/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino
This work aims to analyze the challenges for the teaching of the Brazilian Sign Language to deaf students in the regular education network. Addresses aspects related to education of the deaf and the Brazilian Sign Language - LIBRAS as mother tongue of the deaf, pointing out the challenges for teachi...
Autor principal: | ROCHA, Bruno Santos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7609 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7609 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-76092025-01-15T03:02:26Z Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino ROCHA, Bruno Santos LOBATO, Vívian da Silva http://lattes.cnpq.br/8153247121237657 Educação de surdos Língua brasileira de sinais Prática docente Education of the deaf Brazilian sign language Teaching practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aims to analyze the challenges for the teaching of the Brazilian Sign Language to deaf students in the regular education network. Addresses aspects related to education of the deaf and the Brazilian Sign Language - LIBRAS as mother tongue of the deaf, pointing out the challenges for teaching practice in the teaching of pounds. The research is bibliographic and documentary. The data were collected and systematized from academic and scientific productions that deal with the theme, using the theoretical contributions of Ribeiro (2019), Lacerda (1998), Mantoan (2004), Brasil (1988; 1996; 2015), among others, who dialogue about the theme in question. The results indicate that teaching practice for the teaching of Libras is still surrounded by numerous challenges, such as the implementation of public policies, lack of continuing education, materials and pedagogical methods to work with deaf students. Therefore, it is concluded that the challenges are both in access and in the permanence of these deaf students in regular school. Este trabalho tem como objetivo analisar os desafios para o ensino da Língua Brasileira de Sinais aos estudantes surdos na rede regular de ensino. Aborda aspectos ligados a Educação de Surdos e a Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS como língua materna dos surdos, apontando os desafios para a prática docente no ensino de libras. A pesquisa é de cunho bibliográfico e documental. Os dados foram coletados e sistematizados a partir de produções acadêmicas e científicas que tratam da temática, utilizando-se os aportes teóricos de Ribeiro (2019), Lacerda (1998), Mantoan (2004), Brasil (1988; 1996; 2015), dentre outros, que dialogam a respeito da temática em questão. Os resultados apontam que a prática docente para o ensino de Libras ainda é cercada por inúmeros desafios, como a efetivação de políticas públicas, falta de formação continuada, materiais e métodos pedagógicos para atuar com os estudantes surdos. Para tanto, conclui-se que os desafios estão tanto no acesso quanto na permanência desses alunos surdos na escola regular. 2025-01-14T14:22:31Z 2025-01-14T14:22:31Z 2023-12-22 Trabalho de Curso - Graduação - Artigo ROCHA, Bruno Santos. Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino. Orientadora: Vívian da Silva Lobato. 2023. 13 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Soure. 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7609. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7609 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação de surdos Língua brasileira de sinais Prática docente Education of the deaf Brazilian sign language Teaching practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação de surdos Língua brasileira de sinais Prática docente Education of the deaf Brazilian sign language Teaching practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO ROCHA, Bruno Santos Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
topic_facet |
Educação de surdos Língua brasileira de sinais Prática docente Education of the deaf Brazilian sign language Teaching practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aims to analyze the challenges for the teaching of the Brazilian Sign Language to deaf students in the regular education network. Addresses aspects related to education of the deaf and the Brazilian Sign Language - LIBRAS as mother tongue of the deaf, pointing out the challenges for teaching practice in the teaching of pounds. The research is bibliographic and documentary. The data were collected and systematized from academic and scientific productions that deal with the theme, using the theoretical contributions of Ribeiro (2019), Lacerda (1998), Mantoan (2004), Brasil (1988; 1996; 2015), among others, who dialogue about the theme in question. The results indicate that teaching practice for the teaching of Libras is still surrounded by numerous challenges, such as the implementation of public policies, lack of continuing education, materials and pedagogical methods to work with deaf students. Therefore, it is concluded that the challenges are both in access and in the permanence of these deaf students in regular school. |
author_additional |
LOBATO, Vívian da Silva |
author_additionalStr |
LOBATO, Vívian da Silva |
format |
Artigo |
author |
ROCHA, Bruno Santos |
title |
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
title_short |
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
title_full |
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
title_fullStr |
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
title_full_unstemmed |
Educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
title_sort |
educação de surdos: desafios para o ensino da língua brasileira de sinais na rede regular de ensino |
publishDate |
2025 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7609 |
_version_ |
1829093136450715648 |
score |
11.753735 |