Outro

Autocapacitação para coordenadores de graduação

The product entitled “Self-training for un- dergraduate coordinator is aimed at theachers and managers working in higher education who already work or intend to be undergraduate courses coordiinator. The aim of product is to train these professionals by teaching management procedures that, when put...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Ronison Oliveira da
Outros Autores: Nascimento-e-Silva, Daniel
Grau: Outro
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/380
id oai:localhost:4321-380
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-3802022-12-27T15:19:41Z Autocapacitação para coordenadores de graduação Self-training for undergraduate coordinators Silva, Ronison Oliveira da Nascimento-e-Silva, Daniel Nascimento-e-Silva, Daniel http://lattes.cnpq.br/7097994013984431 Nascimento-e-Silva, Daniel http://lattes.cnpq.br/7097994013984431 Anglada-Rivera, José http://lattes.cnpq.br/5724564590431920 Silva, Jonas Gomes da http://lattes.cnpq.br/4264092409766582 Educação Profissional e Tecnológica - Gestão de curso superior Avaliação de cursos MOOC Técnicas e procedimentos gerenciais - Ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The product entitled “Self-training for un- dergraduate coordinator is aimed at theachers and managers working in higher education who already work or intend to be undergraduate courses coordiinator. The aim of product is to train these professionals by teaching management procedures that, when put into practice, increase the probability of course sucess in periodic assesment conducted by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). To this purpose, a Massive Online Open Course (MOOC) course has been designed, consisting of four modules, each one with their corresponding e-books, which contain the necessary content for the course coordinator to achieve the desired sucess in managing higher courses. The definition of the knowledge that make up the product modules occurred from the definition of Nascimento-e-Silva (2018), which says that the coordinator must pay attention to the management and regulation functions of such course. The study identified that the self-training proposed for undergraduate managers proved to be an excellent tool, which cause be use as didatic guide in the management of higher education courses. This contributes to the strenghtening of professional and technological education, through the fulfillment of the standards required by INEP. O produto intitulado “Autocapacitação para coordenadores de graduação” é voltado para professores e gestores atuantes na educação superior que já trabalham ou pretendem exercer a função de coordenador de cursos de graduação. O objetivo do produto é capacitar estes profissionais através do ensino de procedimentos gerenciais que ao serem colocados em prática elevam a probabilidade de sucesso do curso nas avaliações periódicas realizadas pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Para tanto, foi elaborado um curso na modalidade MOOC (Massive Online Open Courses), composto por quatro módulos, cada qual com seus e-books correspondentes, os quais contém os conteúdos necessários para que o coordenador de curso obtenha o êxito pretendido na gestão de cursos superiores. A definição dos co- nhecimentos que compõem os módulos do produto ocorreu a partir da definição de Nascimento-e-Silva (2018), a qual diz que o coordenador deve atentar para as funções gerenciais e de regulação de seu curso. O estudo identificou que a autocapacitação proposta para dirigentes de graduação se mostrou uma excelente ferramenta, a qual pode ser utilizada como guia didático na gestão de cursos superiores. Isto contribui para o fortalecimento da educação profissional e tecnológica, através do atendimento preciso dos normativos exigidos pelo INEP. 2020-01-02T21:02:55Z 2020-01-03 2020-01-02T21:02:55Z 2019-10-13 Outro SILVA, Ronison Oliveira da; NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel. Autocapacitação para coordenadores de graduação. 2019. Produto educacional (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/380 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Educação Profissional e Tecnológica - Gestão de curso superior
Avaliação de cursos
MOOC
Técnicas e procedimentos gerenciais - Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Educação Profissional e Tecnológica - Gestão de curso superior
Avaliação de cursos
MOOC
Técnicas e procedimentos gerenciais - Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Silva, Ronison Oliveira da
Autocapacitação para coordenadores de graduação
topic_facet Educação Profissional e Tecnológica - Gestão de curso superior
Avaliação de cursos
MOOC
Técnicas e procedimentos gerenciais - Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The product entitled “Self-training for un- dergraduate coordinator is aimed at theachers and managers working in higher education who already work or intend to be undergraduate courses coordiinator. The aim of product is to train these professionals by teaching management procedures that, when put into practice, increase the probability of course sucess in periodic assesment conducted by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). To this purpose, a Massive Online Open Course (MOOC) course has been designed, consisting of four modules, each one with their corresponding e-books, which contain the necessary content for the course coordinator to achieve the desired sucess in managing higher courses. The definition of the knowledge that make up the product modules occurred from the definition of Nascimento-e-Silva (2018), which says that the coordinator must pay attention to the management and regulation functions of such course. The study identified that the self-training proposed for undergraduate managers proved to be an excellent tool, which cause be use as didatic guide in the management of higher education courses. This contributes to the strenghtening of professional and technological education, through the fulfillment of the standards required by INEP.
author_additional Nascimento-e-Silva, Daniel
author_additionalStr Nascimento-e-Silva, Daniel
format Outro
author Silva, Ronison Oliveira da
author2 Nascimento-e-Silva, Daniel
author2Str Nascimento-e-Silva, Daniel
title Autocapacitação para coordenadores de graduação
title_short Autocapacitação para coordenadores de graduação
title_full Autocapacitação para coordenadores de graduação
title_fullStr Autocapacitação para coordenadores de graduação
title_full_unstemmed Autocapacitação para coordenadores de graduação
title_sort autocapacitação para coordenadores de graduação
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/380
_version_ 1787149868999901184
score 11.755432