Trabalho de Conclusão de Curso

O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana

Mathematical contextualization comes to show that the contents of a subject are not stagnant and do not exist in isolation as teachers are unfortunately addressing in most classrooms. The transposition comes to give more support in our way of teaching. These contents are present in some context o...

ver descrição completa

Autor principal: Lacerda, Adriane de Souza
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1072
id oai:localhost:4321-1072
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-10722022-11-25T19:36:42Z O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana Lacerda, Adriane de Souza Oliveira, Andréia Pinto de http://lattes.cnpq.br/4751206740233356 Oliveira, Andréia Pinto de http://lattes.cnpq.br/4751206740233356 Souza, Audemir Lima de http://lattes.cnpq.br/3849318802624990 Oliveira, José Ribamar Silva de http://lattes.cnpq.br/5940747651740209 Matemática Matemática - estudo e ensino Geometria CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematical contextualization comes to show that the contents of a subject are not stagnant and do not exist in isolation as teachers are unfortunately addressing in most classrooms. The transposition comes to give more support in our way of teaching. These contents are present in some context of the individual, whether he is the teacher or the student. And students are bombarded with a lot of conflicting information from the rapid development of technology, which gives them easy access to the ideas scattered throughout the media. One of the problems with easy access to technologies and information is that those who use these materials most of the time do so in a disoriented way. But it is still the context in which the individual is living. A contextualized class gives the student the opportunity to help develop the common abilities as to turn them into skills. During this work, we will see the identification of the difficulties experienced by the students regarding the Flat Geometry in High School where the simple metric relations were established and applied through Didactic Transposition When the student makes the transition from the context and starts to feel the subject, it comes to have a more meaningful learning. During the elaboration of this work we had the opportunity to make this contextualization applying in several contents of the third class of High School in the School Cid Cabral da Silva. The lack of contextualization, together with the transposition, in the teaching and learning process shows that the content given only for the purpose of completing a pedagogical bureaucracy is wasted work. And this can result in that neither the student will understand what is proposed nor the teacher will see that his work was good. The teacher has the obligation to show the student what the meaning of the content is being addressed in the classroom, before even beginning to do the first structural calculation procedures. And the context is the prior for this to occur, being of extreme importance to the direction that the lesson will follow. Content should be a consequence of a good contextualized approach. "The curricular contents that make up the diversified part of the curriculum will be defined by the education systems and the schools, in order to complement and enrich the curriculum, ensuring the contextualization of the school knowledge in face of the different realities." A contextualização matemática vem para mostrar que os conteúdos de uma matéria não estão estagnados e nem existem de maneira isolada como os professores infelizmente estão abordando na maioria das salas de aula. A transposição vem para dar um suporte a mais no nosso modo de ensinar. Esses conteúdos estão presentes em algum contexto do indivíduo, quer seja ele o professor quer seja o aluno. E os discentes são bombardeados com muitas informações conflitantes provindas do desenvolvimento rápido da tecnologia, que os proporcionam um fácil acesso às ideias espalhadas pelos meios de comunicação. Um dos problemas do fácil acesso às tecnologias e informações é que quem está fazendo uso desses materiais, na maioria das vezes, o fazem de maneira desorientada. Mas, ainda assim, é o contexto no qual está vivendo o indivíduo. Uma aula contextualizada dá ao aluno a oportunidade de ajudá-lo a desenvolver as habilidades comuns a ponto de transformá-las em competências. Durante este trabalho, veremos a identificação das dificuldades vivenciadas pelos alunos quanto a Geometria Plana no Ensino Médio onde foi estabelecida e aplicada as relações métricas simples atraves da Transposição Didática. Quando o aluno faz a transição do contexto e passa a sentir a matéria, ele vem a ter uma aprendizagem mais significativa. A falta de contextualização, juntamente com a transposição, no processo de ensino e aprendizagem mostra que o conteúdo dado apenas com o objetivo de completar uma burocracia pedagógica é trabalho desperdiçado. E isso pode resultar em que nem o aluno vai entender o que for proposto, nem o professor verá que seu trabalho foi bom. O professor tem a obrigação de mostrar ao aluno qual é o sentido do conteúdo que está sendo abordado em sala de aula, antes mesmo de começar a fazer os primeiros procedimentos estruturais de cálculos. E o contexto é a prévia para que isso ocorra, sendo ele de extrema importância para a direção que a aula irá seguir. O conteúdo deve ser uma consequência de uma boa abordagem contextualizada. “Os conteúdos curriculares que compõem a parte diversificada do currículo serão definidos pelos sistemas de ensino e pelas escolas, de modo a complementar e enriquecer o currículo, assegurando a contextualização dos conhecimentos escolares em face das diferentes realidades.” 2022-11-22T18:19:35Z 2022-11-22 2022-11-22T18:19:35Z 2017-08-28 Trabalho de Conclusão de Curso LACERDA, Adriane de Souza. O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana. 2017. 44 p. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1072 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Matemática
Matemática - estudo e ensino
Geometria
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Matemática
Matemática - estudo e ensino
Geometria
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Lacerda, Adriane de Souza
O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
topic_facet Matemática
Matemática - estudo e ensino
Geometria
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Mathematical contextualization comes to show that the contents of a subject are not stagnant and do not exist in isolation as teachers are unfortunately addressing in most classrooms. The transposition comes to give more support in our way of teaching. These contents are present in some context of the individual, whether he is the teacher or the student. And students are bombarded with a lot of conflicting information from the rapid development of technology, which gives them easy access to the ideas scattered throughout the media. One of the problems with easy access to technologies and information is that those who use these materials most of the time do so in a disoriented way. But it is still the context in which the individual is living. A contextualized class gives the student the opportunity to help develop the common abilities as to turn them into skills. During this work, we will see the identification of the difficulties experienced by the students regarding the Flat Geometry in High School where the simple metric relations were established and applied through Didactic Transposition When the student makes the transition from the context and starts to feel the subject, it comes to have a more meaningful learning. During the elaboration of this work we had the opportunity to make this contextualization applying in several contents of the third class of High School in the School Cid Cabral da Silva. The lack of contextualization, together with the transposition, in the teaching and learning process shows that the content given only for the purpose of completing a pedagogical bureaucracy is wasted work. And this can result in that neither the student will understand what is proposed nor the teacher will see that his work was good. The teacher has the obligation to show the student what the meaning of the content is being addressed in the classroom, before even beginning to do the first structural calculation procedures. And the context is the prior for this to occur, being of extreme importance to the direction that the lesson will follow. Content should be a consequence of a good contextualized approach. "The curricular contents that make up the diversified part of the curriculum will be defined by the education systems and the schools, in order to complement and enrich the curriculum, ensuring the contextualization of the school knowledge in face of the different realities."
author_additional Oliveira, Andréia Pinto de
author_additionalStr Oliveira, Andréia Pinto de
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lacerda, Adriane de Souza
title O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
title_short O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
title_full O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
title_fullStr O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
title_full_unstemmed O uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
title_sort o uso do papel milimetrado como auxilio no ensino de geometria plana
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1072
_version_ 1787149973927755776
score 11.675088