Artigo

A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda

The discussion on bilingual education for the deaf has advanced a lot in recent decades. However, the schools still cannot offer a bilingual environment in which the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language as a second language (l2) can be the languages of instruction since the i...

ver descrição completa

Autor principal: PAIXÃO, José Aldeny Costa da
Grau: Artigo
Publicado em: 2025
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7643
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7643
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-76432025-01-22T03:02:26Z A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda PAIXÃO, José Aldeny Costa da CRUZ, Eder Barbosa http://lattes.cnpq.br/0888338690324145 Bilinguismo Línguas de Sinais Emergentes Emergentes Libras Português l2 Bilingualism Emerging Sign Languages Libras Portuguese l2 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS The discussion on bilingual education for the deaf has advanced a lot in recent decades. However, the schools still cannot offer a bilingual environment in which the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language as a second language (l2) can be the languages of instruction since the initial grades. The purpose of this article is to investigate the educational process of a deaf person who did not have Libras as her first language, based on the perspectives of bilingual education and the right to include deaf students in the regular system of education. For this, a case study was made and through observations data were collected with the complementation of interview with the participants. The results demonstrated that the deaf participant of this study had access to a bilingual environment, where the mediator language was an emerging sign language created by her that served as the basis for the acquisition of Libras and Portuguese l2 more effectively. Thus, we concluded that proposals for inclusion and bilingual education for the deaf still need a lot of reflection in order to actually meet the real needs of these students. As discussão sobre a educação bilíngue para surdos avançou muito nas últimas décadas. No entanto, as escolas ainda não conseguem oferecer um ambiente bilíngue onde a Língua Brasileira de Sinais (Libras) e a Língua Portuguesa como segunda língua (l2) possam ser as línguas de instrução desde as séries iniciais. Diante disso, o objetivo deste artigo é investigar como se deu o processo educacional de uma pessoa surda que não teve a Libras como primeira língua, baseado nas perspectivas da educação bilíngue e do direito da inclusão dos alunos surdos no sistema regular de ensino. Para isso, foi feito um estudo de caso e por meio de observações foram coletados dados com a complementação de entrevista com os participantes. Os resultados demonstraram que a participante surda deste estudo teve acesso a um ambiente bilíngue, onde a língua mediadora foi uma língua de sinais emergente criada por ela, e que serviu de base para a aquisição da Libras e do Português l2 de forma mais eficaz. Com isso, pudemos concluir que as propostas de inclusão e de educação bilíngue para surdos, ainda necessitam de muita reflexão para, de fato, conseguirem atender as reais necessidades desses alunos. 2025-01-21T13:58:34Z 2025-01-21T13:58:34Z 2017-03-28 Trabalho de Curso - Graduação - Artigo PAIXÃO, José Aldeny Costa da. A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda - Belém. 2017. 21 f. TCC - Artigo (Curso de Letras Libras/Português) - Faculdade de Línguas Estrangeiras Modernas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7643. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7643 Acesso Aberto Enviado por email: bibletras@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Bilinguismo
Línguas de Sinais Emergentes
Emergentes
Libras
Português l2
Bilingualism
Emerging Sign Languages
Libras
Portuguese l2
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
spellingShingle Bilinguismo
Línguas de Sinais Emergentes
Emergentes
Libras
Português l2
Bilingualism
Emerging Sign Languages
Libras
Portuguese l2
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
PAIXÃO, José Aldeny Costa da
A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
topic_facet Bilinguismo
Línguas de Sinais Emergentes
Emergentes
Libras
Português l2
Bilingualism
Emerging Sign Languages
Libras
Portuguese l2
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
description The discussion on bilingual education for the deaf has advanced a lot in recent decades. However, the schools still cannot offer a bilingual environment in which the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language as a second language (l2) can be the languages of instruction since the initial grades. The purpose of this article is to investigate the educational process of a deaf person who did not have Libras as her first language, based on the perspectives of bilingual education and the right to include deaf students in the regular system of education. For this, a case study was made and through observations data were collected with the complementation of interview with the participants. The results demonstrated that the deaf participant of this study had access to a bilingual environment, where the mediator language was an emerging sign language created by her that served as the basis for the acquisition of Libras and Portuguese l2 more effectively. Thus, we concluded that proposals for inclusion and bilingual education for the deaf still need a lot of reflection in order to actually meet the real needs of these students.
author_additional CRUZ, Eder Barbosa
author_additionalStr CRUZ, Eder Barbosa
format Artigo
author PAIXÃO, José Aldeny Costa da
title A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
title_short A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
title_full A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
title_fullStr A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
title_full_unstemmed A língua de Sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
title_sort língua de sinais emergente como mediadora no processo socioeducacional de uma pessoa surda
publishDate 2025
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7643
_version_ 1829093165632585728
score 11.753735