educação de Jovens e Adultos
Plano Nacional da Educação
Pesquisa
Youth and Adult Education
National Education Plan
Search
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL
description The present study entitled “National Education Plan 2014-2024 and the Education of Young People and Adults in schools in the countryside of Curralinho-Pará” aimed to investigate how the relationships between lived experiences, studies and discussions about the Education of Young People and Adults happen with a specific look at EJA in the countryside of the municipality of Curralinho-PA. The research carried out is predominantly qualitative, because through the data consulted in the National Education Plan, we can analyze the information contained in the goals relating to Youth and Adult Education in Brazil, and what specific strategies are aimed at the demand addressed. And in a quantitative way, through the analysis of data contained in the Brazilian basic education yearbook, which measures the rates of Youth and Adult Education both at the National level and in the five regions of Brazil. The theoretical sources that support the discussions are: Arroyo (1998), BESSERA (2014), Alvez (2008), National Education Plan-PNE (2013), Brazilian Yearbook of Basic Education (2018), and others. The results obtained in the research highlight the disparity in the teaching quality of EJA classes in the different regions of Brazil, as well as the differences between the educational development indicators for the education of young people and adults, in the different segments presented, for example: age group, ethnicity, gender and social status.
author_additional REIS, Manuelle Espíndola dos
author_additionalStr REIS, Manuelle Espíndola dos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FREITAS NETO, Flávio Nogueira de
title PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
title_short PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
title_full PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
title_fullStr PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
title_full_unstemmed PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 2014-2024 E A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NAS ESCOLAS DO CAMPO DE CURRALINHO-PARÁ
title_sort plano nacional de educaÇÃo 2014-2024 e a educaÇÃo de jovens e adultos nas escolas do campo de curralinho-parÁ
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7427
_version_ 1829093107971391488
score 11.753735