Dissertação

O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica

The pedagogue's activity in Professional and Technological Education constitutes the object of study of this investigative process. The work is inserted in the research line Management and Organization of Pedagogical Spaces in Professional and Technological Education, whose goal is to understand the...

ver descrição completa

Autor principal: Valle, Maria Raimunda Lima
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/425
id oai:localhost:4321-425
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-4252022-09-01T22:16:53Z O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica Valle, Maria Raimunda Lima Aquino, Soraya Farias http://lattes.cnpq.br/4240604515975477 Aquino, Soraya Farias http://lattes.cnpq.br/4240604515975477 Salazar, Deuzilene Marques http://lattes.cnpq.br/4519799169077909 Rodrigues, Ana Maria de Lucena http://lattes.cnpq.br/7711936468049245 Educação Profissional e Tecnológica. Pedagogo Pedagogia Plano de Atividade Pedagógica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The pedagogue's activity in Professional and Technological Education constitutes the object of study of this investigative process. The work is inserted in the research line Management and Organization of Pedagogical Spaces in Professional and Technological Education, whose goal is to understand the pedagogue’s activity in the Professional and Technological Education, in the context of the Federal Institute of Amazonas, specifically, in the Manaus Center Campus. The specific objectives were to identify the activities developed by pedagogues in the academic departments of IFAM-CMC, analyze pedagogical activities in front of the challenges of EPT, and systematize a pedagogical activity plan from the perspective of History-Cultural Theory and Activity Theory, aiming at contextualized and integrative actions. The investigative process focused on the Qualitative Research and the Historical Materialistic Dialectics approach, defining the Research-Action as the methodological proposal in order to investigate it’s praxis of the and with the pedagogues in the context of EPT. The instruments and techniques used were the observation, the online questionnaire and the collective interviews through the conversation circles with the participation of ten active servants, where seven were pedagogues, two were technicians in educational matters and one was a teacher, all working in the departments and academic sectors of the IFAM-CMC and performing the position or pedagogical function. The treatment and interpretation of the data were performed based on Bardin's analysis of CA (Content Analysis). The results of the research presented the limitations of pedagogical work in relation to the conditions of administrative structures and their organizational forms and the possibilities of overcoming through integrative pedagogical actions, in addition of the need to promote formative processes of these professionals aiming contributions to EPT. The educational result of the research culminated in the collective systematization of a pedagogical activity planned to be developed in a participatory and collaborative way by pedagogues and the school community and proposes relevant contributions to integral human formation and improvement of teaching practices in the Ifs. A atividade do pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica constituiu o objeto de estudo deste processo investigativo. O trabalho está inserido na linha de pesquisa Gestão e Organização dos Espaços Pedagógicos em Educação Profissional e Tecnológica, cujo objetivo geral é compreender a atividade do pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica no contexto do Instituto Federal do Amazonas, especificamente, no Campus Manaus Centro. Os objetivos específicos foram identificar as atividades desenvolvidas pelos pedagogos nos departamentos acadêmicos do IFAM–CMC, analisar as atividades pedagógicas frente aos desafios da EPT, e sistematizar um Plano de Atividade Pedagógica na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural e na Teoria da Atividade visando ações contextualizadas e integradoras. O processo investigativo teve como enfoque a Pesquisa Qualitativa e a abordagem Dialética Materialista Histórica, definindo-se a Pesquisa-Ação como proposta metodológica com a finalidade de investigar a própria práxis dos e com os pedagogos no contexto da EPT. Os instrumentos e técnicas utilizados foram a observação, o questionário on line e as entrevistas coletivas por meio das rodas de conversa com a participação de dez servidores ativos, sendo sete pedagogos, dois técnicos em assuntos educacionais e um docente, todos atuando nos departamentos e setores acadêmicos do IFAM-CMC e exercendo o cargo ou a função pedagógica. O tratamento e a interpretação dos dados foram realizados com base na análise da AC (Análise de Conteúdo) de Bardin. O resultado da pesquisa apresentou as limitações do trabalho pedagógico em relação às condições das estruturas administrativas e suas formas organizacionais e as possibilidades de superação através de ações pedagógicas integradoras, além da necessidade de promoção de processos formativos desses profissionais visando contribuições para a EPT. O produto educacional da pesquisa culminou com a sistematização coletiva de um Plano de Atividade Pedagógica a ser desenvolvido de forma participativa e colaborativa pelos pedagogos e a comunidade escolar e propõe relevantes contribuições para a formação humana integral e melhoria das práticas de ensino nos Ifs. 2020-06-05T12:12:49Z 2020-06-05 2020-06-05T12:12:49Z 2019-12-06 Dissertação VALLE, Maria Raimunda Lima. O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica. 2019. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/425 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Educação Profissional e Tecnológica.
Pedagogo
Pedagogia
Plano de Atividade Pedagógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Educação Profissional e Tecnológica.
Pedagogo
Pedagogia
Plano de Atividade Pedagógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Valle, Maria Raimunda Lima
O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
topic_facet Educação Profissional e Tecnológica.
Pedagogo
Pedagogia
Plano de Atividade Pedagógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The pedagogue's activity in Professional and Technological Education constitutes the object of study of this investigative process. The work is inserted in the research line Management and Organization of Pedagogical Spaces in Professional and Technological Education, whose goal is to understand the pedagogue’s activity in the Professional and Technological Education, in the context of the Federal Institute of Amazonas, specifically, in the Manaus Center Campus. The specific objectives were to identify the activities developed by pedagogues in the academic departments of IFAM-CMC, analyze pedagogical activities in front of the challenges of EPT, and systematize a pedagogical activity plan from the perspective of History-Cultural Theory and Activity Theory, aiming at contextualized and integrative actions. The investigative process focused on the Qualitative Research and the Historical Materialistic Dialectics approach, defining the Research-Action as the methodological proposal in order to investigate it’s praxis of the and with the pedagogues in the context of EPT. The instruments and techniques used were the observation, the online questionnaire and the collective interviews through the conversation circles with the participation of ten active servants, where seven were pedagogues, two were technicians in educational matters and one was a teacher, all working in the departments and academic sectors of the IFAM-CMC and performing the position or pedagogical function. The treatment and interpretation of the data were performed based on Bardin's analysis of CA (Content Analysis). The results of the research presented the limitations of pedagogical work in relation to the conditions of administrative structures and their organizational forms and the possibilities of overcoming through integrative pedagogical actions, in addition of the need to promote formative processes of these professionals aiming contributions to EPT. The educational result of the research culminated in the collective systematization of a pedagogical activity planned to be developed in a participatory and collaborative way by pedagogues and the school community and proposes relevant contributions to integral human formation and improvement of teaching practices in the Ifs.
author_additional Aquino, Soraya Farias
author_additionalStr Aquino, Soraya Farias
format Dissertação
author Valle, Maria Raimunda Lima
title O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
title_short O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
title_full O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
title_fullStr O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
title_full_unstemmed O pedagogo na Educação Profissional e Tecnológica: plano de atividade pedagógica
title_sort o pedagogo na educação profissional e tecnológica: plano de atividade pedagógica
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/425
_version_ 1787149875555598336
score 11.755432