/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica
The present dissertation consists of the creation and proposal of using an educational product in the form of a comic book - HQ to help Physics teachers in the introduction of the concepts of superconductivity with high school students. The aforementioned HQ is our authorship consisting of an e-b...
Autor principal: | Silva, Daniel Gomes da |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1087 |
id |
oai:localhost:4321-1087 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-10872022-12-20T21:25:16Z Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica Silva, Daniel Gomes da Silva, Márcio Gomes da http://lattes.cnpq.br/2363782297790054 Silva, Márcio Gomes da http://lattes.cnpq.br/2363782297790054 Padilha, Igor Tavares http://lattes.cnpq.br/4605895860650284 Souza, Maud Rejane de Castro e http://lattes.cnpq.br/8966791891574956 Física - ensino Supercondutividade Pixton CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL The present dissertation consists of the creation and proposal of using an educational product in the form of a comic book - HQ to help Physics teachers in the introduction of the concepts of superconductivity with high school students. The aforementioned HQ is our authorship consisting of an e-book entitled “Learning about superconductivity with Nando”. It portrays the learning of Fernando, a high school student, regarding the phenomenon of superconductivity and the support of his Physics teachers in helping him along this path. The plot was all built from the Pixton online software. We emphasize that this educational product can be used as an auxiliary means for classes that deal with this subject, in addition to being an alternative way to deal with the subject given the high costs of an experimental approach. The educational product was submitted to a research whose focus can be characterized by qualitative, exploratory and descriptive. The possibilities of learning the theme from the interaction with the proposed e-book were examined. It should be noted that this educational product was applied in times of the COVID-19 pandemic remotely with synchronous and asynchronous activities. The data results were analyzed and discussed in this dissertation. The conclusion is that the learning of the phenomenon of superconductivity can be mediated by the use of comic books. A presente dissertação consiste na criação e proposta de utilização de um produto educacional em forma de história em quadrinho – HQ para auxiliar os professores de Física na introdução dos conceitos da supercondutividade com os alunos do ensino médio. A referida HQ é de nossa autoria consistindo em um e-book intitulado “Aprendendo sobre supercondutividade com o Nando”. Ela retrata a aprendizagem de Fernando, um aluno do ensino médio, referente ao fenômeno da supercondutividade e o apoio dos seus professores de Física em auxiliá-lo nesse percurso. O enredo foi todo construído a partir do software on line Pixton. Salientamos que esse produto educacional pode ser utilizado como um meio auxiliar para as aulas que discorrem sobre este assunto, além do mais sendo um meio alternativo para tratar o tema visto os altos custos de uma abordagem experimental. O produto educacional foi submetido a uma pesquisa cujo enfoque pode ser caracterizado por qualitativo, exploratório e descritivo. Examinou-se as possibilidades da aprendizagem do tema a partir da interação com o e-book proposto. Frisa-se que este produto educacional foi aplicado em tempos de pandemia da COVID-19 de forma remota com atividades síncronas e assíncronas. Os resultados dos dados foram analisados e discutidos nesta dissertação. A conclusão é a de que a aprendizagem do fenômeno da supercondutividade pode ser mediada pelo uso das histórias em quadrinhos. 2022-12-20T21:22:07Z 2022-12-20 2022-12-20T21:22:07Z 2022-10-04 Dissertação SILVA, Daniel Gomes da. Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica. 131 p. 2022. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2022. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1087 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Física - ensino Supercondutividade Pixton CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
spellingShingle |
Física - ensino Supercondutividade Pixton CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL Silva, Daniel Gomes da Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
topic_facet |
Física - ensino Supercondutividade Pixton CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
description |
The present dissertation consists of the creation and proposal of using an educational product in the
form of a comic book - HQ to help Physics teachers in the introduction of the concepts of
superconductivity with high school students. The aforementioned HQ is our authorship consisting
of an e-book entitled “Learning about superconductivity with Nando”. It portrays the learning of
Fernando, a high school student, regarding the phenomenon of superconductivity and the support
of his Physics teachers in helping him along this path. The plot was all built from the Pixton online
software. We emphasize that this educational product can be used as an auxiliary means for classes
that deal with this subject, in addition to being an alternative way to deal with the subject given the
high costs of an experimental approach. The educational product was submitted to a research whose
focus can be characterized by qualitative, exploratory and descriptive. The possibilities of learning
the theme from the interaction with the proposed e-book were examined. It should be noted that this
educational product was applied in times of the COVID-19 pandemic remotely with synchronous
and asynchronous activities. The data results were analyzed and discussed in this dissertation. The
conclusion is that the learning of the phenomenon of superconductivity can be mediated by the use
of comic books. |
author_additional |
Silva, Márcio Gomes da |
author_additionalStr |
Silva, Márcio Gomes da |
format |
Dissertação |
author |
Silva, Daniel Gomes da |
title |
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
title_short |
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
title_full |
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
title_fullStr |
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
title_full_unstemmed |
Abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
title_sort |
abordagem do fenômeno da supercondutividade na educação básica |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1087 |
_version_ |
1787149976047976448 |
score |
11.755432 |