Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica

This work brings as problematic: How is deafness represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang? From this problem we have the following guiding questions: What is Representation? What is the profile of the character Humberto in the context of...

ver descrição completa

Autor principal: PAIXÃO, Priscila Silva da
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2025
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7650
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7650
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-76502025-01-25T03:02:40Z A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica PAIXÃO, Priscila Silva da LOBATO, Huber Kline Guedes http://lattes.cnpq.br/5777379850935207 Surdez Representação Histórias em quadrinhos Deafness Representation Comics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA This work brings as problematic: How is deafness represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang? From this problem we have the following guiding questions: What is Representation? What is the profile of the character Humberto in the context of the Comics of Monica? How is deafness represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang? In what way did the changes of representations on deafness occur throughout the comic book publications of Monica's Class? To answer these questions we have as a general objective to analyze how the deafness is represented in the context of the comics, based on an analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang. Specifically we intend to approach theoretically the concept of Representation and to describe the profile of the Humberto character in the context of the Comics of the Monica Class; To investigate how deafness is represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang; To analyze the changes of representations about the deafness throughout the comics publications of the Class of Monica. The authors who theoretically supported our study were: Pesavento (2005); Skliar (1998, 2003, 2010, 2011), Sperber (2001); Vergueiro (2004), and among others. The methodological procedures of our study refer to a qualitative research characterized as a bibliographic study with characteristic of a documentary analysis, in which we used five comic books to describe how the deafness is represented in the context of the Comics of the Monica And how the character Humberto is labeled and represented in the comic books. This work focuses on special education and emerged as a result of our perceptions about the deafness representations produced in the Comics of Monica, in which they present hearings about the character Humberto (deaf). Through oral culture, discourses are inserted in the comic books, which are often traditional, mark deafness over time as a person who is unable to express himself or express his or her thinking. In the present study, we present representations about the Humberto character, and relate such representations to the changes provoked by the assumptions of Law 10.436 / 2002. Este trabalho traz como problemática: Como a surdez é representada no contexto das HQs, a partir da análise do personagem Humberto da Turma da Mônica? A partir desta problemática temos as seguintes questões norteadoras: O que é Representação? Qual o perfil do personagem Humberto no contexto das HQs da Turma da Mônica? Como a surdez é representada dentro do contexto das HQs, a partir da análise do personagem Humberto da Turma da Mônica? De que forma ocorreram as mudanças de representações sobre a surdez ao longo das publicações de HQs da Turma da Mônica? Para responder a estas questões traçamos como objetivo geral analisar como a surdez é representada no contexto das HQs, a partir de uma análise do personagem Humberto da Turma da Mônica. De forma específica visamos abordar teoricamente o conceito de Representação e descrever o perfil do personagem Humberto no contexto das HQs da Turma da Mônica; investigar como a surdez é representada no contexto das HQs, a partir da análise do personagem Humberto da Turma da Mônica; analisar as mudanças de representações sobre a surdez ao longo das publicações de HQs da Turma da Mônica. Os autores que embasaram teoricamente nosso estudo foram: Pesavento (2005); Skliar (1998; 2003; 2010; 2011), Sperber (2001); Vergueiro (2004), e entre outros. Os procedimentos metodológicos de nosso estudo referem-se a uma pesquisa de cunho qualitativo caracterizado como um estudo bibliográfico com característica de uma análise documental, na qual, utilizamos cinco revistas em quadrinhos para descrever como a surdez é representada no contexto das HQs da Turma da Mônica e como o personagem Humberto é rotulado e representado nas histórias em quadrinhos. Este trabalho tem como tema a educação especial e surgiu em função das nossas percepções acerca das representações sobre a surdez produzidas nas Histórias em Quadrinhos (HQs) da Turma da Mônica, em que apresentam discursos ouvintistas sobre o personagem Humberto (surdo). Por meio de uma cultura oral, são inseridos discursos nas HQs que, muitas vezes tradicionais, marcam o ser surdo, ao longo do tempo, como um sujeito incapaz de se pronunciar ou de expressar seu pensamento. No presente estudo, apresentamos as representações sobre o personagem Humberto, e relacionamos tais representações às mudanças provocadas pelos pressupostos da Lei 10.436/2002. 2025-01-22T18:01:41Z 2025-01-22T18:01:41Z 2017-03-23 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia PAIXÃO, Priscila Silva da. A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica. 2017. 50 f. Orientador: Huber Kline Guedes Lobato. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Letras Libras - Língua Portuguesa) - Faculdade de Letras Línguas Estrangeiras Modernas, Instituto de Letras Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7650. Aceso em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7650 Acesso Aberto Enviado por email: bibletras@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Surdez
Representação
Histórias em quadrinhos
Deafness
Representation
Comics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
spellingShingle Surdez
Representação
Histórias em quadrinhos
Deafness
Representation
Comics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
PAIXÃO, Priscila Silva da
A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
topic_facet Surdez
Representação
Histórias em quadrinhos
Deafness
Representation
Comics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description This work brings as problematic: How is deafness represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang? From this problem we have the following guiding questions: What is Representation? What is the profile of the character Humberto in the context of the Comics of Monica? How is deafness represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang? In what way did the changes of representations on deafness occur throughout the comic book publications of Monica's Class? To answer these questions we have as a general objective to analyze how the deafness is represented in the context of the comics, based on an analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang. Specifically we intend to approach theoretically the concept of Representation and to describe the profile of the Humberto character in the context of the Comics of the Monica Class; To investigate how deafness is represented in the context of comics, based on the analysis of the character Humberto of Mônica’s Gang; To analyze the changes of representations about the deafness throughout the comics publications of the Class of Monica. The authors who theoretically supported our study were: Pesavento (2005); Skliar (1998, 2003, 2010, 2011), Sperber (2001); Vergueiro (2004), and among others. The methodological procedures of our study refer to a qualitative research characterized as a bibliographic study with characteristic of a documentary analysis, in which we used five comic books to describe how the deafness is represented in the context of the Comics of the Monica And how the character Humberto is labeled and represented in the comic books. This work focuses on special education and emerged as a result of our perceptions about the deafness representations produced in the Comics of Monica, in which they present hearings about the character Humberto (deaf). Through oral culture, discourses are inserted in the comic books, which are often traditional, mark deafness over time as a person who is unable to express himself or express his or her thinking. In the present study, we present representations about the Humberto character, and relate such representations to the changes provoked by the assumptions of Law 10.436 / 2002.
author_additional LOBATO, Huber Kline Guedes
author_additionalStr LOBATO, Huber Kline Guedes
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author PAIXÃO, Priscila Silva da
title A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
title_short A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
title_full A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
title_fullStr A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
title_full_unstemmed A representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem Humberto da Turma da Mônica
title_sort representação da surdez no contexto das histórias em quadrinhos: análise do personagem humberto da turma da mônica
publishDate 2025
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7650
_version_ 1829093208177508352
score 11.755432