/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare
The present study is linked to the Anthropological Circle of Dance (CIRANDA), research project on which I am scholar of Scientific Initiation (PIBIC/UFPA). In this work I have objected fixing in researchable forms the Royal Academy of Dancing (RAD) method of teaching Classical Ballet, at Ballare’s S...
Autor principal: | COUTINHO, Lucienne Ellem Martins |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/802 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-802 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-8022019-09-21T03:00:49Z Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare COUTINHO, Lucienne Ellem Martins CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes http://lattes.cnpq.br/2551648142775344 Royal Academy of Dance (Great Britain) Dança - Estudo e ensino Balé (Dança) Dança para crianças CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA The present study is linked to the Anthropological Circle of Dance (CIRANDA), research project on which I am scholar of Scientific Initiation (PIBIC/UFPA). In this work I have objected fixing in researchable forms the Royal Academy of Dancing (RAD) method of teaching Classical Ballet, at Ballare’s School of Dance, in Belém, State of Pará, Brazil. The strategies and methodological proceedings of this research were being configured along this trajectory, according to the following moments: theoretical-intellectual phase, marked by lectures of books, articles, thesis and dissertations; practical-experimental phase, in which I have exercised the “participating-observation” of Ballet classes; applied the semi-structured interviewing with ballerinas, teachers and the director of the School, I have transcript the interviews and I have done the analysis of collected data. And, finally, the academic competence phase, which corresponds to the writing and defense of this Work of Conclusion of Course. I start describing the history of Classical Dance in Brazil, since the entering of Classical Dance in Rio de Janeiro, until its arriving in Belém, State of Para. I conceptualize the techniques brought to the country, describing the trajectory of teaching of Classical Dance as well as mentioning the educators and methods that have enabled the diffusion of the classical technic in the city. Finally, I enter in the universe of Ballare’s School of Dance, describing (Ethnography) a whole Ballet class and trying to understand the process of teaching/learning of Classical Dance. O presente estudo vincula-se ao Círculo Antropológico de Dança (CIRANDA), projeto de pesquisa do qual sou bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/UFPA). Nele objetivei fixar em formas pesquisáveis o método Royal Academy of Dancing (RAD), de ensino do Ballet Clássico, na Escola de Dança Ballare, em Belém do Pará. As estratégias e procedimentos metodológicos desta pesquisa foram se configurando ao longo desta trajetória, de acordo com os seguintes momentos: fase teórico-intelectual, marcada pela leitura de livros, textos, artigos, dissertações e teses; fase prática-experimental (trabalho de campo), na qual exercitei a “observação participante” das aulas de Ballet; apliquei entrevistas semiestruturadas com as bailarinas, com as professoras e com a diretora da Escola; transcrevi as entrevistas e analisei os dados coletados. E, finalmente, a fase de competência acadêmica, que corresponde à escrita e à defesa deste Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Começo descrevendo a história da Dança Clássica no Brasil, desde a sua entrada no Rio de Janeiro até sua chegada em Belém do Pará. Conceituo as técnicas trazidas para o país, descrevendo a trajetória do ensino da Dança Clássica, assim como mencionando educadores e métodos que possibilitaram a difusão da técnica clássica na cidade. Finalmente, adentro no universo da Escola de Dança Ballare, descrevendo (Etnografia) a totalidade de uma aula de Ballet e tentando compreender o processo de ensino/aprendizagem do método de Royal. 2018-10-09T12:25:21Z 2018-10-09T12:25:21Z 2011-07-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COUTINHO, Lucienne Ellem Martins. Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare. Orientadora: Giselle Guilhon Antunes Camargo. 2011. 95 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/802. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/802 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Royal Academy of Dance (Great Britain) Dança - Estudo e ensino Balé (Dança) Dança para crianças CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
spellingShingle |
Royal Academy of Dance (Great Britain) Dança - Estudo e ensino Balé (Dança) Dança para crianças CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA COUTINHO, Lucienne Ellem Martins Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
topic_facet |
Royal Academy of Dance (Great Britain) Dança - Estudo e ensino Balé (Dança) Dança para crianças CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
description |
The present study is linked to the Anthropological Circle of Dance (CIRANDA), research project on which I am scholar of Scientific Initiation (PIBIC/UFPA). In this work I have objected fixing in researchable forms the Royal Academy of Dancing (RAD) method of teaching Classical Ballet, at Ballare’s School of Dance, in Belém, State of Pará, Brazil. The strategies and methodological proceedings of this research were being configured along this trajectory, according to the following moments: theoretical-intellectual phase, marked by lectures of books, articles, thesis and dissertations; practical-experimental phase, in which I have exercised the “participating-observation” of Ballet classes; applied the semi-structured interviewing with ballerinas, teachers and the director of the School, I have transcript the interviews and I have done the analysis of collected data. And, finally, the academic competence phase, which corresponds to the writing and defense of this Work of Conclusion of Course. I start describing the history of Classical Dance in Brazil, since the entering of Classical Dance in Rio de Janeiro, until its arriving in Belém, State of Para. I conceptualize the techniques brought to the country, describing the trajectory of teaching of Classical Dance as well as mentioning the educators and methods that have enabled the diffusion of the classical technic in the city. Finally, I enter in the universe of Ballare’s School of Dance, describing (Ethnography) a whole Ballet class and trying to understand the process of teaching/learning of Classical Dance. |
author_additional |
CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes |
author_additionalStr |
CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
COUTINHO, Lucienne Ellem Martins |
title |
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
title_short |
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
title_full |
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
title_fullStr |
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
title_full_unstemmed |
Entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do Ballet desenvolvida na Escola de Dança Ballare |
title_sort |
entre a teoria e a prática: um estudo histórico-etnográfico da metodologia de ensino do ballet desenvolvida na escola de dança ballare |
publishDate |
2018 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/802 |
_version_ |
1787154584802689024 |
score |
11.753896 |