/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
O ensino por meio da literatura de cordel
This work is the result of a research carried out in the Professional Masters in Technological Teaching – MPET, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas – IFAM/CMC. Its theme is teaching through Cordel Literature and presents the following problem: how is it po...
Autor principal: | Santos, Alzanira de Souza |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal do Amazonas
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/43 |
id |
oai:localhost:4321-43 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-432018-04-03T12:20:13Z O ensino por meio da literatura de cordel Santos, Alzanira de Souza Gonzaga, Amarildo Menezes http://lattes.cnpq.br/2786554010520173 Gonzaga, Amarildo Menezes http://lattes.cnpq.br/2786554010520173 Ponciano, Nilton Paulo http://lattes.cnpq.br/3867399119278744 Nascimento, Maria Evany do http://lattes.cnpq.br/1578488589056350 Formação de professores Literatura de cordel Portfólio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL This work is the result of a research carried out in the Professional Masters in Technological Teaching – MPET, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas – IFAM/CMC. Its theme is teaching through Cordel Literature and presents the following problem: how is it possible to narrate the experiences of a teacher who uses Cordel Literature in teaching as a way of encouraging other teachers to use it for the same purpose? Due to the problem, the objective is to narrate the experiences of a teacher who uses Cordel Literature in teaching as a way of encouraging other teachers to use it for the same purpose. In order to reach this goal, we chose the autobiographical method and the qualitative research. In the first chapter, the experiences, the life trajectory of the researcher and the teaching work are narrated, in a course intersected with the Cordel Literature. In the second chapter, an episode is described, in which the researcher, as a student, in continuing education, uses the Cordel Literature as a contribution to teaching. In the third chapter, as an end product of this research, an online portfolio (www.caldogrosso.wordpress.com) is presented as a contribution to teaching through Cordel Literature. It is expected that research of this nature, which approaches the trajectory and experiences of teachers, the use of Cordel Literature in teaching and dissemination in the portfolio, be stimulated, become known and bring data important for the debate regarding the issues of educational research. Este trabalho é resultado de uma pesquisa realizada no Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico – MPET, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas – IFAM/CMC. Tem como tema o ensino por meio da Literatura de Cordel e apresenta o seguinte problema: como é possível narrar as vivências de uma professora que utiliza a Literatura de Cordel no ensino como forma de encorajamento de outros professores a utilizarem-na com o mesmo propósito? Decorrente do problema, o objetivo é narrar as vivências de uma professora que utiliza a Literatura de Cordel no ensino como forma de encorajamento de outros professores a utilizarem-na com o mesmo propósito. Visando alcançar este objetivo, optou-se pelo método autobiográfico e pela pesquisa qualitativa. No primeiro capítulo, são narradas as vivências, a trajetória de vida da pesquisadora e atuação no magistério, em um percurso entrecruzado com a Literatura de Cordel. No segundo capítulo, é descrito um episódio, em que a pesquisadora, na condição de estudante, na formação continuada, utiliza a Literatura de Cordel como contribuição para o ensino. No terceiro capítulo, como produto final desta pesquisa, é apresentado um portfólio on-line (www.caldogrosso.wordpress.com) como contribuição para o ensino por meio da Literatura de Cordel. Espera-se que pesquisas desta natureza, que abordam trajetória e vivências de professores, a utilização da Literatura de Cordel no ensino e divulgação em portfólio, sejam estimuladas, tornem-se conhecidas e tragam dados importantes para o debate referente às questões da pesquisa educacional. 2018-03-21T15:25:27Z 2018-04-30 2018-03-21T15:25:27Z 2016-12-21 Dissertação http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/43 por Acesso Aberto Instituto Federal do Amazonas Brasil Campus Manaus Centro Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET) IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Formação de professores Literatura de cordel Portfólio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Formação de professores Literatura de cordel Portfólio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Santos, Alzanira de Souza O ensino por meio da literatura de cordel |
topic_facet |
Formação de professores Literatura de cordel Portfólio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This work is the result of a research carried out in the Professional Masters in
Technological Teaching – MPET, at the Federal Institute of Education, Science
and Technology of Amazonas – IFAM/CMC. Its theme is teaching through Cordel
Literature and presents the following problem: how is it possible to narrate the
experiences of a teacher who uses Cordel Literature in teaching as a way of
encouraging other teachers to use it for the same purpose? Due to the problem,
the objective is to narrate the experiences of a teacher who uses Cordel Literature
in teaching as a way of encouraging other teachers to use it for the same purpose.
In order to reach this goal, we chose the autobiographical method and the
qualitative research. In the first chapter, the experiences, the life trajectory of the
researcher and the teaching work are narrated, in a course intersected with the
Cordel Literature. In the second chapter, an episode is described, in which the
researcher, as a student, in continuing education, uses the Cordel Literature as
a contribution to teaching. In the third chapter, as an end product of this research,
an online portfolio (www.caldogrosso.wordpress.com) is presented as a
contribution to teaching through Cordel Literature. It is expected that research of
this nature, which approaches the trajectory and experiences of teachers, the use
of Cordel Literature in teaching and dissemination in the portfolio, be stimulated,
become known and bring data important for the debate regarding the issues of
educational research. |
author_additional |
Gonzaga, Amarildo Menezes |
author_additionalStr |
Gonzaga, Amarildo Menezes |
format |
Dissertação |
author |
Santos, Alzanira de Souza |
title |
O ensino por meio da literatura de cordel |
title_short |
O ensino por meio da literatura de cordel |
title_full |
O ensino por meio da literatura de cordel |
title_fullStr |
O ensino por meio da literatura de cordel |
title_full_unstemmed |
O ensino por meio da literatura de cordel |
title_sort |
o ensino por meio da literatura de cordel |
publisher |
Instituto Federal do Amazonas |
publishDate |
2018 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/43 |
_version_ |
1787149858278211584 |
score |
11.755432 |