Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental

The teaching of Art in the school environment aims to awaken the creative, imaginative, expressive and critical potential in students, however, there are many complications that imply the achievement of this process, considering this, the objective of this study seeks to reflect on the importance di...

ver descrição completa

Autor principal: MENDES, Rayara Rodrigues
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2025
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7562
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7562
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-75622025-01-09T03:03:53Z Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental MENDES, Rayara Rodrigues PEREIRA, Maria do Socorro Alexandre http://lattes.cnpq.br/7102997355677802 Anos iniciais do ensino fundamental Currículo Ensino de arte SAEB Elementary school Teaching art Curriculum SAEB CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The teaching of Art in the school environment aims to awaken the creative, imaginative, expressive and critical potential in students, however, there are many complications that imply the achievement of this process, considering this, the objective of this study seeks to reflect on the importance directed to the teaching of Art for the formation of the child of the initial years stand out in the delineation of the pedagogical strategies incorporated in the study routine of the students of the 5th year (A) of the Municipal School of Childhood and Elementary Education Professora Nair Maia Vieira Gomes, located in the municipality of Tomé-Açu/PA. The problem is centered on the following question: What is the importance of art teaching for the education of children in the early years, implicit and explicit in the pedagogical actions of the Municipal School of Early Childhood and Elementary Education Professor Nair Maia Vieira Gomes, located in the municipality of Tomé-Açu/PA? The methodology is based on a qualitative approach, associated with bibliographical research and field research, and is related to an experience of scientific initiation on the teaching of Art, developed at the aforementioned school. The data collection instruments consisted of using the research techniques of participant observation and semi-structured/non-directive interviews. The theoretical framework included the following theorists: Barbosa (1975-2001-2002-2008); Silva (1989) Ferão et al. (2001); Ferraz and Fusari (2009); Freire (2011); Rodrigues (2013); Chirinéa and Brandão (2015); Iavelberg; Martins, Picosque e Guerra (2010), and documents referring to the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional and a Resolution CNE/CP n° 1, of 15 may, 2006. According to the observation made at the School about the teaching of art, as well as its importance in the formation of the child, it is concluded that art, a compulsory subject in the school curricuçum, is being put on the back burner by the School, in view of the emphasis directed towards SAEB preparation, a fact that has negatively impacted the development of the artistic formation of the students, depriving them of having classes during almost every School semestre observed. O ensino de Arte no âmbito escolar visa despertar o potencial criativo, imaginário, expressivo e critico nos alunos, todavia, são muitas as intercorrências que implicam no alcance desse processo, considerando isto, o objetivo deste estudo busca refletir qual a importância direcionada ao ensino de Arte para a formação da criança dos anos iniciais se sobressaem na delineação das estratégias pedagógicas incorporadas na rotina de estudo dos alunos do 5° ano (A) da Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Professora Nair Maia Vieira Gomes, localizada no município de Tomé-Açu/PA. A problemática está centrada na seguinte questão: Qual a importância direcionada ao ensino de Arte para a formação da criança dos anos iniciais nas ações pedagógicas da Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Professora Nair Maia Vieira Gomes, localizada no município de Tomé-Açu/PA? A metodologia apoia-se na abordagem qualitativa, associada a pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo, está relacionada a uma experiência de iniciação científica sobre o ensino de Arte, desenvolvida na referida escola. Os instrumentos de coleta de dados, consistiram na utilização das técnicas de pesquisa de observação participante e entrevista semiestrurada/não diretiva. O aporte teórico comportou os seguintes teóricos, Barbosa (1975-2001-2002-2008); Silva (1989) Ferão et al. (2001); Ferraz e Fusari (2009); Freire (2011); Rodrigues (2013); Chirinéa e Brandão (2015); Iavelberg (2016); Martins, Picosque e Guerra (2010), e documentos legais referente as Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional e a Resolução CNE/CP n° 1, de 15 de maio de 2006. De acordo com a observação feita na escola sobre o ensino da arte, bem como a sua importância na formação da criança, conclui-se que a arte, disciplina obrigatória do currículo escolar, está sendo posta em segundo plano pela escola, tendo em vista a ênfase direcionada ao preparatório do SAEB, fato que impactou negativamente o desenvolvimento da formação artística dos educandos, privando-os de terem aula durante quase todo semestre letivo observado. 2025-01-06T18:40:50Z 2025-01-06T18:40:50Z 2024-07-02 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia MENDES, Rayara Rodrigues. Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. Orientadora: Maria do Socorro Pereira Lima. 2024. 76 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7562. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7562 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Anos iniciais do ensino fundamental
Currículo
Ensino de arte
SAEB
Elementary school
Teaching art
Curriculum
SAEB
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Anos iniciais do ensino fundamental
Currículo
Ensino de arte
SAEB
Elementary school
Teaching art
Curriculum
SAEB
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
MENDES, Rayara Rodrigues
Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
topic_facet Anos iniciais do ensino fundamental
Currículo
Ensino de arte
SAEB
Elementary school
Teaching art
Curriculum
SAEB
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The teaching of Art in the school environment aims to awaken the creative, imaginative, expressive and critical potential in students, however, there are many complications that imply the achievement of this process, considering this, the objective of this study seeks to reflect on the importance directed to the teaching of Art for the formation of the child of the initial years stand out in the delineation of the pedagogical strategies incorporated in the study routine of the students of the 5th year (A) of the Municipal School of Childhood and Elementary Education Professora Nair Maia Vieira Gomes, located in the municipality of Tomé-Açu/PA. The problem is centered on the following question: What is the importance of art teaching for the education of children in the early years, implicit and explicit in the pedagogical actions of the Municipal School of Early Childhood and Elementary Education Professor Nair Maia Vieira Gomes, located in the municipality of Tomé-Açu/PA? The methodology is based on a qualitative approach, associated with bibliographical research and field research, and is related to an experience of scientific initiation on the teaching of Art, developed at the aforementioned school. The data collection instruments consisted of using the research techniques of participant observation and semi-structured/non-directive interviews. The theoretical framework included the following theorists: Barbosa (1975-2001-2002-2008); Silva (1989) Ferão et al. (2001); Ferraz and Fusari (2009); Freire (2011); Rodrigues (2013); Chirinéa and Brandão (2015); Iavelberg; Martins, Picosque e Guerra (2010), and documents referring to the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional and a Resolution CNE/CP n° 1, of 15 may, 2006. According to the observation made at the School about the teaching of art, as well as its importance in the formation of the child, it is concluded that art, a compulsory subject in the school curricuçum, is being put on the back burner by the School, in view of the emphasis directed towards SAEB preparation, a fact that has negatively impacted the development of the artistic formation of the students, depriving them of having classes during almost every School semestre observed.
author_additional PEREIRA, Maria do Socorro Alexandre
author_additionalStr PEREIRA, Maria do Socorro Alexandre
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author MENDES, Rayara Rodrigues
title Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
title_short Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
title_full Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
title_fullStr Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
title_full_unstemmed Reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
title_sort reflexões sobre o ensino da arte na formação de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental
publishDate 2025
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7562
_version_ 1829093122607415296
score 11.753896